Berøringsskjermene tar over bilene
Nå må sjåfører flest bruke berøringsskjermer for helt enkle oppgaver. Slå på eller skifte radiokanal, justere klimaanlegget og søke opp musikk, er det norske sjåfører bruker berøringsskjermene i bil aller oftest til.
Funnene stammer fra en fersk undersøkelse fra Kantar på vegne av Trygg Trafikk og forsikringsselskapet Fremtind.
Stadig flere nordmenn kjører rundt i biler med berøringsskjermer, hvor man må bruke skjermen for å løse vanlige biloppgaver under kjøring.
– Mens det er forbudt å bruke mobiltelefon under kjøring, er det ingen forbud mot å bruke skjermen i bilen. Det er kanskje et lite paradoks, men selv om det er lov er det ikke nødvendigvis lurt. Alle som kjører bil har et ansvar for å være aktsomme i trafikken, da må man konsentrere seg om bilkjøringen og trafikken, og ikke skjermen, sier Christoffer Solstad Steen, pressesjef i Trygg Trafikk.
Vi skifter musikk, skriver inn navigasjonsadresser og justerer klimaanlegget på berøringsskjermen
I undersøkelsen oppgir 72 prosent at de bruker skjermen til å sette på eller bytte radiokanal. Dette er den mest brukte funksjonen på skjerm under kjøring. 55 prosent oppgir at de bruker skjermen til å justere klimaanlegget, mens 39 prosent søker opp kontakter eller slår inn et nummer for å ringe ut. 36 prosent skriver inn navigasjonsadresse under kjøring og 34 prosent søker opp musikk fra strømmetjenester.
– Skjermer i bil har kommet for å bli, problemet er at bruk av skjermen krever at fører tar blikket bort fra veien og trafikken. Kun to sekunder skal til for at risikoen for en kollisjon dobler seg. Å søke opp kontakter eller skrive inn navigasjonsadresse er begge aktiviteter som krever at du tar blikket bort fra veien over flere sekunder. Det beste er å gjøre innstillinger på skjermen mens bilen står i ro eller ved å bruke stemmekontroll, sier Steen.
6 av 10 synes det er problematisk
62 prosent opplever det som problematisk å måtte ta bort blikket fra trafikken når de navigerer i skjermen.
– Det er fritt frem å bruke all funksjonalitet på skjermen under kjøring, og mye av skjermens funksjonalitet er knyttet til ren underholdning. Vi anbefaler å holde blikket på veien og unngå å bruke skjermen under kjøring så langt det lar seg gjøre, sier Therese Hofstad-Nielsen, som er skadeforebygger i Fremtind.
Det er ikke nødvendigvis like lett å konsentrere seg om trafikken når 71 prosent innrømmer at de må ta blikket vekk fra veien for å navigere riktig i berøringsskjermen.
– Det er uheldig at nesten tre av fire tvinges til å se bort fra veien. Trafikkbildet endrer seg raskt, og derfor er det viktig å fokusere på bilkjøringen. Vi ser at antall bilskader øker, og tror at én av hovedårsakene er uoppmerksomhet bak rattet. Mange skader og uhell kunne nok vært unngått hvis vi konsentrerte oss bedre om kjøringen, og ikke om skjermen, sier Hofstad-Nielsen.
Nøkkelord
Kontakter
Christoffer Solstad SteenPressesjef
Tel:91888799steen@tryggtrafikk.noTherese Hofstad-NielsenSkadeforebyggerFremtind
Tel:+47 92858599therese.nielsen@fremtind.noFølg pressemeldinger fra Trygg Trafikk
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Trygg Trafikk på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Trygg Trafikk
13 personer omkom i juni-trafikken1.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
51 personer har mistet livet i trafikken det første halvåret. Det er fem flere enn i samme periode i fjor. Møteulykkene dominerer ulykkesstatistikken.
Nesten 2 av 3 syklister bruker sykkelhjelm6.6.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
I en ny undersøkelse oppgir 64 prosent av syklistene at de alltid eller som oftest bruker sykkelhjelm. – Flertallet bruker heldigvis hjelm, men vi kunne hatt langt færre alvorlige skader på sykkel om enda flere husket hjelmen, ifølge Trygg Trafikk og Tryg Forsikring.
Fryktelig start på MC-sesongen3.6.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
I mai har ti personer mistet livet i trafikken. Seks av dem er menn på motorsykkel. Så langt i år har 38 personer omkommet, noe som utgjør tre flere enn i samme periode i fjor.
Sykkelhjelmtesten: Hjelmer med Mips er fortsatt best i test30.5.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
For andre år på rad viser den norske sykkelhjelmtesten at hjelmer med rotasjonsbeskyttelse som Mips, er det aller sikreste valget. – Skal du kjøpe ny sykkelhjelm, er det ingen tvil. Velg det aller tryggeste, mener Trygg Trafikk og Tryg Forsiking.
Stor økning i antall voksne menn som dør eller blir hardt skadd på motorsykkel28.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Menn over 45 år står for den største økningen i antall drepte og hardt skadde på motorsykkel. – Trygg Trafikk frykter en stygg sommersesong for motorsyklistene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom