If på Arendalsuka 2024

Forsikringsselskapet If vil også i år være til stede under Arendalsuka i august, både med eget program – og deltakelse i andres. I år står forebyggende helse, kvinnelig entreprenørskap og ekstremvær og klimatilpasning på agendaen.

Bilde av Madam Reiersen
Forsikringsselskapet If har sine arrangementer på Madam Reiersen under Arendalsuka 2024.

If ønsker i år velkommen til to åpne arrangementer, begge på Madam Reiersen:

Tirsdag 13. august

Kl. 13.00-13.45: Hvem har ansvaret for å redusere psykefraværet?

Norge er i verdenstoppen for sykefravær, og de siste årene har sykefravær grunnet psykiske lidelser økt kraftig. Ved vanlige psykiske plager som angst og depresjon, er det ikke anbefalt med full sykemelding. Ved å gi rask hjelp og støtte til i det minste å stå delvis i jobb, kan vi unngå at plagene forverres og veien tilbake til jobb blir lengre. Men har arbeidsgivere og arbeidstakere verktøyene de trenger for å redusere psykefravær? Og hva gjøres politisk for å snu trenden?

Innlegg ved statistikksjef Ulf Andersen i NAV og arbeidspsykolog Thomas Tobro Wøien i If.

Debatt med adm. direktør Anne-Kari Bratten i Spekter, nestleder Steinar Krogstad i LO, daglig leder Urd Pedersen i If Vertikal Helse og en politiker.

Kl. 16.00-16.45: Hva er barrierene, og hvordan får vi flere vekstbedrifter ledet av kvinner innen livsvitenskap?

Skal vi opprettholde norsk næringslivs konkurransekraft, skape morgendagens eksporteventyr og bli et bærekraftig samfunn så trenger Norge flere kvinner med på laget. Kvinnelige gründere her i landet er aktivt engasjert i livsvitenskapssektoren, men de skaper sjeldnere vekstselskaper innenfor sektoren. Både kvinnelige gründere og de innen livsvitenskap står overfor ulike barrierer og utfordringer. Å adressere disse hindringene er avgjørende for å fremme større kvinnelig entreprenørskap.

Debatt med Marie Louise Sunde i Equality Check, Lauga Oskarsdottir i Noora, Anna Munthe-Kaas i Antler, Ester Strømmen i Syrenna og Hanne Mette Kristensen i Life Science Cluster.

Kl. 19: Lukket bryggefest.

If deltar ellers i følgende paneler (oversikten oppdateres fortløpende):

For mer informasjon, pressehenvendelser eller forespørsler om debattdeltakelse, kontakt Ellen Paulsen, e-post ellen.paulsen@if.no, mobil 90 03 60 10.