Kunstsilo utnevnt i internasjonal prestisje-kåring

Torsdag 25. juli kunngjorde det anerkjente magasinet TIME sin kåring av de 100 beste stedene å besøke i verden. Kunstsilo inkluderes i årets liste.

Foto: Alan Williams Photography

– Vi er stolte og ydmyke over å være en del av denne kåringen. At Kunstsilo nevnes i sammenheng med andre destinasjoner som Iris i Hardangerfjorden og teamLab Borderless Digital Art Museum i Tokyo er sprøtt – men det føles også fortjent. Kunstsilo er et helt unikt prosjekt takket være dyktige arkitekter, dedikerte investeringspartnere og enestående medarbeidere. Dette plasserer oss i en internasjonal elitedivisjon, sier Reidar Fuglestad, administrerende direktør for Kunstsilo.

Utnevnelsen i TIME er den siste av en rekke internasjonale medier som har skrevet om bygget. Fra før av har Kunstsilo høstet godord fra blant annet CNN, Forbes Magazine, Financial Times og The Guardian.

Se hele listen her.

Sensasjonell åpningsuke

En kornsilo bygget i 1935 på Odderøya i Kristiansand har blitt transformert til et kraftsenter for kunst- og kulturopplevelser. Våren 2024 åpnet dørene for publikum med en stor presentasjon av Tangen-samlingen, som er verdens største kunstsamling av nordisk modernisme. Kunsten er gitt i gave av kunstsamler Nicolai Tangen og består av over 5.500 kunstverk.

Selve åpningen ble utsolgt på rekordtid der 5.500 gratisbilletter ble revet bort. Dagen bød blant annet på et spektakulært lysshow med Matoma, som spilte for flere tusen tilskuere.

Forrykkende show med Matoma under åpningen av Kunstsilo. Foto: Even Askildsen

Se Matomas elleville show.

Se åpningsfilm av Kunstsilo

Over 77.000 besøkende

Kunstsilo har estimert ca. 150.000 gjester i året. På under tre måneder er allerede 51 % av målet nådd med 77.397 gjester i utstillingene (tall fra 23.07.2024).

– Vi har jobbet systematisk og strategisk over flere år med å gjøre Kunstsilo til en besøksdestinasjon både nasjonalt og internasjonalt. Med blant annet god hjelp fra samarbeidspartnere som UD og Innovasjon Norge har vi klart å spre budskapet om Kunstsilo. At et kunstmuseum i Kristiansand nå inkluderes i en av verdens mest prestisjefulle kåringer er rett og slett euforisk, uttaler kommersiell direktør for Kunstsilo, Eldbjørg Dahl.

Når ut til 100 millioner

Kåringen til TIME gjennomgås av publikasjonens redaktører og journalister over hele verden. På tvers av sine plattformer har magasinet et publikum på 100 millioner mennesker.

Foto: Alan Williams Photography

Arkitekter

Mestres Wåge Arquitectes, Mendoza Partida og BAX Studio

Byggentreprenør

Backe

Interiør

Scenario Interiørarkitekter

Finansiering

Realiseringen av Kunstsilo har vært et offentlig-privat samarbeid.

·  Kulturdepartementet, 175 millioner kroner (24,7 %)

·  AKO Foundation, 210 millioner kroner (29,6 %)

·  Cultiva, 100 millioner kroner (14,1%)

·  Lån, 80 millioner kroner (11,27 %)

·  Kristiansand kommune, 52 millioner kroner (7,3%)

·  Salg eksisterende lokaler, 35 millioner (5%)

·  Private aktører, sponsorer (Sparebanken Sør, Sparebankstiftelsen Sparebanken Sør, m. fl.), 30 millioner (4,2%)

·  Vest-Agder fylkeskommune, 25 millioner kroner (3,5%)

·  Aust-Agder fylkeskommune, 5 millioner kroner (0,7 %)

Totalkostnaden på bygget er estimert 710 millioner kroner. Ca. 36,5 % av dette er finansiert med offentlige midler.

Investeringspartnere

AKO Foundation

AKO Kunststiftelse

Cultiva

Sparebanken Sør

Sparebankstiftelsen Sparebanken Sør

Kristiansand kommune

Agder fylkeskommune

Kulturdepartementet

Selvaag AS

Mosvold & Co AS

Skeiegruppen AS

Braganza AB/Dyreparken AS

HL/HL Holding AS

Otto Olsen Holding AS

Eline Thorleifsson/Styrbord AS

Kunstsilo er en prisbelønt, tidligere kornsilo på Odderøya i Kristiansand forvandlet til et av Nord-Europas mest nyskapende kraftsenter for kunst- og kulturopplevelser. Museet rommer Tangen-samlingen, verdens største samling av nordisk modernisme, og Sørlandets Kunstmuseums faste samlinger. I tillegg blir det internasjonal digital samtidskunst, temporære utstillinger, og et utvidet tilbud med foredrag, konserter, matopplevelser, workshops, selskapslokaler og arrangementer.