DIAGEO NORWAY AS

Diageo styrker forbrukerinformasjon med ny digital plattform

Diageo, en av verdens ledende produsenter av alkoholholdige drikker, har nylig lansert en innovativ digital forbrukerinformasjonsplattform. Dette initiativet er en del av Diageos mål om å gi forbrukerne verktøy og ressurser for å ta informerte valg om sitt alkoholkonsum, spesielt med tanke på det pågående arbeidet med advarselsmerking av alkohol i Norge.

Hva er den nye plattformen? Fra april 2023 har Diageo implementert en ny digital forbrukerinformasjonsplattform. Den er tilgjengelig via QR-koder på baksiden av flaskene som selges i Europa. Når forbrukeren skanner koden, blir de ført til en dedikert nettside med relevant produktinformasjon på deres lokale språk. Diageo går nå over til den andre fasen av dette prosjektet, hvor helseinformasjon også inkluderes. Målet er at norske konsumenter innen 30. juni skal kunne finne denne informasjonen ved å scanne koden på etiketten.

Hovedfunksjoner ved plattformen:

• Innhold: Plattformen gir detaljert informasjon, inkludert liste over ingredienser, all næringsinformasjon (per standarddrikk og per 100 ml), allergeninformasjon samt informasjon om resirkulering.
  • Geografisk dekning: Initiativet dekker foreløpig Europa (alle markeder unntatt Storbritannia og Tyrkia), med planer om global utrulling.
  • Språk: Plattformen er tilgjengelig på 22 språk, inkludert norsk.
  • Merkevarer: QR-koder vil bli lagt til omtrent 110 varelinjer på tvers av 16 globale merker, som Tanqueray, Gordon’s, Ciroc, Johnnie Walker, Captain Morgan, Smirnoff Red og Baileys.

Betydningen av denne plattformen: Den nye plattformen styrker Diageos forpliktelse til å gi forbrukerne nødvendig informasjon for ansvarlig alkoholkonsum. Den bidrar også til å styrke Diageos eksisterende standard for forbrukerinformasjon, slik at alle etiketter og emballasjer inneholder viktige opplysninger.

Initiativet går parallelt med den norske regjeringens ambisjon og arbeid med advarselsmerking av alkohol. Målet er å gi forbrukerne bedre informasjon om helsekonsekvensene ved alkoholkonsum. Diageos plattform er et positivt skritt mot mer transparente og informerte valg for forbrukerne.

Om Diageo:

Diageo er en global leder innen alkoholholdige drikker, med et bredt spekter av merkevarer innen sprit, vin og øl. Selskapet er forpliktet til bærekraftig og ansvarlig virksomhet, og arbeider kontinuerlig med å forbedre helseinformasjon og forbrukerbevissthet rundt alkoholbruk.

Følg pressemeldinger fra DIAGEO NORWAY AS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra DIAGEO NORWAY AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra DIAGEO NORWAY AS

Nå kommer næringsinnhold, allergener og ingredienser på flasken!31.8.2023 10:28:24 CEST | Pressemelding

Diageo vil gi våre kunder og forbrukere den informasjonen, de verktøyene og ressursene som trengs for å kunne gjøre informerte og ansvarlige valg. Diageo har derfor sett på nye metoder for å gi kundene og forbrukerne informasjon på en enkel og praktisk måte. Diageo Europa introduserer derfor nå en ny digital informasjonsplattform – Consumer Information Platform (CIP) - slik at kundene får all den informasjonen de ønsker. På den måten gir vi grundigere informasjon samt oppnår målene som ble vedtatt av Spirits Europe i 2019.