Femti år med tekst under korken
Visste du at de små tekstene under korkene på glassflaskene til Coca-Cola kalles «gorker»? Nå fyller de femti år, og selskapet inviterer nordmenn til å foreslå nye tekster til undersiden av korkene.

De små slagordene under Coca-Cola-korkene har vært med oss i femti år: De heter «gorker», har eksistert i Norge siden 1974, og er med andre ord blant de lengstlevende kampanjer av denne typen her i landet.
Nå vil selskapet fornye gorkene, og inviterer nordmenn til å sende inn sine beste forslag.
– Slik får alle mulighet til selv å bli del av korkehistorien – eller gorkehistorien, om du vil, sier Kristel Granaas, markedssjef i Coca-Cola Norge.
Det er fjerde gang i løpet av disse femti årene at nordmenn inviteres til å komme med sine forslag:
– Det samme skjedde på 70-tallet – da vi en periode nærmest hadde gorkefeber her i landet – i tillegg til på tidlig 2000-tall, i 2014 og altså nå som de fyller femti år, fortsetter Granaas.
I motsetning til på 70-tallet skal nye tekstforslag være på engelsk. Det er fordi de samme korkene nå brukes i både Norge, Sverige og Island.
– Vi vet at disse gorkene er populære, det er morsomt at de fortsatt engasjerer etter så mange år. Det har allerede kommet gode forslag til nye tekster, sier Granaas, og avslutter:
– Alle som vil prøve å bli del av den offisielle gorkehistorien kan besøke Coca-Cola Norge på Facebook eller Instagram for å se fremgangsmåten.
Kontakter
Inger Marie F. IngdahlKommunikasjonsdirektørCoca-Cola Norge
Merkevarer, produkter og kampanjer
Bilder
Følg pressemeldinger fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Treningsklassikeren i ny variant: Nå kommer Powerade med kirsebærsmak15.9.2025 12:21:57 CEST | Pressemelding
Powerade er en klassiker for treningsglade nordmenn. Nå kommer den i en ny variant her i Norge: Powerade Cherry.
Nå er disse tilbake – med navnet ditt i stedet for den kjente logoen14.4.2025 08:48:02 CEST | Pressemelding
Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Og du er ikke alene: 250 norske navn overtar logoplassen på flasker og bokser når Coca-Cola igjen oppfordrer til å «Share a Coke».
Coca-Cola etterlyser norske ideer18.3.2025 09:46:47 CET | Pressemelding
Coca-Cola Europacific Partners søker samarbeid med selskaper og forskningsmiljøer som bidrar til økt bærekraft for både Coca-Cola selv, og bransjen for øvrig. Nå ser de også etter norske partnere.
Ny kampanje: Coca-Cola lyser opp det norske vintermørket17.2.2025 09:52:17 CET | Pressemelding
Coca-Cola hyller nordmenns holdning til det norske vintermørket i sin nye kampanje. «Der andre ser mørke, ser nordmenn muligheter», sier selskapet selv. Kampanjen fokuserer på fellesskap, og innebærer blant annet en musikalsk vinteropplevelse, utendørs lystunnel og selvlysende Coca-Cola-bokser.
Juletraileren skal Norge rundt – her stopper den14.11.2024 09:54:20 CET | Pressemelding
Det har blitt en populær førjulstradisjon at den ikoniske juletraileren besøker tettsteder og byer landet rundt. Om ikke lenge starter årets rundtur, her finner du stoppestedene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom