Keramisk mestermøte i Kunstsilo

27. september 2024 åpner Kunstsilo en utstilling med Edmund de Waal hvor han går inn i rollen som kunstner-kurator og viser egne verk i samspill med verk av den danske keramikkstjernen Axel Salto.

To keramiske mestere møtes

Edmund de Waal (f. 1964, Nottingham, England) er en internasjonalt anerkjent kunstner og forfatter, best kjent for sine storstilte installasjoner av porselensbeholdere. Hans produksjon er ofte en tolkning av hendelser knyttet til et spesifikt sted, hvor porselenets opphav og identitet spiller en sentral rolle. Edmund de Waal er også kjent for sine bestselgende bøker, som undersøker hans rike og henrivende familiehistorie. Playing with fire er hans debut i Norge som både kunstner og kurator.

Axel Salto (1889 – 1961, København, Danmark) var en radikal og kunnskapsrik kunstner som krysset grenser mellom ulike disipliner og produserte en ekstraordinær samling keramiske verk. Hans kunstneriske visjoner ble internasjonalt anerkjent på 1920-tallet, da med sine unike keramiske arbeider inspirert av organiske former. I dag har han kultstatus blant designinteresserte, kunstsamlere og museer over hele verden. Selv flere tiår etter sin død fremstår Saltos arbeider som banebrytende.

Edmund de Waal sier: «Axel Salto er en av de største kunstnerne på 1900-tallet. Han skapte en unik samling keramiske verk som fortsetter å fascinere meg. Skulpturene hans synes å være på grensen til det bevegelige: glaseringene er fanget i forandring. Vaser svulmer opp som om de skal briste. Han brydde seg om måten mønstrene endrer kurs, skifter energier, hvordan et dyr blir et menneske, hvordan en mann forvandles til en hjort. Ovid løp kraftfullt gjennom livet hans. Øyeblikket der noe forandret seg, eller var i transformasjon, var øyeblikket hvor poesien oppsto.»

Playing with fire består av flere av Saltos keramiske hovedverk fra Tangen-samlingen og samlingene til CLAY Keramikmuseum Danmark. I tillegg vil flere av hans mindre kjente verk bestående av papir, illustrasjoner, skrifter og tekstiler vises. En stor, ny installasjon av de Waal som reflekterer over Saltos varige innflytelse er en sentral del av utstillingen.

null
Axel Salto, Vase in the sprouting style, 1950. The Tangen Collection/Kunstsilo Photo by Dannevig Foto AS/Kunstsilo © Axel Salto/VISDA

Første utstilling i Kunstsilo etter åpning

Playing with fire er Kunstsilos første utstillingsproduksjon etter åpning 11. mai. Det er også det første internasjonale samarbeidet som gjennomføres i nyåpnet bygg. Utstillingen er et internasjonalt samarbeid med kunstneren Edmund de Waal og museumsinstitusjonene CLAY Keramikmuseum Danmark og The Hepworth Wakefield i England.

– Vi er veldig glade for å introdusere den britiske kunstneren og forfatteren Edmund de Waal for et norsk publikum. Utstillingen viser en dialog mellom de Waal og den danske keramikkmesteren Axel Salto. Samtalen føres på tvers av tid og rom og er ledet av de Waal, som løfter frem både likheter og kontraster i hvert av deres kunstnerskap. Felles for de begge er materiale de jobber med, leiren, men også tekst, sier Hanne Cecilie Gulstad, kurator ved Kunstsilo .

Utstillingen gjennomføres med økonomisk støtte fra AKO Foundation, UK.

Ny bok fra Edmund de Waal

I forbindelse med utstillingen er det utgitt en rikt illustrert bok som utforsker dialogen mellom de to kunstnerne, publisert av forlaget PRESS. Boken med tittel Playing with fire inneholder et utdrag av Saltos forfatterskap, et essay av medkurator Sanne Flyvbjerg, en utskrift av hennes samtale med de Waal og et nytt essay av kunstneren.

Pressevisning torsdag 26. September

Det vil bli sendt ut invitasjon til pressevisning.  Her vil det være mulighet for å booke eget intervju med Edmund de Waal, samt delta på en omvisning i utstillingen.

Pressekit

Foto kan lastes ned i mediebank eller via Dropbox: Pressebilder

Kunstsilo er en prisbelønt, tidligere kornsilo på Odderøya i Kristiansand forvandlet til et av Nord-Europas mest nyskapende kraftsenter for kunst- og kulturopplevelser. Museet rommer Tangen-samlingen, verdens største samling av nordisk modernisme, og Sørlandets Kunstmuseums faste samlinger. I tillegg blir det internasjonal digital samtidskunst, temporære utstillinger, og et utvidet tilbud med foredrag, konserter, matopplevelser, workshops, selskapslokaler og arrangementer.