Blomstersalget opp 20 prosent denne våren

Interessen for både blomster og spiselige vekster er sterkt stigende i landet vårt.

BLOMSTER I LEVANGER: Blomsterdekoratør Ingeborg Anette Aarmo (t.v.) og gartner Ingrid Rein er opptatt av å møte kundene i et velstelt hagesenter hos Felleskjøpet i Levanger. Foto: Morten Johan Fadum

Tidligere i år viste en undersøkelse Norstat gjorde for Felleskjøpet at 7 av 10 nordmenn mener vi må produsere mer mat sjøl. Gjennom kampanjen «Klar, ferdig, så» har Felleskjøpet de siste to årene satt fokus på økt sjølforsyning. Gjennom en uke i mai i år delte samvirkeselskapet ut over 20.000 sertifiserte settepoteter.

Denne sommeren er det trolig flere enn noen gang som dyrker poteter i egen hage, for kampanjen har ført til stor interesse for potetdyrking. Spesielt i Nord-Norge ble Felleskjøpets butikker rekordtidlig tomme for settepoteter.

Blomstersalget øker

Andre spiselige vekster har også stor popularitet. Felleskjøpet har blant annet økt salget av krydderplanter med 60 prosent sammenlignet med i fjor.

Nå viser nye tall at det ikke bare er spiselige vekster som er i vinden. Salget generelt av blomster har også bokstavelig talt slått ut i full blomst denne våren, og har økt med 20 prosent sammenlignet med i fjor.

– Vi er svært fornøyde med å se en økning på 20 prosent i blomstersalget i årets første måneder til og med mai. Roser, prydbusker og inneplanter er kategorier vi gjør det spesielt bra på, og det er her vi har størst salgsøkning, sier kategorisjef Anne-Sofie Odden i Felleskjøpet Agri.

Hun forteller at blant enkeltproduktene er det jordbærplantene som ser ut til å bli årets vinner i Felleskjøpets hagesentre.

– Vi er strålende fornøyde med salget av blomster, og vi er glade for at kunden ser verdien i å handle norske produkter. Der det er mulig, selger Felleskjøpet i hovedsak norske planter, sier Odden.

Levanger blant de beste

Kategorisjefen framhever spesielt avdelingene i Mosjøen, Trondheim og Levanger. Dette er butikkene som har størst økning i blomstersalget totalt i Felleskjøpet.

Blomsterdekoratør Ingeborg Anette Aarmo og gartner Ingrid Rein hos Felleskjøpet i Levanger sier mye av suksessen handler om fagkunnskap om produktene.

– Vi er opptatt av at hagesenteret vårt skal være innbydende og pent, og vi jobber alltid for at kundene skal møte en av oss som jobber her ute i hagesenteret. Da kan vi svare på spørsmål umiddelbart. Å være blant de beste butikkene i Felleskjøpet viser at vi har truffet blink med arbeidet vårt. Det inspirerer oss bare til å gjøre enda bedre arbeid overfor kundene våre, sier Ingrid Rein hos Felleskjøpet i Levanger.