Nybilsalget: Litt berg-og-dalbane i første halvår
Nybilsalget har svingt kraftig så langt i år. I mai falt det markant, mens juni ga en økning på 12,5 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Juni endte med 17 512 registrerte nye personbiler. I første halvår ble det totalt registrert 61 258 nye personbiler – det er 8 prosent færre enn på samme tid i fjor.

- Med de svingningene vi har sett i nybilsalget så langt i år, er det overraskende at vi ikke ligger lenger bak fjoråret. Andre halvår gir vanligvis et høyere nybilsalg enn første. Fortsetter det slik vi ser nå, kan 2024 ende med rundt 130 000 nye personbiler, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
- Fasiten får vi først ved årsskiftet, men nybilmarkedet er annerledes og unaturlig for tiden. Man kan spekulere rundt årsakene, men til en viss grad gjenspeiler det nok både økonomisk usikkerhet og at mange har det trangere. Nybilsalget er gjerne en slags temperaturmåler på folks økonomi, sier han. Og det er fortsatt moderasjon og rimeligere biler som preger nybilkjøpernes valg nå, slik var det ikke for få år siden.


Stabil elbilandel – økning i bensinhybrider
Elbilandelen i juni endte på nesten 80 prosent, med 14 001 elbiler. Det er flere i antall, men en liten andelsnedgang sammenlignet med fjoråret. Samtidig har andelen bensin hybrider – som stort sett er småbiler – mer enn doblet seg i juni målt mot samme periode i fjor. Av drøyt 17 500 førstegangsregistrerte nye personbiler, var 2 050 bensin hybrider.
I årets første halvår endte elbilandelen på 85 prosent, det er en liten andelsøkning i forhold til samme periode i fjor. Andelen rene bensin- og dieselbiler utgjorde samlet kun 3,7 prosent, mens andelen bensinhybrider var 7,9 prosent – en klar økning i andel og antall.
Det er særlig merker som Tesla, Toyota, Volkswagen og Volvo som trakk flest nybilkjøpere til kontraktsbordet i første halvår.


Nytt EU-direktiv ga høyere registreringsfart
Over halvparten av alle nye personbiler i juni er registrert på næring, altså ikke på privatpersoner. Det kan ha en sammenheng med et nytt EU-direktiv som krever at alle nye personbiler som registreres etter 7. juli, må tilfredsstille andre og nye tekniske krav, blant annet knyttet til sikkerhetsutstyr.
- Den store næringsandelen i registreringstallene i juni, viser at mange importører og forhandlere har registrert nye biler på seg selv eller sine egne finansierings-, utleie- og leasing-institusjoner. Trolig for å ligge foran tidsfristen fra EU som Norge også må følge, sier Solberg Thorsen.
- Det er med på å forklare de høye registreringstallene i juni. Spørsmålet er om en del av de allerede registrerte nye bilene kommer som eierskifter i tiden framover.

