114 milliarder kroner til staten i første halvår. Andelsbytter styrker den langsiktige strategien

Petoro leverte en netto kontantstrøm fra Statens direkte økonomiske engasjement (SDØE) på 114 milliarder kroner per andre kvartal 2024. Netto kontantstrøm for andre kvartal isolert var på 54 milliarder kroner.

Vi legger bak oss et kvartal med stabil og god drift i våre lisenser. Det er selve fundamentet for en sterk og konkurransedyktig norsk sokkel på lang sikt, sier Kristin F. Kragseth, administrerende direktør i Petoro Anne Lise Norheim Petoro AS

-Kontantstrømmen i andre kvartal er fortsatt høy selv om den er ni milliarder kroner lavere enn samme periode i fjor. Nedgangen skyldes først og fremst lavere gasspriser. Vi legger bak oss et kvartal med stabil og god drift i våre lisenser. Det er selve fundamentet for en sterk og konkurransedyktig norsk sokkel på lang sikt, sier Kristin F. Kragseth, administrerende direktør i Petoro.

Andelsbytter styrker langsiktig strategi
I slutten av juni signerte Petoro og Equinor omfattende andelsbytter. Avtalen vil sikre økt verdiskaping og en mer effektiv ressursforvaltning av selskapets aktiviteter på Haltenbanken.

-Vi har en langsiktig strategi der vi blant annet jobber for å skape flere investeringsmuligheter i modne felt og finne gode områdeløsninger. Avtalen fører til økt harmonisering og utjevning av viktige deltakerandeler i Heidrun- og Kristin/Tyrihans områdene. Dette vil bidra til en mer helhetlig og verdiskapende utvikling av disse feltene til det beste for alle involverte partnere og for samfunnet, sier Kragseth.

Resultat per andre kvartal
Hittil i år er det registrert fem alvorlige hendelser i SDØE-porteføljen, noe som gir en frekvens for alvorlige hendelser på 0,53 de siste 12 måneder, som er på nivå med samme periode i fjor. Frekvensen for personskader er på 4,2 mot 4,0 i samme periode i fjor.

Netto kontantstrøm til staten fra SDØE per andre kvartal 2024 var 114 milliarder kroner. Total produksjon var 1 082 millioner fat oljeekvivalenter per dag (kboed), en økning på 78 kboed sammenlignet med samme periode i fjor. Gassproduksjonen var på 116 millioner standard kubikkmeter (mill. Sm3) per dag, som er en økning på 13 prosent sammenlignet med andre kvartal i fjor. Gjennomsnittlig realisert gasspris var 3,84 mot 6,34 NOK per Sm3 i samme periode i fjor. Væskeproduksjonen var 352 kboed, en reduksjon på 6 kboed sammenlignet med andre kvartal i 2023.  Gjennomsnittlig realisert oljepris var 85 mot 80 USD per fat i samme periode i fjor.

På oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet har Rystad Energi gjennomført en verdivurdering av SDØE-porteføljen. Rapporten ble publisert i juni og verdsetter porteføljen til 1 486 milliarder kroner. Forrige verdsettelse var i 2022.

– Samlet for årene 2022 og 2023 har vi levert mer enn 800 milliarder kroner i kontantstrøm fra statens eiendeler (SDØE). Dette er penger som går inn i Oljefondet og bidrar til å gjøre Norge til et velferdsland. Det direkte statlige eierskapet i petroleumsvirksomheten kommer både dagens og fremtidige generasjoner til gode i flere tiår fremover, sier Kragseth.

For ytterligere detaljer les mer i kvartalsrapporten.

Følg pressemeldinger fra Petoro AS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Petoro AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Petoro AS