Zaptec

To år med ny nettleie: 40 prosent av norske elbileiere forstår fortsatt ikke nettleien

Del

Det er to år siden den nye nettleieordningen ble innført. Målet var å begrense forbruket i de mest belastede timene for igjen å redusere behovet for ny nettutbygging. Men fortsatt er det mange som ikke forstår hvordan ordningen fungerer. Likevel kan du ved å lade elbilen sakte om natten, gi et viktig bidrag til dagens strømnett og holde nettleien nede.

40 prosent av norske elbileiere skjønner seg ikke på dagens nettleieordning. Foto: Zaptec.
40 prosent av norske elbileiere skjønner seg ikke på dagens nettleieordning. Foto: Zaptec.

Dagens nettleieordning ble innført for to år siden. Likevel er det to år senere mange som sliter med å forstå nettleiemodellen. En undersøkelse gjort av YouGov på vegne av Zaptec blant elbileiere i Norge, viser at 40 prosent ikke har satt seg særlig inn i hvordan nettleien fungerer. Kun 26 prosent oppgir at de har satt seg godt inn i nettleieordningen, og her er flertallet over 55 år. I tillegg til at det er vanskelig å forstå seg på ordningen, er det også blitt vanskeligere å vite når det lønner seg å bruke strøm. Hvis du lader elbilen, lager mat og setter på en vaskemaskin samtidig når strømprisene er på sitt laveste, risikerer du at nettleien går opp.

– Vår opplevelse er at det er en del som ikke vet hva «effekt» er, siden dette ikke er noe de har hørt om før eller som har påvirket hva de har måttet betale tidligere. Nettselskapene har derfor forsøkt å lage enkle budskap om hva kunder kan gjøre for å redusere kostnadene til nettleie, forklarer Ingvild Ween, kommunikasjonssjef i Lnett.

Lnett er nettselskapet som har ansvar for strømnettet i Sør-Rogaland. Rogaland er blant fylkene i Norge med høyest andel elbiler, der én av fire biler i fylket er elektrisk.

Strømnettet og nettleien har historisk vært en tjeneste som det har vært lav interesse for. Strømnettet har hatt god kapasitet, det har vært få strømbrudd og det har ikke vært så stort fokus med mindre mange har mistet strømmen over lengre tid. Etter innføringen av den nye nettleieordningen for to år siden så har strømprisen vært høy. Det tror Ween har hatt betydning for hvilken oppmerksomhet den nye nettleien har fått hos kundene.

Flertallet av elbileierne har endret strømforbruket sitt i noen grad

I undersøkelsen svarer 31 prosent at de i liten grad har endret sitt forbruk av strøm etter den nye nettleien. 69 prosent svarer at de har endret bruksmønsteret sitt i noen eller stor grad.

– Hvis elbileierne som har endret forbruket sitt i noen eller stor grad, nå lader bilen sakte om natten, så er det et viktig bidrag for å holde strømtoppene nede. Dette var hovedhensikten med å innføre ny nettleie og det betyr at de elbileierne som lader sakte bidrar til å unngå unødvendig oppgradering av strømnettet i boligområder. Vi er veldig fornøyde med at så mange har gjort endringer, sier Ween.

Hun forklarer at lading av elbil har ikke blitt en utfordring som Lnett så tegn på at kunne komme for noen år siden.

– Det var en periode hvor flere elbilister ønsket å øke sitt overspenningsvern i huset for å kunne lade raskere med høy effekt, men dette har dabbet av. Så selv om mange elbileiere ikke har satt seg noe særlig inn i den nye nettleieordningen, virker det som at budskapet om å lade sakte om natten er noe mange har fått med seg.

Skru ned effekten på elbilladeren

Det er fristende å lade elbilen, kjøre oppvaskmaskinen og vaskemaskinen, samtidig som du lager middag, når det er lave strømpriser. Men med den nye nettleien er det penger å spare hvis du klarer å spre forbruket utover.

– Et tips er å lade elbilen saktere over lengre tid, gjerne på natten og med en godkjent hjemmelader slik at du kan sove trygt mens bilen lader. Gjennom å skru ned effekten på laderen kan du unngå de høyeste effekttoppene, men du må beregne at ladingen tar litt lenger tid. Med bedre batteri i elbilene er det nå heller ikke behov for å lade så ofte, som er positivt for belastningen på strømnettet, sier Maiken Økland, kommunikasjonssjef i Zaptec.  

Det kan med andre ord være litt å hente på å ikke lade bilen samtidig som alle hvitevarer og oppvarming går for fullt i boligen. Du kan sjekke med strømleverandøren din når på døgnet du bruker mest strøm, slik at du kan tilpasse forbruket ditt ut fra det.

– De fleste ladebokser har en effekt på 7,4 kW, men noen ladere kan levere opptil 22 kW for hurtigere lading. Ulempen med å lade raskt er at det trekker mer strøm over kortere tid, og det kan føre til en forbrukstopp som gjør at du går opp et fastleddtrinn i nettleien, som igjen øker nettleien din, sier Økland.

Ifølge Økland er trikset derfor å nedjustere effekten på ladeboksen. Dette stilles som oftest inn i ladeboksens app eller portal, og kalles for «effektbegrensning». Da legger du inn hvor mye du vil at laderen skal trekke av strøm, og da går den ikke over det nivået. Slik unngår du forbrukstopper, og du risikerer heller ikke at sikringer i boligen går ved at for mye strøm trekkes på samme tid.

Faktaboks:

  • Dagens nettleie er delt i to deler; ett fastledd og ett kapasitetsledd.
    • For fastleddet beregnes prisen ved å ta gjennomsnittet av de tre timene i måneden du har brukt mest strøm. Du blir så plassert inn i et fastleddtrinn.
    • For kapasitetsleddet (også kalt effektledd eller energiledd) beregnes prisen etter hvor mye strøm du bruker til hvilket tidspunkt.
  • Både størrelsen og utformingen av nettleien er forskriftsbestemt. Hvert år får hvert nettselskap en ramme fra myndighetene over hvor mye som skal tas inn i inntekter fra nettleie det neste året. Dette skal dekke kostnader for drift, beredskap, vedlikehold og oppgradering av strømnettet.
  • Litt under halvparten av nettleien som tas inn er avgifter som går tilbake til staten.

Nøkkelord

Bilder

Foto: Zaptec.
Foto: Zaptec.
Last ned bilde
Foto: Zaptec.
Foto: Zaptec.
Last ned bilde
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye