40 personer druknet i første halvår

Åtte personer mistet livet i drukningsulykker i juni. I første halvår har 40 personer druknet i Norge, viser Redningsselskapets drukningsstatistikk. Det er én flere enn på samme tid i fjor.

Redningsskøyta «Stormbull» var en av flere ressurser som ble sendt ut på søk etter at en fritidsbåt var observert tom utenfor Larvik i slutten av juni. En mann i 50-årene ble funnet omkommet i sjøen. RS «Stormbull»/Redningsselskapet

– 40 liv tapt til drukning viser at vi har en lang vei å gå for å forhindre drukning i Norge. 40 familier, nabolag, venner og kolleger er i sorg over tapte liv. Regjeringens kommende handlingsplan må blant annet bidra til bedre koordinering av det drukningsforebyggende arbeidet, målrettede nasjonale tiltak og nasjonale holdningskampanjer over tid, sier generalsekretær Grete Herlofson i Redningsselskapet.

Juli er vanligvis måneden med flest drukningsulykker i Norge. Fra Redningsselskapet begynte å føre drukningsstatistikk i 2017 har det druknet mellom 11 og 17 personer i juli. De fleste ulykkene skjer fra fritidsbåt, under bading og etter fall fra land. Redningsselskapet oppfordrer alle som skal oppholde seg rundt sjø og vann i sommer til å ta godt vare på seg selv og sine.

– Tenk sikkerhet før du bader, drar ut i båt eller går tur langs en elv. Nyt sommeren samtidig som du tar forholdsregler. Det gir bedre og tryggere opplevelser for alle. Vi har ingen å miste, sier Grete Herlofson.

Drukningsulykkene i juni

Redningsselskapet har registrert åtte drukningsulykker i juni i år:

• Agder: En polsk mann i 30-årene omkom i en badeulykke i et vann i Arendal kommune.
  • Vestfold: En mann i 50-årene ble funnet livløs i sjøen etter at båten hans ble observert tom utenfor Larvik.
  • Buskerud: En kvinne i 50-årene ble funnet omkommet ved en båthavn i Drammenselva i Drammen kommune.
  • Vestland: En mann i 80-årene ble funnet omkommet i sjøen ved en båthavn i Florø.
  • Rogaland: En mann i 50-årene druknet under fiske i Frafjordelva i Gjesdal kommune.
  • Agder: En mann i 80-årene omkom etter at han falt i vannet fra et berg ved en hytte i Tvedestrand.
  • Innlandet: En slovakisk mann i starten av 70-årene mistet livet i en raftingulykke i Sjoa i Sel kommune.
  • Oslo: En mann ble funnet livløs i sjøen ved Frognerstranda i Oslo.

I juni i fjor druknet 12 personer i Norge.

40 druknet første halvår

Så langt i 2024 har 36 menn og fire kvinner omkommet i drukningsulykker i Norge. Andelen menn utgjør dermed 90 %.

Tre barn under 14 år druknet i første halvår. To av ulykkene skjedde etter fall fra land, mens ett barn omkom i en badeulykke. På samme tid i fjor hadde ingen barn druknet.

Også i årets første seks måneder er det flest eldre voksne som har druknet. Av de 40 som har druknet var 16 personer (40 %) 60 år eller eldre.

Flest fall fra land-ulykker

18 (45 %) av de 40 ulykkene i første halvår skjedde etter fall fra land. De 12 båtrelaterte ulykkene er fordelt på åtte drukningsulykker fra fritidsbåter, tre ulykker fra kajakk, en rafting-ulykke og en fra et yrkesfartøy.

Fem personer har druknet i forbindelse med bading, hvorav to har skjedd i basseng innendørs. I tillegg har en person druknet under dykking, og en person omkom etter at et kjøretøy havnet i sjøen.

Flest ulykker i Agder

I Agder har det vært hele 11 drukningsulykker så langt i år. Det er like mange som i hele 2023. I Nordland druknet seks personer i første halvår, mens fire personer druknet i Vestland.

Verken Troms, Trøndelag eller Telemark har hatt drukningsulykker så langt i år. I de andre fylkene har mellom én og tre personer druknet i årets seks første måneder.

Se detaljert drukningsstatistikk på rs.no/drukning

• Månedsstatistikken er foreløpig, og endres om det framkommer nye opplysninger.
  • Dødsulykker med fritidsbåt som ikke skyldes drukning, er ikke en del av denne statistikken – se  Sjøfartsdirektoratet for oversikt over totalt antall dødsulykker fra fritidsbåt.

Generalsekretær Grete Herlofson i Redningsselskapet.

Redningsselskapet er en frivillig, humanitær organisasjon. Vår visjon er «Ingen skal drukne». Våre 1 500 redningsmenn og -kvinner bemanner 53 redningsskøyter langs hele kysten og på de to største innsjøene. Vi er som regel de første på stedet når uhellet er ute.