Vellykket overtakelse av Andøya lufthavn

1. august 2024 tok Avinor over driften av Andøya lufthavn fra Forsvaret. Overtakelsen gikk knirkefritt, og lufthavnen opererer nå som normalt under Avinors ledelse. Markeringen av denne milepælen ble feiret med ansatte, inviterte gjester og lokal presse til stede.

Bildet SKAL krediteres ved bruk
Her ses hele Team Andøya lufthavn( Avinor, Avinor Flysikring, Forsvarsbygg, 133 Luftving, Avarn, og Widerøe Ground Handling) foran den gamle brannstasjonen, som skal gjøre nytten noen år til før nytt bygg er klart. Foto: Einar Breimo, Andøyposten Foto: Einar Breimo, Andøyposten

Overtakelsen av Andøya lufthavn ble gjennomført etter planen 1. august 2024. Denne dagen markerer et viktig skille for flyplassen, som nå er under Avinors fulle ansvar. Arrangementet ble feiret med kaffe og kaker i PBR-bygget for ansatte og gjester, og lokal presse var til stede for å dekke denne historiske hendelsen.

Endre Dahler, lufthavnsjef på Andøya, rapporterer at alt har gått knirkefritt, og flyplassen opererer som normalt. – Overtakelsen markerer avslutningen på en æra med over 65 års militær flyplassdrift, men også begynnelsen på en spennende ny fase for Andøya lufthavn, sier Dahler.

Økende aktivitet og fremtidige muligheter
– For Avinor ser fremtiden lys ut med økende aktivitet. Hvalsafari, nordlys og space-turisme knyttet til sattelittoppskytingsbasen til Andøya Space Port er noen eksempler på viktige drivere for utviklingen fremover, sier lufthavnsjef Endre Dahler.

Historisk dag
Klokken 0600 den 1. august møtte tre nye ansatte opp på sin første arbeidsdag hos Avinor på Andøya lufthavn. De ble historiske kl. 0640 da de som de første lufthavnbetjenter i Avinor-regi tok imot Widerøes flyvning WF861 fra Bodø på Andøya lufthavn.

Fortsatt sivil og militær aktivitet
Sivil aktivitet opprettholdes gjennom FOT-ruter, med Widerøe som opererer inntil seks daglige avganger/ankomster. Norwegian har også en sommerrute med to ukentlige rundturer fra Oslo lufthavn. Samtidig fortsetter Forsvaret sin satsing på Andøya som beredskaps- og øvingsbase, og samarbeidet mellom Forsvaret og Avinor vil fortsette og utvikles videre.

– Overtakelsen av Andøya lufthavn er en viktig milepæl for Avinor. Vi ser frem til å videreutvikle flyplassen og sikre at både sivile og militære behov ivaretas på best mulig måte, sier Anders Kirsebom, konserndirektør for DRL i Avinor.

Pressetelefon (ikke SMS)Kun til bruk for journalister.

Klar for innsats som Avinor-ansatt: Andreas Strand
Fra vestre Geir-Atle Johansen, Andreas Strand og Erik Jørgensen. Foto: Endre Dahler