Derfor gir VR god læring

Kan virtuelle mennesker i en høyteknologisk maske (VR) gi bedre læring enn det gode, gamle klasserommet?

LÆR DER DU ER: I VR har du en maksimalt fleksibel og virkelighetsnær arena for teoriforelesninger, prøver og praksis. Making View AS Making View AS

Ikke et vondt ord om lærere, klasserom eller pugging, men virtuell virkelighet blir stadig mer brukt i undervisning og kompetanseutvikling i Norge. Kanskje med god grunn.

Fra gaming til alvor
For noen år siden var VR mest til spill og moro. Nå er VR et tilbud i store deler av norsk helsetjeneste, ved sykehus, i kommuner og i ulike utdanningsintstitusjoner. Også forsvaret bruker i dag norskutviklet VR for å trene prosedyrer og situasjonshåndtering.

Aktive sanser
Ikke alle mennesker lærer på samme måte. Noen forstår og husker best gjennom synsinntrykk, andre av å høre eller å gjøre. I VR lærer du gjennom flere sanser og på forskjellig vis.

10 grunner til at VR gir god læring:

1. Engasjerende og morsomt
    En VR-brille bringer deg hvor som helst: du kan stå på månen og studere verdensrommet, reise inn i kroppen og undersøke organene, eller dra ut i naturen og oppleve ville dyr på nært hold.

2. Maksimal fleksibilitet
    VR kan du bruke når som helst og hvor som helst. Du lærer i ditt eget tempo. Et VR-kurs er ofte delt opp i korte bolker på 15 til 30 minutter.

3. Enkelt
    Det er lett å komme i gang med VR. Brillen viser deg hva du skal gjøre: et klikk på gulvet og en ring i et arbeidsområde rundt deg, så er du igang. All teknologi sitter i VR-brillen, du behøver ikke å koble den til pc eller internett.

4. Uten risiko
    I VR kan du få praktisk erfaring uten risiko for noen. Dette er spesielt nyttig i ulik medisinsk utdanning og teknisk, praktisk opplæring.
  5. Ingen rigging
    Du trenger kun en VR-brille og et godt kurs. Ingen rigging av folk eller utstyr, og ikke noe rot etterpå.

6. Miljøvennlig
    Du behøver ikke å reise. Lær der du er og spar tid, penger og reduser karbonavtrykket.
  7. Variert pedagogikk
    I VR kan du møte foreleser eller lærer, svare på teoriprøver og teste deg i praksis. Etterpå kan du få resultatene og fasit til videre diskusjon og refleksjon.

8. Mengdetrening gir trygghet
    I VR trener du så mange ganger du vil i ulike scenarioer, helt til du blir trygg.

9. Tren alene eller sammen
    Du kan velge om du vil trene alene eller møte kollegaer inne i brillen. Her kan dere løse oppgaver sammen og veilede hverandre. Dere fremstår som avatarer og hører hverandres ekte stemmer.

10. Kostnadseffektivt
    Et tradisjonelt klasseromskurs er tilgjengelig bare i de timene kurset varer -og kun for de inviterte. I VR er kompetansen tilgjengelig hele døgnet, for alle. Du kan kutte reiseutgifter, honorarer, leie av lokaler, materialer, servering og avspassering -og få teori, tester og trening, og uendelige muligheter til repetisjon og refleksjon i VR.

...og noen ulemper
Enkelte mennesker kan oppleve lett ubehag, svimmelhet eller uvirkelighetsfølelse når de første gang går inn i VR. Med korte bolker og litt øvelse kommer de aller fleste forbi startvanskene.

Fakta:
Nygammel teknologi

På slutten av 1950-tallet skjøt drømmen fart, om levende bilder og opplevelser i en tredimmensjonal virkelighet. Da fant den amerikanske filmprodusenten Morton Heilig opp VRs forløper "Sensorama".
VR gikk gjennom flere utviklingstrinn i tiårene etter. NASA sto for et gjennombrudd på åttitallet. Organisasjonen utviklet VR-teknologi for å trene opp astronauter, med simuleringer av barske forhold ute i verdensrommet. Dette la grunnlaget for moderne VR-simuleringer. Med kraftigere datamaskiner, bedre sensorer og avansert displayteknologi, er VR nå en lett tilgjengelig arena for spill, underholdning og utdanning.

Å ta på seg en VR-brille er for mange en spektakulær opplevelse: Syn og hørsel tar deg til en helt annen virkelighet enn der du fysisk befinner deg.

Alle våre kurs er bygget på etablert forskning og norske retningslinjer. Making View har laget en vår egen pedagogiske læringssti for optimale resultater. Teoriforelesninger, tester og mange, praktiske øvelser gir dokumenterbart læringsutbytte.

Making View AS er et 100% norskeid selskap, grunnlagt i 2005.