Sterk internasjonal etterspørsel ga omsetningsvekst for Vestre AS

I 2023 økte den norske møbelprodusenten Vestre AS eksportandelen til over 80 prosent og det bidro til en betydelig omsetningsvekst for konsernet. USA er nå det største markedet. Det var også en stor økning av prosjekter i Europa, da særlig i Tyskland, Østerrike og Sveits.

Foto: Matteo Gastel
Foto: Matteo Gastel Matteo Gastel

Vestre har jobbet målrettet for å vokse i internasjonale markeder, blant annet gjennom etablering av salgskontorer i Sverige, Storbritannia, Tyskland og flere delstater i USA. Gjennom en årrekke har Vestre også deltatt med på internasjonale møbel- og designmesser og konferanser for landskapsarktitektur.

Vestres årsresultat for 2023, som ble offentliggjort 9. juli, viser at satsingen har lykkes og 82 prosent av alle møblene Vestre solgte i 2023, gikk til markeder i utlandet.

I 2022 åpnet Vestre møbelfabrikken The Plus på Magnor i Eidskog kommune, som er verdens mest miljøvennlige møbelfabrikk. Det er den eneste fabrikken i verden som har oppnådd sertifiseringsgraden BREEAM-NOR Outstanding og den er tegnet av det internasjonal anerkjente arkitektkontoret Bjarke Ingels Group – BIG. Siden lanseringen av prosjektet har bygget fått stor internasjonal oppmerksomhet og bygget har mottatt mange internasjonale priser for bærekraftig arkitektur.

– Vestre har styrket vår tilstedeværelse internasjonalt over lang tid og det er skikkelig motiverende å se at Vestres formspråk og kompromissløse fokus på kvalitet og bærekraft gir resultater, sier Bjørn Fjellstad, Chief Executive Officer (CEO) i Vestre.

Sosiale møteplasser skaper vekst

Det er sterk befolkningsvekst i verden og stadig flere mennesker bor i byer. Derfor blir alle felles byrom og grønne fellesareal avgjørende for trivsel og helse, slik som parkene og skolegårdene. Veksten i det amerikanske markedet er blant annet drevet av nyskapende leveranser til offentlige områder.

I 2023 ble Vestre valgt ut til å levere møbler til uteområder på 69 skoler i skoledistriktet San Bernardino i California. I tildelingen la oppdragsgiveren vekt på Vestre-møblenes kreative design, funksjonelle egenskaper som bidrar til å skape inkluderende samlingssteder for barn og unge og robuste konstruksjon.

På et idyllisk platå 1305 meter over havet ligger kabelbanestasjonen i skilandsbyen Stoos i Sveits. Der la oppdragsgiver Saint Elmo’s Tourism særlig vekt på dokumenterte miljø- og klimakrav i tillegg til formspråket da de valgte møbler fra Vestre for de besøkende til verdens bratteste kabelbane.

– Vi gleder oss til å jobbe videre med eksportsatsingen vår. De inkluderende og kreative møteplassene vi bidrar til å skape sammen med dyktige partnere er kanskje de viktigste utstillingsvinduene vi har for våre kjerneverdier design, kvalitet og bærekraft, sier Geir Inge Hansen, Chief Financial Officer (CFO) i Vestre.

Fakta om Vestre

Vestre har i en årrekke levert bærekraftige utemøbler til aktører over hele verden. Møbelprodusenten har i over 75 år skapt sosiale møteplasser for millioner av mennesker. Alt fra takterrasser i New York, til havnepromenaden i Oslo er møblert med utemøblene fra Vestre. Selskapet har vokst til å bli Europas største utemøbelprodusent og er kjent for klimavennlig produksjon, holdbare produkter og nordisk design. Gjennom sine produkter bidrar Vestre til å skape sosiale møteplasser for alle.

Fakta om The Plus: The Plus er verdens mest miljøvennlige møbelfabrikk. Fabrikken på Magnor i Innlandet er tegnet av det verdenskjente arkitektkontoret Bjarke Ingels Group (BIG). I tillegg til spektakulær arkitektur byr The Plus på et eget besøkssenter og en park på 300 mål. The Plus ble i 2023 den første fabrikk i verden som miljøklassifiseringen BREAAM Outstanding.