Forsinkelser på E6 Sør og Mosseveien koster samfunnet 4,9 millioner pr. dag
På oppdrag for Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) har Vista Analyse gjort oppdaterte beregninger på hva det koster samfunnet at trafikken står i stampe på E6 Sør. Seks av de mest trafikkerte hovedveistrekningene inn og ut av Oslo er analysert, og køer på E6 Sør og Mosseveien koster samfunnet drøyt 1 milliard kroner i året.

Strekningen Vinterbro-Sørenga er analysert og gjennomgått i ulike delstrekninger. De største fremkommelighetsutfordringene i morgenrushet er mellom Åsland og Ryen. Kapasiteten i Ryenkrysset er hovedproblemet for køene. Om ettermiddagen er det Operatunellen-Skullerud som har størst utfordringer. På E-18 Mosseveien er situasjonen annerledes.
- Alle reiser har en verdi og nytte, og lange køer koster samfunnet unødvendig store summer hvert år. Det er viktig å få oppdaterte tall på dette, ikke minst for å kunne få bedre kunnskap om hvordan vi best mulig bør utvikle veisystemene videre, sier fagsjef Siri Hov Eggen i OFV.
- Analysen er basert på trafikk på en vanlig onsdag, og det er all grunn til å tro at anslagene er svært konservative. Det gjør ikke saken bedre, men understreker viktigheten av å ta tak i utfordringene.
Mosseveien skiller seg ut
E18 sør, inkludert Mosseveien, skiller seg klart ut, og er en strekning preget av mange lyskryss og lav hastighet mange steder. På den måten er den ulik øvrige strekningen som inngår i analysen. Det er strekningen sør for Fiskevollen som er mest utsatt for forsinkelser i morgenrushet, ellers er det god fremkommelighet. Men også på ettermiddagen, er det saktegående kø ut av byen.
Fordeles de samlede forsinkelseskostnadene for året per virkedag, så gir det en daglig prislapp på 1,1 millioner kroner.
Forslag til ny indeks for framkommelighet
Undesøkelsen er gjort for å bidra til større vektlegging av fremkommelighet i arbeidet med – og oppfølging av - Byvekstavtalen og Oslopakke 3 som nylig ble vedtatt videreført.
I motsetning til tradisjonelle indekser for fremkommelighet, som kun viser gjennomsnittlige reisetider, har OFVs forslag til ny fremkommelighetsindeks en mer direkte kobling mot de samfunnsøkonomiske kostnadene som følge av redusert fremkommelighet.
Analysen har målt trafikkmengden og fremkommeligheten på de seks mest trafikkerte og viktigste hovedveiene inn og ut av Oslo. Disse strekningene er:
- E18 Vest (Asker-Sørenga)
- E6 Nord (Kløfta-Sørenga)
- E6 Sør (Vinterbro-Sørenga)
- Ring 3 (Ryen-Lysaker)
- E18 Sør (Vinterbro-Sørenga)
- Rv159 (Lillestrøm-Furuset)
Målt over hele døgnet er det ikke så store forskjeller mellom de ulike strekningene, og veikapasiteten er god på de ulike strekingene – døgnet sett under ett. Men ikke i rushtiden, da er kapasiteten sprengt en rekke steder.
Nøkkelord
Kontakter
Siri Hov EggenFagsjef
Tel:97767238she@ofv.noØyvind Solberg ThorsenAdministrerende direktør
Tel:95926018ost@ofv.noLenker
Om OFV
Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er en politisk uavhengig medlemsorganisasjon som arbeider for tryggere, bedre og mer effektive veier i Norge. OFV publiserer statistikk om bilsalget og kjøretøyparken, og har Norges beste database med priser og data på alle nye biler og motorsykler.
Opplysningsrådet for Veitrafikken
Wergelandsveien 1 - 3
0167 Oslo
www.ofv.no

Følg pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Sterk start på bilåret 2025 - høy aktivitet og økt omsetning11.4.2025 14:14:34 CEST | Pressemelding
OFVs Verdirapport for 1. kvartal 2025 viser at det norske bilmarkedet startet året med solid vekst i både volum og verdi. Antall registrerte personbiler økte med hele 42 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor, og endte på 31 596. Samtidig steg den samlede omsetningen i personbilmarkedet til 18,3 milliarder kroner – en økning på 47,6 prosent.
Nybilsalget på vei opp – og «fornuft» styrer bilvalget1.4.2025 10:53:00 CEST | Pressemelding
På tross av at første rentenedsettelse ble utsatt på grunn av kraftig prisvekst, er det relativt god fart i nybilsalget så langt i år. Men det blir stadig tydeligere at nybilkjøpere velger mindre og rimeligere biler. Nå styrer behovet og lommeboken folks valg av ny bil.
Stadig flere velger elbil i Norden18.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Norge leder suverent, men er ikke lenger alene i Norden om å ha god fart i salget av nye elbiler. I februar var det en markant økning i elbil-andelen både i Norge, Danmark, Sverige og Finland, sammenlignet med februar 2024. Samtidig var Finland totalt sett alene om nedgang i nybilsalget i februar.
Fylker som vedlikeholder veiene, straffes økonomisk4.3.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Fylkesveiene er i forfall, men fylker som forsøker å vedlikeholde veinettet, får mindre penger fra staten. Samtidig belønnes de som lar veiene forvitre med økte tilskudd. Det viser en ny rapport fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).
Vårlysning i nybilsalget – på tross av usikre tider3.3.2025 10:55:26 CET | Pressemelding
I likhet med januar, var det også i februar god fart i nybilsalget, og det ble registrert 8 949 nye personbiler. Det er 21,3 prosent flere enn i februar i fjor. Nybilsalget så langt i år tyder på økt økonomisk optimisme, og flere realiserer nybil-drømmen som har stått på vent. Registreringstallene peker mot en normalisering etter to år med lavt nybilsalg.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom