Våre favorittreisemål i sommer: Alicante, Kreta og Bangkok

Nordmenns sommerfavoritter er avslørt! Alicante, Kreta og Bangkok topper listen over de mest ettertraktede reisemålene i sommer. Spania er det mest bestilte ferielandet og har 4 av plassene på topplisten over reisemål i sommer. Dette viser fersk statistikk fra Nordens største reisebyrå, Ticket.

Den etterlengtede sommerferien har startet for de fleste og vi drømmer om å reise bort for å få sol, varme og kunne slappe av. En fersk bookingstatistikk fra Ticket viser at nordmenns favorittdestinasjoner for sommeren er Alicante, Kreta og Bangkok - i den rekkefølgen.

• Mange har nok sittet på gjerdet og ventet med å bestill sommerreisen i håp om at prisene skal bli lavere – eller for å se hvordan det norske sommerværet blir. Nå som vi er midt i juli og sommeren her hjemme absolutt ikke har vist seg fra sin beste side, opplever vi at etterspørselen er høy. Folk vil rømme til sol og sommer – helst med en gang, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef i Ticket.

Topplisten domineres av europeiske reisemål, noe som bekrefter at trenden med nærliggende reisemål fortsetter, med unntak av Bangkok.  Alicante topper listen også denne sommeren.  Et godt flytilbud, sjarmerende strender, behagelige klima og en livlig atmosfære gjør byen, med omegn, til et yndet reisemål. På andreplass ligger Kreta, Hellas’ største øy, med mange ukentlig charteravganger og ikke minst et stort hotellutvalg er det mange som reiser tilbake hit år etter år.

Spania er det mest bestilte ferielandet med 15 % av alle bestillingene, etterfulgt av Hellas (7 %). Tyrkia, som blir ansett som et billigere land å feriere i, faller på listen over mest bestilte land (fra 5. til 8. plass), og landet har ingen reisemål inne på topplisten denne sommeren. Thailand fortsetter å være en året rundt-destinasjon. Flyselskapenes har ofte lavere billettpriser, da sommeren er lavsesong i Thailand, noe som gjør at mange velger landet som et alternativ til ferie i Europa. Bosteder og mat er dessuten mye billigere enn i mange land i Europa som, i og med en sterk euro, har gått kraftig opp i pris de siste årene.

Hit reiser vi i sommer:

1. Alicante (1)
  2. Kreta (2)
  3. Bangkok (5)
  4. Mallorca (3)
  5. Split (4)
  6. Malaga (6)
  7. Nice (8)
  8. Barcelona (10)
  9. København (9)

Kilde: Tickets bookingstatistikk, reiser bestilt i 2024 til og med 8. juli med avreiser i juni – august, sammenlignet med samme periode i 2023. Tall i parentes viser plasseringen i 2023.

Oppdagelseslysten øker – stadig flere ønsker å besøke nye reisemål4.6.2024 09:30:00 CEST | Pressemelding

Nordmenn er glade i sol- og badeferier, og den viktigste grunnen til å reise utenlands er for å få sol og varme. Etter pandemien har vi prioritert velkjente reisemål fremfor å oppdage nye, en trend som nå ser ut til å avta. 36 prosent oppgir at den viktigste grunnen til å reise er å oppdage nye reisemål, og 22 prosent prioriterer eventyrreiser fremfor annen reising. Dette ifølge Tickets Kantar SIFO-undersøkelse.