Rekordmange reiseskader i fjor: Dette fikk folk hjelp med

I fjor ble det meldt inn snaut 385 000 skader på reiseforsikringer i Norge. Dette trengte folk hjelp med.

I fjor var det mange som ble syke på reise. Blir du først syk på tur blir det kjapt dyrt. iStock

Tall fra Finans Norge viser at reiseskadene kostet mer enn 2,6 milliarder kroner, en økning på 24 prosent fra året før.

- Det er svimlende høye tall. Utbetalingen for en reiseskade var i snitt 6778 kroner, men her er alt fra millionregninger for å få syke folk hjem, til småsaker som knust mobilglass, sier seniorrådgiver i Frende Forsikring, Marius Solberg Anfinsen.

At det er mange som er uheldige i ferien, viser seg tydelig hvert eneste år. I fjor brukte 1 av 6 kunder reiseforsikringen sin hos Frende.

- Det tallet er helt stabilt med det vi så både før og etter pandemien, sier Solberg Anfinsen.

Dette fikk folk hjelp med
I en ny undersøkelse Norstat har gjort for Frende har nordmenn som har brukt forsikringen sin svart på hva som skjedde sist de trengte hjelp.

1. Sykdom eller kroppsskade – 30 prosent
  2. Forsvunnet bagasje – 22 prosent
  3. Avbestilling – 13 prosent
  4. Noe ble ødelagt – 13 prosent
  5. Tyveri – 13 prosent
  6. Forsinkelse – 11 prosent
  7. Annet – 8 prosent
  8. Jeg kom for seint – 1 prosent
    Kilde: Frendeundersøkelsen

Spinndyrt å bli syk eller skadet i utlandet
- Klart flest sier at sakene deres handlet om sykdom eller skade. Det er disse skadetypene som er desidert dyrest og det er når slike ting skjer at det er superviktig å ha reiseforsikring, sier Marius Solberg Anfinsen.

Skadestatistikken til Finans Norge viser at reisesykdom og reiseulykker utgjorde 31 prosent av sakene som havnet på bordene til norske forsikringsselskaper i fjor.

- Men de utgjorde 53 prosent av alle kostnadene. Det viser hvor dyrt det blir når du først blir syk i utlandet, sier Solberg Anfinsen.

I undersøkelsen til Frende svarer to prosent at de ikke har reiseforsikring.

- Det er et sjansespill jeg aldri ville blitt med på. Definitivt ikke hvis jeg skulle til utlandet, sier seniorrådgiveren.

Nødhandling når bagasjen fordufter
Forsvunnet bagasje kommer på 2. plass. Det har mer enn 1 av 5 av de spurte i undersøkelsen opplevd.

- Det er en plagsom klassiker hver sommer for de som opplever det. For to år siden var det et vanvittig bagasjekaos på flyplasser rundt i Europa, mens fjoråret var bedre. Likevel er dette en typisk hendelse vi hjelper mange med hvert år, sier Solberg Anfinsen.

Når bagasjen er forsinket eller blir borte får du en sum du kan handle for mens du venter, eller som skal hjelpe deg gjennom ferien hvis tingene aldri kommer fram til deg.

- Husk å ta vare på alle kvitteringer for ting du legger ut for selv på grunn av trøbbelet, sier han.

Kan du avbestille på grunn av hetebølge?
Avbestillinger kommer på 3. plass.

- Dette er typisk reiser som må droppes på grunn av sykdom, ulykke eller skader. Den siste tiden har vi merket at flere spør om de kan avbestille fordi de er redde for at det skal være for varmt der de skal i sommer. Det dekkes nok ikke, med mindre du har erklæring fra lege på at du ikke bør reise, sier Marius Solberg Anfinsen.

I fjor var det mange som ble syke på reise. Blir du først syk på tur blir det kjapt dyrt. Foto: iStock.
Marius Solberg Anfinsen, seniorrådgiver, Frende Forsikring