Sex og Politikk

Sex og samfunn er Årets Ottesen!

Landets største klinikk for seksuell helse er kåret til Årets Ottesen. Sex og samfunn blir tildekt oppmerksomheten spesielt på grunn av sin innsats for ungdom.

På Hansen fra RFSU (t.v.) og Tor-Hugne Olsen fra Sex og Politikk, overrakte prisen til klinikksjef Line Bø Leren (t.v.) og daglig leder Inger Sønderland. Tore Aasheim/Sex og Politikk Sex og Politikk

Prisen Årets Ottesen ble innstiftet i 2023, 50 år etter at den norske seksualitetsaktivisten Elise Ottesen-Jensen gikk bort. Fjorårets vinner var lege og transaktivist Esben Esther Pirelli Benestad. For å bli en Årets Ottesen må man ha gjort seg spesielt bemerket som en viktig aktør innen seksuell og reproduktiv helse og rettigheter (SRHR), og prisen kan tildeles både enkeltpersoner og organisasjoner.

Prisen offentliggjøres under Sex og Politikks årsmøte i mai/juni, i år skjedde det 30. mai, men den overrekkes senere på sommeren. På Hansen fra RFSU og Tor-Hugne Olsen fra Sex og Politikk, overrakte prisen til klinikksjef Line Bø Leren og daglig leder Inger Sønderland tidligere i sommer.

I begrunnelsen står det at prisvinneren av Årets Ottesen tar en av de store, men samtidig en av de mest utsatte gruppene innen SRHR på alvor: nemlig ungdommen. Helt fra den spede starten på 70-tallet har institusjonen vært en trygg og fordomsfri kilde til informasjon, kunnskap og rådgivning for ungdommer.

På samme måte som Elise Ottesen-Jensen som prisen er oppkalt etter, har prisvinneren gått foran, vært på barrikadene og vært en viktig kilde til kunnskap og informasjon.

Med en positiv og inkluderende innstilling til de unges seksualitet, har Årets Ottesen vært et forbilde for alle andre som jobber med SRHR, samtidig som prisvinneren også er klar og trygg i sin kommunikasjon om temaet, både ovenfor brukerne, men også opinionen og media.

Årets Ottesen kjennetegnes av å ha knyttet til seg engasjert og skolert helsepersonell, samt at prisvinneren gjennom sitt virke har kunnet legge fram statistikk og tallmateriell til bruk i det politiske påvirkningsarbeidet for SRHR i Norge.

I 1971 ble stiftelsen Sosialistiske legers forenings klinikk for seksuell opplysning etablert. I 1990 ble klinikken utvidet gjennom en fusjon med Oslo Arbeidersamfunns kontor for prevensjon og abort, startet av legen Aud Blegen Svindland i 1970. Klinikken endret navn til Klinikk for seksuell opplysning (KSO). I 2007 ble navnet endret til Sex og samfunn – senter for ung seksualitet, og i januar 2014 ble senteret etablert som stiftelsen Sex og samfunn.

Årets vinner er stiftelsen Sex og samfunn og deres klinikk for seksuell helse.

Klinikken er landets største klinikk for seksuell helse. I 2023 hadde klinikken 22 000 besøkende og chatten besvarte om lag 7660 samtaler. Henvendelsene kommer i hovedsak fra unge, foreldre og helsepersonell. I tillegg til ordinær klinikkdrift som inkluderer prevensjonsveiledning og testing og behandling av seksuelt overførbare infeksjoner, har Sex og samfunn flere øvrige tilbud. Disse inkluderer samtalegrupper for unge med utfordringer knyttet til kjønnsidentitetstematikk, helsetilbud til personer med erfaringer ved chemsex og til personer som har kjøpt sex, oppfølging av personer på PEP og tilbud om hurtigtest for hiv.

Klinikken tilbyr også kurs og opplæring for helsepersonell innenfor temaene seksuell og reproduktiv helse, og i samarbeid med Helsedirektoratet tilbyr de også hospitering. Kunnskap og erfaring fra klinikkens kliniske arbeid overføres til de øvrige områdene Sex og samfunn jobber med, blant annet til undervisningsopplegg og påvirkningsarbeid rundt seksuell og reproduktiv helse og rettigheter. Klinikken har nettopp flyttet inn i nye lokaler, og satser friskt på fortsatt å være en viktig og trygg støttespiller for norske ungdommer.

Om prisen:

Årets Ottesen ble først delt ut i 2023 som en markering av at det var gått 50 år siden seksualitetsaktivisten Elise Ottesen-Jensen gikk bort.

Prisen deles ut av Sex og Politikk (IPPF Norway) i samarbeid med RFSU (IPPF Sweden). Både den internasjonale organisasjonen IPPF (International Planned Parenthodd Federation) og svenske RFSU, ble begge i sin tid dannet av Elise Ottesen-Jensen. Hvert år fra 2. januar (Ottesen-Jensens fødselsdato) og fram til 1. april kan hvem som vil nominere personer eller organisasjoner til prisen. Forslagene vurderes av Sex og Politikks sekretariat og styre og representanter fra RFSU. Selv om det er flere aktører som blir nominert, så det er kun vinneren som offentliggjøres.

Bilder

Prisen ble overrakt de ansatte i Sex og samfunns nye lokaler: Ingvild Endestad (t.v.), Pål Hansen (RFSU), Inger Sønderland, Trine Aarvold, Anette Søholt, Louise Gabrielsen, Tor-Hugne Olsen (Sex og Politikk) og Tore Aasheim (Sex og Politikk).
Last ned bilde
Markedssjef Pål Hansen fra RFSU, daglig leder Inger Sønderland i Sex og samfunn og daglig leder Tor-Hugne Olsen, Sex og Politikk.
Last ned bilde

Lenker

Sex og Politikk er en ideell og partipolitisk uavhengig medlemsorganisasjon som jobber for å styrke og informere om seksuell og reproduktiv helse og rettigheter, både i Norge og internasjonalt.

Sex og Politikk er det norske medlemmet i International Planned Parenthood Federation (IPPF) som er den største organisasjonen for SRHR internasjonalt, med nasjonale organisasjoner i mer enn 120 land i tillegg til Norge.

Seksuell og reproduktiv helse og rettigheter (SRHR) handler blant annet om å kunne bestemme om og når man vil ha barn, om å få informasjon om og tilgang på sikker, moderne og billig prevensjon, om rett til trygg og lovlig abort og om rett og mulighet til å praktisere sin seksuelle orientering og kjønnsidentitet uten straffeforfølgelse eller fordømmelse.

Følg pressemeldinger fra Sex og Politikk

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Sex og Politikk på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Sex og Politikk