Ny konkurranse for energistasjoner - mer frukt og grønt på farten
Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) deler gledelig beskjed. Vi har endelig fått på plass en konkurranse for energistasjoner (bensinstasjoner) med sikte på å øke salget av frukt og grønt. Dette er godt nytt for folkehelsen.
– Vi er veldig fornøyde med å ha landet kriterier på konkurransen som gjør den attraktiv å delta på. Både 7-Eleven langs vei, St1/Shell, Esso/Deli de Luca, og Circle K deltar på konkurransen som arrangeres for første gang i år, sier ernæringsrådgiver og prosjektleder for konkurransen, Iselin Bogstrand Sagen fra OFG.
En viktig brikke for å øke forbruket av frukt og grønt
I følge OFGs 5 a day Europe-undersøkelse spiser nordmenn i snitt kun 2,9 av de anbefalte 5 om dagen, og nå ser det også ut til at anbefalingen for frukt og grønnsaker også øker når nye kostråd lanseres 15. august av Helsedirektoratet.
– For å få til et økt forbruk må også retter og produkter med mye frukt og grønt være tilgjengelig for folk på farten, sier Sagen som påpeker at et frukt- og grøntinntak i tråd med anbefalingen bidrar til å bedre den enkeltes helse og reduserer risiko for livsstilsykdommer, og er derfor et viktig folkehelsetiltak.
Sagen mener kjedene har allerede har et godt utvalg av sunnere produkter, som grove baguetter med salat, salater, bowls, smoothier og wraps. Alle har også tilbud om frukt som er enkelt å ta med seg på farten, som epler og bananer. Det er selvsagt også positivt å øke sortimentet og utvikle nye produkter som appellerer til kundene.
– Nå ønsker vi å se at kjedene gjør en ekstra innsats for å promotere disse produktene slik at flere forbrukere også blir fristet til å velge de sunnere variantene. Hvem vil vel ikke skilte med å være den beste energistasjonen på frukt og grønt, sier Sagen.
Slik avgjøres konkurransen
Kjedene vil bli målt på volumandel fersk frukt og grønt (hel frukt, og beger med frukt/bær/grønnsaker/juice/smoothie) av total matomsetning, volumvekst av total fersk frukt og grønt som brukes til matproduksjon sammenlignet med samme periode året før, og volumandel scanningprodukter med mye frukt og grønt av total matomsetning.
I tillegg vil Nielsen IQ gjennomføre stasjonsbesøk hvor de vurderer kvalitet, eksponering og salgsfremmende tiltak, og en jury vil også vurdere kampanjer som er gjort i perioden. Konkurranseperioden startet i juni og varer ut november i år.
Nøkkelord
Kontakter
Iselin Bogstrand SagenInnholdsrådgiver ernæring
Tel:954 18 998iselin.sagen@frukt.noOm oss
Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å inspirere hele Norges befolkning til mer fargerike måltider med frukt, bær og grønnsaker.
Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer. Vår hovedstrategi er å stimulere til "5 om dagen" for hele Norges befolkning, ved å fylle halve tallerkenen med grønt. Vi fremhever fordelene ved produksjon av frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt
Dropp akevitten – grønnsaker hjelper magen i julen19.12.2024 09:03:39 CET | Pressemelding
Mange sverger til akevitt for å sette i gang fordøyelsen etter et tungt julemåltid, men dette er bare en myte. Vil du unngå å føle deg «stinn» i julen, har ernæringsrådgiver Iselin Bogstrand Sagen fra Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) andre råd som funker.
Klementiner eller mandariner? Slik vet du forskjell16.12.2024 08:05:15 CET | Pressemelding
Klementiner og mandariner forveksles ofte, men det finnes klare forskjeller. Ernæringsrådgiver Iselin Bogstrand Sagen ved Opplysningskontoret for frukt og grønt gir innsikt i hva som gjør disse små sitrusfruktene unike, og hvorfor klementiner har blitt en julefavoritt.
Ikke slipp taket: Ungdom trenger hjelp13.12.2024 07:30:00 CET | Pressemelding
Undersøkelsen 5 a Day Europe, som utføres årlig av Kantar for Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) viser at barn under 13 år spiser mer frukt og grønnsaker enn før. Men når barna blir ungdommer spiser de mindre.
Kvinner spiser 30 % mer frukt og grønt enn menn29.11.2024 07:34:53 CET | Pressemelding
Undersøkelsen “5 a Day Europe”, som utføres årlig av Opplysningskontoret for Frukt og grønt (OFG) viser at kvinner spiser betydelig mer frukt og grønnsaker enn menn.* I snitt spiser kvinner 3,7 porsjoner om dagen, mens menn bare spiser 2,9 porsjoner – dette utgjør en forskjell på hele 30 %.
Nordmenn spiser mer frukt og grønt – men ligger fortsatt bak britene27.11.2024 09:27:04 CET | Pressemelding
Undersøkelsen 5 a Day Europe* som gjennomføres på vegne av Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG), viser for 2024 en positiv utvikling i nordmenns frukt- og grøntinntak, men likevel er vi et godt stykke bak mange andre land i Europa, særlig sammenlignet med britene, som spiser aller mest. Grøntløftet pekes på som en del av løsningen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom