Flate priser og mange salg i juli

Boligprisene sank med 1,3 prosent i juli 2024. Korrigert for sesongvariasjoner sank boligprisene med 0,1 prosent.

Så langt i 2024 har boligprisene i Norge steget med 6,6 prosent.

Gjennomsnittsprisen for en bolig i Norge var 4 050 662 kroner ved utgangen av juli.

- Boligprisene sank med 1,3 prosent i juli, noe som ga en marginal nedgang på 0,1 prosent sesongjustert. Med unntak av Trondheim var det imidlertid en oppgang i de sesongjusterte prisene i alle de store byene, noe som innebærer at utviklingen i juli faktisk var relativt sterk mange steder i landet, sier administrerende direktør Henning Lauridsen i Eiendom Norge.

- Vi venter at denne utviklingen vil vedvare i august, samt at vi vil få en sterkere utvikling i høst enn det vi har sett de siste to årene, da boligprisene falt mye. Dette fordi den manglende tilførselen av nybygde boliger fra 2025 vil begynne å manifestere seg fremover, samt at renten trolig vil komme ned i løpet av høsten, sier han.

Mange solgte boliger i juli

I juli ble det solgt 5.135 boliger i Norge, noe som er 22,3 prosent flere enn tilsvarende måned i 2023.

Så langt i år er det solgt 58.261 boliger i Norge, noe som er 5,4 prosent flere enn i samme periode i 2023.

I juli ble det lagt ut 3.713 boliger for salg i Norge, noe som er 0,3 prosent flere enn i samme måned i 2023.

Så langt i år er det lagt ut 62.265 boliger for salg i Norge, noe som er 2,6 prosent flere enn i samme periode i 2023.

- Det er solgt svært mange boliger i Norge i juli, og det er kun korona-året 2020 det er flere solgte i en juli-måned, og kun 2021 det er solgt flere boliger så langt i år. Det tyder på et sterk boligmarkedet i Norge med stor etterspørsel etter bolig, sier Lauridsen.

Det tok i gjennomsnitt 62 dager å selge en bolig i juli opp fra 41 dager i juni. Kortest salgstid hadde Bergen med 22 dager. Lengst salgstid hadde Hamar m/Stange med 104 dager.

Forskjeller i prisutviklingen

Sterkest sesongkorrigert prisutvikling i juli hadde Fredrikstad/Sarpsborg med sesongjustert oppgang på 0,8 prosent.

Svakest sesongkorrigert prisutvikling i mai hadde Ålesund m/omegn med en sesongkorrigert nedgang på 1,5 prosent.

Sterkest utvikling så langt i 2024 har Bergen med 9,2 prosent. Svakest utvikling så langt i år har Bodø m/Fauske med en oppgang 3,4 prosent.

- Prisveksten så langt i år faller noe tilbake fra juni, men mange deler av landet har fortsett en solid oppgang i boligprisene hittil i år. Særlig Bergen, Stavanger og Tromsø skiller seg ut, sier Lauridsen.

Boligkrisen kommer nå

- Vi har over halvannet år snakket om en kommende boligkrise på grunn av salgssvikten i nyboligmarkedet fra forsommeren 2022. Konsekvensene av denne krisen begynner så smått i høst og vil tilta i styrke de neste årene, da boligene som ikke er bygget heller ikke blir ferdigstilt, sier Lauridsen.

- Regjeringen har ikke tatt varslene om krisen på alvor og har sittet for lenge og sett på krisen utfolde seg. Mye de har foretatt seg er enten for smått eller feilslått. Særlig feilslått er forslaget de har på høringen med frist i dag om å gi kommunene anledning til å bestemme eieformen i nye boligprosjekter, sier han.

- Forslaget vil ha svært negative konsekvenser for boligbyggingen i Norge og hemme dynamikken i boligmarkedet. Kommunene bør ikke kunne overprøve utbyggeres vurderinger. Forslag vil svekke fleksibiliteten i boligmarkedet, og det er for eksempel ikke gitt andelen i utleieboliger i et prosjekt skal være konstant over tid. Folks behov kan endre seg. Regjeringen bør derfor legge forslaget i skuffen, avslutter Lauridsen.

Ytterligere informasjon:

Komplett statistikk kan lastes ned på www.eiendomnorge.no.

Se Boligbobla TV med pressekonferansen fra kl. 10.30 til 11.30 her.

Pressekonferansen begynner kl. 11.00. Før og etter pressekonferansen har sjef for kommunikasjon og politikk Erik Lundesgaard aktuelle gjester fra boligmarkedet i studio som kommenterer markedsutviklingen.

Gjester i dag er sjeføkonom Sissel Monsvold (OBOS) og senior analytiker Ann Kristin Aure (UNION).

Ved referering av Eiendom Norges boligprisstatistikk skal Eiendom Norge, FINN og Eiendomsverdi AS oppgis som kilde.

For kommentarer:

Henning Lauridsen, administrerende direktør, mobil 997 20 485

Grethe Wittenberg Meier, styreleder, mobil 991 52 164

For spørsmål om boligprisstatistikken:

Erik Lundesgaard, sjef for kommunikasjon og politikk, mobil 95 88 19 87

Vi er bransjeorganisasjonen for norske eiendomsmeglingsforetak. Ved årsskiftet 2022/2023 hadde Eiendom Norge 60 foretaksmedlemmer.

Disse foretakene hadde 767 kontorer/filialer. Medlemmene står for cirka 98 % av alle boligtransaksjoner i Norge. Det utgjorde i 2022 130 385 transaksjoner.

Vårt mål er å være landets ledende organisasjon innen bolig- og bransjepolitiske spørsmål, og vi arbeider for eiendomsmeglingsbransjens rammebetingelser og for å sikre forbrukerne effektive og trygge eiendomstransaksjoner.

Følg pressemeldinger fra Eiendom Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Eiendom Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Eiendom Norge