Kilometerfellen som kan bli rådyr

Bilferien kan by på overraskelser i ettertid om du glemmer å sjekke kjørelengden på bilen. Sjekk at du er innenfor avtalt kjørelengde, både på bilforsikringen og dersom du leier bil. Kjører du lengre enn avtalt, kan det gå ut over både garanti og erstatning om uhellet er ute.

Husk å sjekke kilometerstanden om du kjører langt i sommer
Husk å sjekke kilometerstanden om du kjører langt i sommer NAF

En bilferie i Norge eller utlandet kan fort føre til at du kjører flere kilometer enn det du har valgt i avtalen med forsikringsselskapet. NAF har klare råd til forbrukerne om hvordan du unngår en overraskende regning i ettertid.

- Ta kontakt med forsikringsselskapet om du regner med å kjøre ekstra langt i ferien og ser at du går over hvor mange kilometer som er avtalt. Kommer du ut for et uhell og du har kjørt lengre enn avtalt, risikerer du at forsikringsselskapet reduserer erstatningen, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

- Pass derfor på at du har oppgitt riktig kilometerstand til forsikringsselskapet og har en avtalt kjørelengde tilpasset ditt behov, sier Ingunn Handagard.

Nyere bil: Sjekk hva garantien dekker

Hvor lenge garantien på en ny bil gjelder, settes opp til en viss alder på bilen og antall kilometer kjørt. Det vanligste er fem år og 100 000 kilometer. Men noen bilmerker kan ha andre vilkår.

- Hvis du nærmer deg kilometer-grensen kan det være lurt å få tatt en sjekk av bilen før garantien går ut. Da har du mulighet til å avdekke feil mens bilen fortsatt har garanti, sier Handagard.

Sjekk også leasing- eller leiebilen

Hvis du har leasingbil, eller du har kjørt langt med en leiebil i sommer, bør du også være på vakt. De fleste leasing- og leiebilavtaler regulerer hvor mange kilometer som er inkludert i leien.

- Både for leasing- og leiebiler kan det være en høy sats om du kjører lenger enn avtalt. Du kan sikre deg mot overraskelser ved å sjekke avtalen nøye, slik at du unngår en høy regning når du leverer bilen tilbake, sier Handagard.

Pass på å følge intervallene for service

Kjører du mye, kan det også bety at du må ta bilen inn på service før du tror. Går det for langt mellom servicene, spesielt på en bil som fortsatt har garanti, kan du stå svakere om du må fremme et krav.

- Du sjekker enkelt intervallene for service i bilens app eller servicehefte. Om du vet det er lenge siden forrige service kan det være lurt å ta en ekstra sjekk etter sommerens bilferie, slik at du er sikker på å holde deg innenfor, råder Handagard.

Om oss

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.