Zaptec

Over 70 tusen nordmenn lader fortsatt elbilen fra vanlig stikkontakt

Del
Til tross for at det ikke lenger er lov å legge opp vanlig stikkontakt til lading av elbil, lader nesten én av ti nordmenn elbilen sin via stikkontakt. Mange lader også fra vanlig stikkontakt når de er på biltur eller på hytta, til tross for brannrisikoen det kan medføre.

– Vårt inntrykk er at mange nordmenn fortsatt lader fra stikkontakt. Vi tror at mye av dette henger sammen med en manglende forståelse for den belastningen elbillading har på stikkontakten og det elektriske anlegget, sier Rune S. Nielsen, brannekspert i Gjensidige Forsikring.

I en undersøkelse gjennomført av YouGov på vegne av elbilladeselskapet Zaptec, sier 8 prosent av norske elbileiere at de lader fra vanlig stikkontakt. Det tilsvarer rundt 73.000 nordmenn. Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap bestemte i 2022 at lading fra vanlig stikkontakt på fast basis ikke er lov, med mindre kontakten var satt opp spesifikt for formålet før juli 2022 av en montør som har gjennomført en risikovurdering. I henhold til de nyeste krav og forskrifter er derfor ordinære stikkontakter fjernet som alternativ for å lade bilen hjemme.

– Det er flere grunner til at lading fra stikkontakt på fast basis ikke er anbefalt. For det første medfører lading av elbil i vanlig stikkontakt at belastningen på ledningene blir svært stor siden de belastes med maksimal kapasitet over tid. Det er ikke stikkontakten eller anlegget konstruert for og denne belastningen kan føre til varmgang og i verste fall brann, sier Nielsen.

– For det andre er ikke stikkontakten laget for den vekten som ladekabelen har, og det er derfor viktig at den ikke «henger» i støpselet. Inne i kontakten vil en slik belastning kunne medføre skader, med den konsekvens at varmgang kan oppstå også når du bruker noe annet i den samme stikkontakten.

Følg med på kontakten hvis du må nødlade

Har du satt opp stikkontakten før 1.7.22 har du likevel fortsatt lov til å nødlade. Nielsen råder til å passe godt på under ladingen og følge med på alle symptomer som kan indikere at noe er galt, som varmgang og sikringer som går.

– Nødlading skal som hovedregel kun benyttes når du ikke har andre muligheter. Ved å installere en ladestasjon hjemme får du en tryggere lading, samtidig som du kan lade på høyere effekt og styre ladingen automatisk etter strømprisene, forteller Peter Bardenfleth-Hansen, administrerende direktør i Zaptec.

– En dedikert ladeboks tåler mer strøm og har flere ekstra sikkerhetsfunksjoner innebygd i systemet slik at du unngår risikoen for varmgang og i verste fall brann. Det er spesielt viktig hvis du lader elbilen din om natten.

Dette er reglene som gjelder for installasjoner gjort før 1 juli 2022

  • Du må ha egen kurs til elbilen
  • Maks 10 A kurs
  • Kursen må ha jordfeilbryter type B
  • Du må alltid trekke ut kabelen fra bilen før du tar ut støpselet fra stikkontakten når du har ladet ferdig

Bilder

Om Zaptec

Zaptec
Zaptec



Zaptec ASA er et teknologiselskap som utvikler ladesystemer for elektriske kjøretøy (EV) i Europa. Selskapet utvikler elbilladere for eneboliger og kontorbygg. Produktporteføljen muliggjør et stort antall ladepunkter til en lav kostnad og inkluderer Zaptec Pro MID, Zaptec Pro, Zaptec Go, Charge365 betalingstjenester, Zaptec Portal og Zaptec Sense. Selskapet bidrar til å akselerere elektrifiseringen av transportsektoren for å hjelpe europeiske land med å redusere sine CO2-utslipp. 

Følg pressemeldinger fra Zaptec

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Zaptec på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye