Helthjem økte omsetningen med over 80 millioner: – Vi nærmer oss milliarden

Helthjem Netthandel fortsetter sin imponerende vekst og har ambisjoner om å nå en milliard i årlig omsetning. – Vi er godt på vei, sier daglig leder Anders Angen.

LYKKELIG: Anders Angen, daglig leder i Helthjem Netthandel, etter rekordvekst. Foto: Helthjem

Helthjem Netthandel har opplevd betydelig vekst de siste årene og har nådd et viktig mål med å oppnå lønnsomhet. Selskapet, som nå leverer over 13 millioner pakker årlig, har sikret seg en markedsandel på nærmere 15 prosent. Veksten fortsetter også i 2024, med 33 prosent flere pakker sendt hittil i år sammenlignet med samme periode i fjor.

– Vi er godt på vei til å nå våre mål, sier Anders Angen, daglig leder i Helthjem Netthandel. – Vårt fokus på å være best på levering av pakker til og fra hjemmet i Norge har gitt resultater. Vi har en klar visjon om hvor vi vil, og vi jobber hardt for å komme dit.

Imponerende tall

Helthjem har nå offentliggjort sine økonomiske nøkkeltall for 2023, som viser en betydelig forbedring. Inntektene økte til 675,5 millioner kroner i 2023, opp fra 593,5 millioner kroner i 2022.

Selskapet har også oppnådd en betydelig forbedring i lønnsomhet, med driftsresultat (EBITDA) som har gått fra et underskudd på 16,9 millioner kroner i 2022 til et overskudd på 12,5 millioner kroner i 2023.

– Vi er utrolig stolte av disse tallene, sier Angen. – Å snu fra tap til overskudd er en stor milepæl for oss, og det gir oss enda mer motivasjon til å fortsette å levere gode tjenester til våre kunder.

Miljøvennlig satsing

Miljøet er en sentral prioritering for Helthjem, som har gjort betydelige investeringer i bærekraftige løsninger for å redusere sitt karbonavtrykk. I år planlegger Helthjem å investere flere millioner kroner for å utvide sin flåte av Paxstere til rundt 400 slike elektriske kjøretøy, noe som vil gjøre leveringsprosessene enda mer miljøvennlige. Mange av disse kjøretøyene er allerede i bruk over hele landet.

Disse kjøretøyene er en del av selskapets distribusjonsnettverk og bidrar til å redusere utslipp og øke effektiviteten. I tillegg til å elektrifisere hjemleveringene har Helthjem også byttet ut flere av sine langtransport-trailere til å bruke HVO, et biodrivstoff som reduserer utslippene umiddelbart.

– Miljøfokus er en kjerneverdi for oss, forklarer Anders Angen. – Vi forstår viktigheten av å drive en bærekraftig virksomhet, og våre investeringer i miljøvennlige løsninger som Paxstere er viktige i en grønnere fremtid. Vi er stolte av at vi allerede nå har utslippsfri hjemlevering til mer enn én million av Norges innbyggere.

null
MILJØFOKUS: Her ser du en av flere norskproduserte Paxstere Helthjem har kjøpt som er tilpasset distribusjon. Foto: Endre Igland

Større dekning

Helthjem legger all sin innsats i hjemlevering rundt om i landet og åpner nå opp nye adresser. De forventer nå å oppnå rundt 80 prosent hjemleveringsdekning i Norge, som dekker totalt 2,5 millioner husstander. Helthjem leverer seks dager i uken over hele landet, i løpet av natten, kort tid etter at pakkene ankommer terminalen. Leveringene skjer sammen med aviser, magasiner og mat fra Morgenlevering.

– Vi fortsetter å bygge Helthjem og sikrer bred dekning over hele landet. En av nøkkelfaktorene bak suksessen er at Helthjem fokuserer på best mulig levering helt hjem til sluttkundene, mens konkurrentene er mer opptatt av pakkeskap og utleveringssteder, sier administrerende direktør i Schibsted Delivery, majoritetseier av Helthjem Netthandel, Hans Kristian Hallén-Hasaas.

I fjor flyttet Helthjem inn i en ny hovedterminal i Vestby, som har vært selskapets største investering til nå. I tillegg har de investert i et nytt, moderne sorteringsanlegg som skal håndtere et økende volum av pakker.

null
FORNØYD: Administrerende direktør i Schibsted Delivery, Hans Kristian Hallén-Hasaas. Foto: Schibsted

Gjenbrukssuksess

Helthjems leveringstjeneste for pakker mellom privatpersoner, ledet av Anne-Stine Talseth, har vært en viktig drivkraft for selskapets vekst. Denne tjenesten, som gjør det enklere for privatpersoner å sende pakker til hverandre, har bidratt til å fremme gjenbruk og sirkulær økonomi i Norge.

– Gjenbruk er en viktig del av vår virksomhet, sier Anne-Stine Talseth. – Ved å gjøre det enklere for folk å sende brukte varer til hverandre, bidrar vi til å forlenge levetiden på varer som allerede er produsert og på den måten fremme en mer bærekraftig livsstil. 95 prosent av sluttkundene som bruker denne tjenesten selger og kjøper brukt. Dette produktet har økt med 16 prosent i år opp mot samme tid i fjor.

Helthjem nådde i fjor over to millioner sendinger i året med denne tjenesten, noe som viser at nordmenn er opptatt av gjenbruk og bærekraft.

null
VEKST: Anne-Stine Talseth, direktør consumer i Helthjem netthandel, driver et produkt som vokser raskt! Foto: Helthjem

En lys fremtid

Med ambisiøse planer og et engasjert team ser Helthjem frem til å fortsette sin vekstreise.

– Vi har bare sett begynnelsen, uttaler Angen. – Som liten start-up satte vi oss et hårete mål om å nå en milliard kroner i årlig omsetning. Dette er innen rekkevidde, muliggjort av hele det fantastiske Helthjem-laget.

Helthjems suksess er drevet av en kultur som verdsetter innovasjon og samarbeid, hevder daglig leder.

– Vi er stolte av å ha bygget et miljø hvor nye ideer og kreativitet får blomstre, sier Angen. Dette har ikke bare hjulpet oss med å nå våre mål, men også med å skape en arbeidsplass hvor ansatte trives og vokser.