Forsinkelser på E6 Sør og Mosseveien koster samfunnet 4,9 millioner pr. dag
På oppdrag for Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) har Vista Analyse gjort oppdaterte beregninger på hva det koster samfunnet at trafikken står i stampe på E6 Sør. Seks av de mest trafikkerte hovedveistrekningene inn og ut av Oslo er analysert, og køer på E6 Sør og Mosseveien koster samfunnet drøyt 1 milliard kroner i året.
Strekningen Vinterbro-Sørenga er analysert og gjennomgått i ulike delstrekninger. De største fremkommelighetsutfordringene i morgenrushet er mellom Åsland og Ryen. Kapasiteten i Ryenkrysset er hovedproblemet for køene. Om ettermiddagen er det Operatunellen-Skullerud som har størst utfordringer. På E-18 Mosseveien er situasjonen annerledes.
- Alle reiser har en verdi og nytte, og lange køer koster samfunnet unødvendig store summer hvert år. Det er viktig å få oppdaterte tall på dette, ikke minst for å kunne få bedre kunnskap om hvordan vi best mulig bør utvikle veisystemene videre, sier fagsjef Siri Hov Eggen i OFV.
- Analysen er basert på trafikk på en vanlig onsdag, og det er all grunn til å tro at anslagene er svært konservative. Det gjør ikke saken bedre, men understreker viktigheten av å ta tak i utfordringene.
Mosseveien skiller seg ut
E18 sør, inkludert Mosseveien, skiller seg klart ut, og er en strekning preget av mange lyskryss og lav hastighet mange steder. På den måten er den ulik øvrige strekningen som inngår i analysen. Det er strekningen sør for Fiskevollen som er mest utsatt for forsinkelser i morgenrushet, ellers er det god fremkommelighet. Men også på ettermiddagen, er det saktegående kø ut av byen.
Fordeles de samlede forsinkelseskostnadene for året per virkedag, så gir det en daglig prislapp på 1,1 millioner kroner.
Forslag til ny indeks for framkommelighet
Undesøkelsen er gjort for å bidra til større vektlegging av fremkommelighet i arbeidet med – og oppfølging av - Byvekstavtalen og Oslopakke 3 som nylig ble vedtatt videreført.
I motsetning til tradisjonelle indekser for fremkommelighet, som kun viser gjennomsnittlige reisetider, har OFVs forslag til ny fremkommelighetsindeks en mer direkte kobling mot de samfunnsøkonomiske kostnadene som følge av redusert fremkommelighet.
Analysen har målt trafikkmengden og fremkommeligheten på de seks mest trafikkerte og viktigste hovedveiene inn og ut av Oslo. Disse strekningene er:
- E18 Vest (Asker-Sørenga)
- E6 Nord (Kløfta-Sørenga)
- E6 Sør (Vinterbro-Sørenga)
- Ring 3 (Ryen-Lysaker)
- E18 Sør (Vinterbro-Sørenga)
- Rv159 (Lillestrøm-Furuset)
Målt over hele døgnet er det ikke så store forskjeller mellom de ulike strekningene, og veikapasiteten er god på de ulike strekingene – døgnet sett under ett. Men ikke i rushtiden, da er kapasiteten sprengt en rekke steder.
Nøkkelord
Kontakter
Siri Hov EggenFagsjef
Tel:97767238she@ofv.noØyvind Solberg ThorsenAdministrerende direktør
Tel:95926018ost@ofv.noLenker
Om OFV
Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er en politisk uavhengig medlemsorganisasjon som arbeider for tryggere, bedre og mer effektive veier i Norge. OFV publiserer statistikk om bilsalget og kjøretøyparken, og har Norges beste database med priser og data på alle nye biler og motorsykler.
Opplysningsrådet for Veitrafikken
Wergelandsveien 1 - 3
0167 Oslo
www.ofv.no
Følg pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Nybilsalget i Skandinavia: Ingen Oktoberfest – men flere i bilbutikkene15.11.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Nybilsalget fikk et oktober-løft i hele Skandinavia sammenlignet med fjoråret, og Norge hadde den største økningen. Mens stadig flere dansker velger elbil, valgte nesten 7 av 10 svensker ny bil med forbrenningsmotor.
Nybilsalget: Helelektrisk topp 20 i oktober1.11.2024 10:37:14 CET | Pressemelding
Farten i nybilsalget ser ut til å holde seg, og det er omtrent bare elbiler alt handler om. I oktober var samtlige av de 20 mest solgte bilmodellene elektriske. Til sammen ble det i oktober registrert 11 552 nye personbiler, og av disse var 10 862 elbiler. Det tilsvarer en elbilandel på 94 prosent.
Kraftig nedgang i omsetningsverdien av nye personbiler hittil i år18.10.2024 11:06:37 CEST | Pressemelding
I tredje kvartal ble det i Norge handlet nye personbiler til en verdi av 17 milliarder kroner. Det er 200 millioner kroner mer enn verdien av nybilsalget i samme periode i fjor – men hele 4,1 milliarder kroner lavere enn i årets andre kvartal.
Danskene fortsetter å velge elektrisk16.10.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det er langt igjen før danskene har like høy elbilandel i nybilsalget som Norge, men farten i det danske elbilsalget økte også i september, og endte med en el-andel på drøyt 57 prosent. I Sverige var andelen nye elbiler 45 prosent, mens den i Norge landet på hele 96 prosent.
Dette er ikke et dårlig veibudsjett – men heller ingen grunn til å juble7.10.2024 13:49:28 CEST | Pressemelding
I 2024 er veibudsjettets andel av det totale budsjettet på 2,28 %. For 2025 foreslår regjeringen 2,42 %, - en merkbar høyere andel og større enn forventet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom