Den Norske TuristforeningDen Norske TuristforeningDen Norske Turistforening

Turnyhet: Følg gamle spor fra bygd til fjells

DNT og Riksantikvaren har åpnet Nordmannsslepa over Vegglifjell som historisk vandrerute.

Skilt i natur
Nordmannsslepa er ny som historisk vandrerute og åpnet 28. juli! Tarand Krogh

Gjennom tusenvis av år har folk brukt Hardangervidda som ferdselsåre for å reise mellom Østlandet og Vestlandet. På slutten av 1700-tallet var Nordmannsslepa det viktigste veisambandet mellom de to største byene i landet: Bergen og Kongsberg. Nå kan du gå den østligste delen av denne ruta og kombinere historie og friluftsliv på tur.

–  Nå kan alle oppleve en bit av norgeshistorien på Vegglifjell! Vi vet at mange setter pris på konseptet med de historiske vandrerutene, sier Dag Terje Klarp Solvang, generalsekretær i Den Norske Turistforening.

Åpningen av den nye historiske vandreruta ble markert med arrangement ved Veggli kirke og deretter nesten hundre mennesker på tur søndag 28. juli.

– Jeg er stolt av at Kongsberg og Omegn Turistforening, sammen med Rollag kommune, samarbeidspartnere og lokale eksperter, på denne måten viser fram et ganske lite brukt turområde som mange kan bli glade i.

Ruta går gjennom et variert og vakkert landskap som er ukjent for mange: Fra snaufjellet, til seterdrift og beitemarker med sau og telemarkskyr. Myke myrer, gammelskog, og frodig lauvskog nederst mot bygda. Underveis kan du oppdage spor av en svunnen tid. De eldste spor etter ferdsel langs Nordmannsslepa er nesten 10 000 år gamle. Det finnes fangstgroper, spor etter jernutvinning og et stort gravfelt fra jernalderen langs ruta.

Ruta begynner i Veggli sentrum i Buskerud. Underveis finner du flere private overnattingsmuligheter, og du kan dessuten overnatte på den ubetjente DNT-hytta Daggrø som driftes av Kongsberg og Omegn Turistforening.

Les hele turbeskrivelsen her

Omfattende samarbeid

Historiske vandreruter er et samarbeid mellom DNT og Riksantikvaren, som gjør gamle ferdselsveier bedre kjent og mer brukt. De utvalgte rutene gir deg flotte friluftsopplevelser i kombinasjon med unik kulturarv.

– Historien er ofte best når den oppleves på stedet der det faktisk skjedde. Det å gå en historisk vandrerute gjør at vi kommer tett på livene til de som gikk her før oss, og opplever kulturminnene her og nå. Ingenting slår ekte opplevelser ute i naturen, sier riksantikvar Hanna Geiran.

Arbeidet med årets nye vadrerute har pågått i flere år, med Kongsberg og Omegn Turistforening i DNT i tett og godt samarbeid med Rollag kommune. Med på laget er også lokale ildsjeler, frivillige og eksterne samarbeidspartnere.

Les mer om alle de ulike historiske vandrerutene her

Skilt i natur
Nordmannsslepa er ny som historisk vandrerute og åpnet 28. juli!
Rød T malt på stein
Nordmannsslepa er en godt merket rute
DNTs generalsekretær Dag Terje Klarp Solvang og Jarle Jarlesson Vaage fra Riksantikvaren var med på åpningen.
Mennesker på tur i skog
Mange mennesker deltok på åpningsturen 28. juli!
En gruppe mennesker  går tur på vei
Åpningsturen startet ved Veggli kirke før det bar ut på sti.