Eierskifter ned – bruktimport opp
Antall eierskifter, altså bruktmarkedet, gikk merkbart ned både i juni og for halvåret. Ved inngangen til juli hadde 243 291 personbiler skiftet eier, det er 5,3 prosent færre enn på samme tid i fjor. Nedgangen var på 9,5 prosent i juni.
- Mange prioriterer nok å bruke penger på ferie eller andre ting nå, og beholder bilen de allerede har en stund til, sier Solberg Thorsen.
Bruktimport av personbiler har derimot gått merkbart opp både i juni som enkeltmåned, og i første halvår totalt – selv om det dreier seg om et begrenset antall biler. I juni økte bruktimporten med 46 prosent sammenlignet med juni i 2023, og totalt er det importert 2 704 brukte personbiler i år. Av disse er 60 prosent elbiler, og da velkjente modeller som selger godt i Norge. Den store prosentvise økningen skjer fordi bruktimporten i fjor var historisk lav. I 2023 ble det for første gang eksportert flere bruktbiler enn det ble importert.
Varebilsalget går så det suser
Antall førstegangsregistrerte nye varebiler økte både i juni og i første halvår. I juni ble det registrert 3 020 nye varebiler, det er nesten 3 prosent flere enn samme måned i fjor. I første halvår ble det totalt registrert 15 452 nye varebiler, det er drøyt 21 prosent flere enn i samme periode i 2023. Dieselvarebilene har en andel på hele 68 prosent, som er en tydelig økning i forhold til 2023, mens elbilandelen gikk ned og endte på 31 prosent i første halvår.
- Den sterke økningen i salg av nye varebiler viser at det er rimelig god fart i økonomien, og at mange bedrifter går godt. Da øker evnen og viljen til å erstatte eldre varebiler med nye, sier Øyvind Solberg Thorsen.
- At ikke takten i salg av nye el-varebiler er høyere, bør få myndighetene til å innse at incentivene ikke er tilstrekkelige, og at man bør ta grep som bidrar til at 2025-målet om at alle nye person- og varebiler skal være nullutslippsbiler nåes så raskt som mulig.
Nøkkelord
Kontakter
Øyvind Solberg ThorsenAdministrerende direktør
Tel:95926018ost@ofv.noMikkel FriisKommunikasjonssjef
Tel:950 57 659mf@ofv.noLenker
Om OFV
Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er en politisk uavhengig medlemsorganisasjon som arbeider for tryggere, bedre og mer effektive veier i Norge. OFV publiserer statistikk om bilsalget og kjøretøyparken, og har Norges beste database med priser og data på alle nye biler og motorsykler.
Opplysningsrådet for Veitrafikken
Wergelandsveien 1 - 3
0167 Oslo
www.ofv.no

Følg pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
God 2025-åpning for nybilsalget3.2.2025 10:23:34 CET | Pressemelding
Etter to år med lavt nybilsalg, kan januar 2025 være et signal om at vi er på vei tilbake til normalen. Det ble registrert 9 343 nye personbiler, og det er drøyt 82 prosent flere enn i januar 2024.
Nordisk nybilsalg i 2024: Opp i Norge og Danmark – ned i Sverige og Finland20.1.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Etter et labert nybilsalg i 2023, ble det i 2024 en forsiktig økning i Norge på 1,4 prosent. Også danskene opplevde flere i bilbutikkene, og nybilsalget økte med snaut én prosent. I Sverige og Finland falt nybilsalget markant i 2024, med henholdsvis 7,1 prosent i Sverige, og hele 15,4 prosent i Finland.
God fart i nybilomsetningen i 4. kvartal 202416.1.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
I 4. kvartal 2024 ble det i Norge omsatt nye personbiler til en verdi av 21,5 milliarder kroner. Det var en økning på 2,5 milliarder kroner sammenlignet med 3. kvartal. For hele 2024 var verdien av nybilsalget på nesten 72 milliarder kroner – drøyt 750 millioner kroner mindre enn i 2023.
Nybilsalget i 2024: 9 av 10 nye personbiler var elbiler2.1.2025 11:00:00 CET | Pressemelding
Nybilsalget i 2024 landet så vidt over fjoråret, og endte med 128 691 nye førstegangsregistrerte personbiler. Det er 1,4 prosent flere enn i 2023. Av alle nye personbiler var 114 400 elbiler, som tilsvarer 89 prosent. Dermed gjenstår bare 10 prosent før 2025-målet om at alle nye personbiler skal være nullutslippsbiler er nådd.
Kjør pent hjem til jul16.12.2024 12:28:14 CET | Leserinnlegg
Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) ønsker alle en trygg og sikker kjøretur i julen. Skal du ut å kjøre, enten det er på glatte og isete veier eller i en hvit gnistrende vinterjul, må du kjøre pent og tenke at det er lurt å legge inn ekstra god tid. For mange steder er veiene alt annet enn et vintereventyr. Vi sender et ønske til regjeringen og alle landets fylkesting om flere penger til bedre, tryggere og godt vedlikeholdte fylkesveier.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom