15 personer druknet i juli

15 personer mistet livet i drukningsulykker i juli. Ni av de 15 personene omkom fra fritidsbåt, viser Redningsselskapets drukningsstatistikk.

Redningsskøyta «Eivind Eckbo» og en rekke andre ressurser deltok i søket etter at en kvinne i 20-årene ble meldt savnet etter en badetur ved Tjøme. Foto: RS «Eivind Eckbo»/Redningsselskapet

– Det er dessverre det høyeste antallet ulykker fra fritidsbåt i juli som er registrert siden Redningsselskapet overtok statistikken i 2017. Antallet drukninger viser viktigheten av en handlingsplan for å nå en nullvisjon for drukningsulykker i Norge, og det haster. Vi mister altfor mange liv til sjø og vann i landet vårt, sier generalsekretær Grete Herlofson i Redningsselskapet.

Så langt i år har 56 personer druknet i Norge. Det er to flere enn på samme tid i fjor.

Juli er som regel måneden med flest drukningsulykker i Norge. De siste åtte årene har mellom 11 og 18 personer druknet i fellesferiemåneden.

Mange fritidsbåtulykker

Ni personer mistet livet i drukningsulykker relatert til fritidsbåt i juli. Alle de omkomne var menn, hvorav seks var over 60 år. Ulykkene er jevnt fordelt mellom sjø og vann.

• Oslo: En mann i 60-årene ble funnet livløs i en båthavn i Oslo.
  • Innlandet (to personer): En svensk mann i 60-årene og en svensk mann i 70-årene omkom etter at en båt kantret under en fisketur på et vann i Engerdal kommune.
  • Innlandet: En mann i 50-årene omkom etter å ha falt over bord fra en båt under en fisketur på en innsjø i Åmot kommune.
  • Vestfold: En mann i 70-årene ble funnet omkommet ved båten sin i en havn i Holmestrand kommune.
  • Telemark: En mann i 80-årene ble funnet omkommet i nærheten av en båt i forbindelse med en fisketur på et vann i Vinje kommune.
  • Agder: En mann i starten av 20-årene omkom etter at en båt kolliderte med land i Tvedestrand kommune.
  • Rogaland: En mann i 70-årene ble funnet livløs i sjøen i nærheten av førerløs båt som gikk i ring i Jøssingfjorden i Sokndal kommune.
  • Nordland: En mann i 70-årene ble funnet livløs i sjøen i nærheten av båt i Lødingen kommune.

Fire badeulykker

Tre kvinner og en mann druknet i forbindelse med bading i juli.

• Oslo: En eldre kvinne ble funnet livløs i et vann i Oslo, sannsynligvis i forbindelse med bading.
  • Vestfold: En kvinne i slutten av 20-årene omkom etter å ha badet fra en båt i Færder kommune.
  • Agder: 18 år gammel jente fra Ukraina druknet i en badeulykke i en elv i Gjerstad kommune.
  • Trøndelag: En mann i 30-årene ble funnet omkommet i innsjø i Orkland kommune etter en badetur.

Det var også to ulykker etter fall fra land i juli. I Nordland druknet en mann i 30-årene i forbindelse med fiske i elva Vefsna i Mosjøen kommune. I Telemark ble en mann i 50-årene funnet livløs i Porsgrunnselva i Porsgrunn kommune. Hendelsesforløpet er ikke kjent.

Se fylkesvis oversikt og flere detaljer om drukningsulykkene i juli og året så langt på rs.no/drukning.

– Snakk om vannvett hjemme

Redningsselskapet er opptatt av at alle kan bidra til at færre drukner i Norge.

– Ta ansvar for din egen og familiens sikkerhet ved å gjøre godt vannvett til et familieanliggende. Snakk om viktigheten av at både barn, foreldre og besteforeldre bruker flyteplagg, øv på svømming og livredning, og bli enig om at dere alltid skal vurdere risiko før alle typer aktiviteter rundt vann. Ta gjerne samme samtale med venner også. Trygghet og mestring gjør at gleden ved sjø og båtliv bli enda større, oppfordrer generalsekretær Grete Herlofson i Redningsselskapet.

• Månedsstatistikken er foreløpig, og endres om det framkommer nye opplysninger.
  • Dødsulykker med fritidsbåt som ikke skyldes drukning, er ikke en del av denne statistikken – se  Sjøfartsdirektoratet for oversikt over totalt antall dødsulykker fra fritidsbåt.

Generalsekretær Grete Herlofson i Redningsselskapet oppfordrer alle til å ta en prat om godt vannvett i sommer.

Redningsselskapet er en frivillig, humanitær organisasjon. Vår visjon er «Ingen skal drukne». Våre 1 500 redningsmenn og -kvinner bemanner 53 redningsskøyter langs hele kysten og på de to største innsjøene. Vi er som regel de første på stedet når uhellet er ute.