Fair Group

Konkursomfanget økte i juli: 21 prosent flere konkurser og krisestemning i bilbransjen

Juli ble en tøff måned for 252 virksomheter som ble slått konkurs i Norge, en konkursvekst på 21 prosent sammenliknet med fjoråret. Nå forsvinner 2,3 milliarder i verdiskapning og 1094 ansatte mister arbeidsplassen. Hittil i år har 2325 bedrifter gått konkurs.

Christian Aandalen, administrerende direktør i Fair Collection
Christian Aandalen, administrerende direktør i Fair Collection Foto: Moment Studio

- Det høye konkursantallet i sommer vitner om at den økonomiske usikkerheten fortsatt preger norsk næringsliv. Konkursene øker på tvers av flere bransjer, blant annet i bilbransjen, hvor aktiviteten har vært tilnærmet parkert over tid. Fortsetter utviklingen vil det få alvorlige konsekvenser for enda flere arbeidsplasser og norsk næringsliv, sier Christian Aandalen, administrerende direktør i Fair Collection.

Antallet konkurser i juli måned er det høyeste siden 2019. Siden årsskiftet har 2325 selskaper gått konkurs, mot 2130 på samme tid i fjor. En oppgang på ni prosent.

Bred konkursvekst – unntatt de største

Statistikken for juli viser at virksomheter på tvers av ulike bransjer og sektorer går konkurs. De bransjene med høyest konkursantall historisk, som bygg og anlegg, og servering, hadde alle en nedgang i juli.

- Mens de store bransjene ofte har vært drivere for veksten i konkurser, ser vi i sommermåneden motsatt effekt. Nå er det derimot vekst på tvers av sektorer og bransjer, som faktisk overgår en svak nedgang i de største bransjene, sier Aandalen.

Tøffere for bilbransjen­

Bilforhandlere landet over har opplevd punktert omsetning som følge av kraftig svekket kjøpekraft, der færre nordmenn tar seg råd til å bruke penger på bil, økt konkurranse og endrede skatte- og avgiftsregler. I juli gikk blant annet den amerikanske elbilprodusenten Fisker sin norske virksomhet konkurs. Det ble også begjært oppbud i Marcusbil, som var en av landets største bruktbilforhandlere for elbiler.

- Økte driftskostnader, stigende renteutgifter og nedgangen i forbrukernes kjøpekraft gjør at husholdningene må prioritere hardere. Da blir det mindre igjen til bilkjøp og oppgraderinger i garasjen, slår Aandalen fast.

Totalt gikk 15 selskaper innen handel med og reparasjon av motorvogner konkurs i juli. Det er nesten tredobling fra fjorårets seks konkurser.

Byggebransjen venter på rentekutt

En femtedel av konkursomfanget i juli tilfaller bygg- og anleggsbransjen. 56 virksomheter gikk konkurs i juli, en marginal nedgang fra fjoråret på 3 prosent. Tall fra SSB viser at prisveksten er på vei ned – det er etterlengtet nytt for bygg- og anleggsvirksomhetene.

- Den høye renten har gjort at få nye prosjekter settes i gang, samtidig som bedriftseierne har strevd med betydelig økte byggekostnader, uten at kostnadsveksten i sin helhet kan veltes på kundene. Realiteten for mange har dessverre vært konkurs og ansatte sendes ut på jobbjakt i et krevende marked, sier Aandalen.

Tall fra SSB viser at i overkant av 252 000 personer var sysselsatt i bygg- og anleggssektoren, og bransjen er den tredje største næringene i landet, etter varehandelen og helsesektoren.

Prisveksten steg med 2,6 prosent i juni, og ifølge SSB er inflasjonen er på sitt laveste nivå på mer enn tre år.

Hvis du vil se dette innholdet fra datawrapper.dwcdn.net, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Christian AandalenAdministrerende direktørFair Group

ca@fair.no

Christian Aandalen, administrerende direktør i Fair Collection
Foto: Moment Studio

Om Fair Group

Fair Group ble grunnlagt i 2018 og tilbyr fakturerings- og innfordringstjenester. Konsernets distribusjonsdel, Fair Distribution, sender ut over 36 millioner klimakompenserte fakturaer årlig og fokuserer på høy digitalisering for raskere betaling og lavere klimaavtrykk. Inkassoselskapet Fair Collection er Norges raskest voksende, håndterer mer enn en million saker årlig, og tilbyr bærekraftige løsninger som har spart forbrukerne for over 10 millioner i gebyrer og salærer i 2023.

Financial Times har kåret Fair Collection til et av Europas raskest voksende selskaper i 2024.

Følg pressemeldinger fra Fair Group

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fair Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Fair Group

Fair Group fortsetter veksten - kjøper opp faktura- og inkassoselskapet Maik AS fra Fredrikstad Energi AS19.6.2024 13:07:10 CEST | Pressemelding

Fair Group AS har på kort tid vokst til å bli Norges femte største distributør av fakturaer og tredje største inkassoselskap målt i oppdrag. Nå styrker selskapet sin posisjon i markedet for faktura- og inkassotjenester ytterligere, utvider tjenestetilbudet og tar en ledende posisjon i energisektoren, gjennom oppkjøp av Maik AS. Selskapet var tidligere eid av Fredrikstad Energi AS.