Klare for finalen i Årets Bakeri 2024

Etter to kvalifiseringsrunder, er de tre finalistene til kåringen Årets Bakeri 2024 nå plukket ut. Juryleder i den prestisjefulle kåringen Årets Bakeri, Vigdis Myhre Næsseth (Fossekall), kan fortelle at juryen har hatt en stor jobb med å vurdere de nominerte i årets konkurranse.

Lillehammer Bakeri ble kåret til Årets Bakeri i 2023.
Lillehammer Bakeri ble kåret til Årets Bakeri i 2023. Solveig Lygre BKLF

De tre bakeriene som har nådd finalen representerer en bred variasjon i bransjen; et stort industribakeri, et lite familiebakeri drevet av femte generasjon og et forholdsvis ungt bakeri som er del av et større selskap. Felles for de tre er at de alle jobber mye med kompetanseutvikling, som er tema for årets konkurranse.

Finalistene i Årets Bakeri 2024 er Mesterbakeren (Oslo), Søtt+Salt (Bergen) og Aanerud Bakeri (Årnes).

- Juryen har i år lagt vekt på bedriftens fokus på kompetanseutvikling. Det er ikke bare utvikling av fagkompetanse som er viktig, men kompetanseutvikling i hele verdikjeden, fra produksjon til kundeopplevelse, sier juryleder Næsseth.

Selv sier de tre finalistene dette om finaleplassen:

- Vi i Mesterbakeren er stolte over å bli nominert til en pris som dette. Vi har til enhver tid et stort fokus på kompetanseutvikling av alle våre ansatte, og jobber svært tett sammen med REMA 1000, i tillegg til leverandører og eksterne, for å hele tiden utvikle oss for å bli et enda bedre bakeri med gode produkter. Vi ønsker å være Norges beste lærebedrift, og har et mål om at alle avdelinger i Mesterbakeren skal ha lærlinger. Dette gjør vi for å utvikle dyktige fremtidige ansatte, sier fag- og prosjektleder bakeri i Mesterbakeren, Kjetil Dale Aas.

- Det er utrolig gøy å bli lagt merke til når vi er så små som vi er. Vi har jo satset stort på kompetanseheving siden jeg tok over bakeriet for ett år siden, alt innen håndverket og utviklingskurs innen faget. Vi har også hatt kurs på service. Folk er opptatt av hva produktene inneholder, og det er viktig at de som selger produktene til kunden kan dette. Det å komme til finalen i Årets Bakeri er kjempemotiverende for alle som jobber her. Vi viser at vi er en fremoverlent bedrift som satser på utvikling, sier Hanna Marie Halvorsen Bergan, daglig leder i Aanerud Bakeri.

Søtt+Salt var nominert til Årets Bakeri også i 2023, og er veldig fornøyde med å ha kommet til finalen.

- Det er veldig kjekt å bli en av finalistene i år. Det er hyggelig å få en bekreftelse på at det vi holder på med blir lagt merke til. Det gir ekstra inspirasjon til å bli enda bedre. Det er god markedsføring, og det er en fin tittel. Bergen er en by der det dukker opp nye bakeriutsalg stadig vekk. Dette er gjerne store kjeder, og vi må skille oss fra de store, sier leder drift & utvikling i Søtt+Salt Frode Alræk.

Nå kan hele bransjen være med å stemme frem sin favoritt til å bli Årets Bakeri 2024. Bransjens engasjement rundt denne avstemningen har vært stor hvert år, og resultatet av avstemningen blir tatt i betraktning av juryen når de skal kåre vinneren av "Årets Bakeri" 2024, sier Næsseth.

Juryen for Årets Bakeri 2023 består av juryleder Vigdis Myhre Næsseth (Fossekall), Beret Mette Haga (Innovasjon Norge), Hilde Mortvedt (See New) og Paal André Schwital (Metro Branding).

Det er Baker- og Konditorbransjens Landsforening som står bak konkurransen.