Femti år med tekst under korken
Visste du at de små tekstene under korkene på glassflaskene til Coca-Cola kalles «gorker»? Nå fyller de femti år, og selskapet inviterer nordmenn til å foreslå nye tekster til undersiden av korkene.

De små slagordene under Coca-Cola-korkene har vært med oss i femti år: De heter «gorker», har eksistert i Norge siden 1974, og er med andre ord blant de lengstlevende kampanjer av denne typen her i landet.
Nå vil selskapet fornye gorkene, og inviterer nordmenn til å sende inn sine beste forslag.
– Slik får alle mulighet til selv å bli del av korkehistorien – eller gorkehistorien, om du vil, sier Kristel Granaas, markedssjef i Coca-Cola Norge.
Det er fjerde gang i løpet av disse femti årene at nordmenn inviteres til å komme med sine forslag:
– Det samme skjedde på 70-tallet – da vi en periode nærmest hadde gorkefeber her i landet – i tillegg til på tidlig 2000-tall, i 2014 og altså nå som de fyller femti år, fortsetter Granaas.
I motsetning til på 70-tallet skal nye tekstforslag være på engelsk. Det er fordi de samme korkene nå brukes i både Norge, Sverige og Island.
– Vi vet at disse gorkene er populære, det er morsomt at de fortsatt engasjerer etter så mange år. Det har allerede kommet gode forslag til nye tekster, sier Granaas, og avslutter:
– Alle som vil prøve å bli del av den offisielle gorkehistorien kan besøke Coca-Cola Norge på Facebook eller Instagram for å se fremgangsmåten.
Kontakter
Inger Marie F. IngdahlKommunikasjonsdirektørCoca-Cola Norge
Merkevarer, produkter og kampanjer
Bilder
Følg pressemeldinger fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Coca-Cola etterlyser norske ideer18.3.2025 09:46:47 CET | Pressemelding
Coca-Cola Europacific Partners søker samarbeid med selskaper og forskningsmiljøer som bidrar til økt bærekraft for både Coca-Cola selv, og bransjen for øvrig. Nå ser de også etter norske partnere.
Ny kampanje: Coca-Cola lyser opp det norske vintermørket17.2.2025 09:52:17 CET | Pressemelding
Coca-Cola hyller nordmenns holdning til det norske vintermørket i sin nye kampanje. «Der andre ser mørke, ser nordmenn muligheter», sier selskapet selv. Kampanjen fokuserer på fellesskap, og innebærer blant annet en musikalsk vinteropplevelse, utendørs lystunnel og selvlysende Coca-Cola-bokser.
Juletraileren skal Norge rundt – her stopper den14.11.2024 09:54:20 CET | Pressemelding
Det har blitt en populær førjulstradisjon at den ikoniske juletraileren besøker tettsteder og byer landet rundt. Om ikke lenge starter årets rundtur, her finner du stoppestedene.
Emma Steinbakken skal holde sin første julekonsert – på hemmelig sted11.11.2024 08:30:00 CET | Pressemelding
Emma Steinbakken forteller nå om et eksklusivt samarbeid med det verdenskjente musikkonseptet Coke Studio her i Norge. Resultatet blir hennes første julekonsert noensinne. Sted er foreløpig hemmelig
Ny kampanje fra Coca-Cola – tar utgangspunkt i norsk fredagsfavoritt2.10.2024 13:49:54 CEST | Pressemelding
Få elsker sin taco så høyt som oss nordmenn. Dette har Coca-Cola merket seg. Selskapet lanserer nå en ny kampanje – spesielt utviklet for Norge og Norden – der fredagstacoen står i fokus. «Where there are tacos, there’s Coca-Cola», sier selskapet selv.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom