Ny teknologi for værvarsling kan bidra til bedre planer og beslutninger i Hæren

NORCE Norwegian Research Centre AS skal undersøke om høyoppløselige værmeldinger kan tallfeste risikoen knyttet til bruk av militære droner under arktiske værforhold.

For å kunne gi mer nøyaktige værmeldinger i Norge, vil Meteomatics i samarbeid med NORCE installere 30 Meteodroner og tilhørende Meteobaser. Meteomatics

Prosjekt Gondul skal spesielt studere planprosesser på taktisk nivå i Hæren. Rent konkret skal planlegging og prioritering av militære dronesystemer (NATO klasse 1 UAV-systemer) studeres med hensyn til skydekke og skyhøyde under værforhold med fare for ising og snøvær.

Værdroner
Meteomatics AS etablerer nå et fast sensornettverk med 30 meteodroner i Norge som kan levere hyppige og omfattende atmosfæriske data. Denne kapasiteten representerer et betydelig fremskritt fra konvensjonelle metoder, hvor datainnsamling vanligvis er begrenset til to ganger daglig.

Værprognoser fra Meteomatics værmodell EURO1k har 1-kilometers oppløsning og oppdateres hver time.Værprognosene skal brukes parallelt med værprognoser fra Meteorologisk institutt i kontrollerte eksperimenter sammen med den norske Hæren.

Hvordan tallfeste og håndtere risiko
Forskere i NORCE skal undersøke om værprognoser fra den høyoppløselige værmodellen kan redusere risiko knyttet til planlegging av norske militære landoperasjoner. Dette skal forskerne gjøre ved å se på hvordan Hæren kan kvantifisere risikoen knyttet til prioritering av UAV-ressursene sine i tid og rom. I praksis: Dersom værprognoser laget med Euro1K-modellen reduserer risiko; hvordan, og i hvor mye?

De vil også finne ut hvordan den norske Hæren eventuelt kan integrere værinformasjon fra høyoppløselige værprognoser på generell basis knyttet til sine eksisterende operative prosedyrer.

Camilla Stoltenberg, konsernsjef i NORCE, ser frem til samarbeidet:

– Ved å dele resultatene kan vi vise hvor stor verdi slike høyoppløselige værprognoser kan ha for militære landoperasjoner. Kanskje kan vi sammen utvikle ny kunnskap som Hæren kan bruke til å forbedre sine beslutningsprosesser? Dette viser at uavhengig vitenskapelig forskning kan bidra vesentlig også til Norges forsvarsevne i denne typen teknologioverføring.

Martin Fengler, administrerende direktør og grunnlegger av Meteomatics, ser stort potensiale i bruk av værmodellen i Norge:

– Vi er veldig stolte av å levere 30 Meteodroner inkludert Meteobase til Norge. Dette vil betydelig forbedre datagrunnlaget for nøyaktige værvarsler over hele landet. Teknologimodenheten til våre Meteodroner er allerede demonstrert i flere land. Nå er vi spente på å se våre Meteodroner ta av i Norge.

Samarbeidet mellom Meteomatics og NORCE understreker ikke bare den kritiske rollen avansert teknologi har i møtet med moderne utfordringer, men setter også en ny standard innen meteorologi, og lover betydelige forbedringer i hvordan vær kan forutsies og håndteres. Historiske sensordata fra værdronene vil være åpent tilgjengelig for alle norske forskningsinstitusjoner som for eksempel Meteorologisk institutt og NORCE til bruk i fremtidige nye forsknings- og utviklingsprosjekter.

Fra venstre: Martin Fengler, administrerende direktør og grunnlegger av Meteomatics, Nils Håheim-Saers, prosjektleder NORCE og Arve Dahl Nielsen, daglig leder i Meteomatics AS.
Meteomatics-dronen som nå skal brukes i Norge. F.v. Stian Solbø, Forskningsleder NORCE, Rune Storvold, Avd. leder Observasjonssystemer NORCE, Lukas Hammerschmidt Chief Drone Officer Meteomatics og Brad Guay, Team Lead Aerospace and Government Solutions

Meteomatics

Meteomatics' EURO1k værmodell har en unik oppløsning på én kilometer og gir uovertruffen nøyaktig værdata for hele Europa. Den ekstremt brukervennlige API-teknologien gir direkte sanntidstilgang til rundt 1 800 værparametere. Ved å bruke NASAs 90m digitale terrengmodell er historiske analyser og hyperlokale prognoser mulig over hele verden. Meteodronene utviklet av Meteomatics og produsert i Sveits flyr i en høyde på opptil 6 000 meter og fyller det meteorologiske datagapet fra jordens nedre atmosfære, som er spesielt relevant for værhendelser.Meteomatics ble grunnlagt i 2012 og sysselsetter over 130 personer. Selskapet har hovedkontor i St. Gallen, Sveits, og lokalkontor i Oslo.