Forsinkelser på E6 Sør og Mosseveien koster samfunnet 4,9 millioner pr. dag
På oppdrag for Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) har Vista Analyse gjort oppdaterte beregninger på hva det koster samfunnet at trafikken står i stampe på E6 Sør. Seks av de mest trafikkerte hovedveistrekningene inn og ut av Oslo er analysert, og køer på E6 Sør og Mosseveien koster samfunnet drøyt 1 milliard kroner i året.

Strekningen Vinterbro-Sørenga er analysert og gjennomgått i ulike delstrekninger. De største fremkommelighetsutfordringene i morgenrushet er mellom Åsland og Ryen. Kapasiteten i Ryenkrysset er hovedproblemet for køene. Om ettermiddagen er det Operatunellen-Skullerud som har størst utfordringer. På E-18 Mosseveien er situasjonen annerledes.
- Alle reiser har en verdi og nytte, og lange køer koster samfunnet unødvendig store summer hvert år. Det er viktig å få oppdaterte tall på dette, ikke minst for å kunne få bedre kunnskap om hvordan vi best mulig bør utvikle veisystemene videre, sier fagsjef Siri Hov Eggen i OFV.
- Analysen er basert på trafikk på en vanlig onsdag, og det er all grunn til å tro at anslagene er svært konservative. Det gjør ikke saken bedre, men understreker viktigheten av å ta tak i utfordringene.
Mosseveien skiller seg ut
E18 sør, inkludert Mosseveien, skiller seg klart ut, og er en strekning preget av mange lyskryss og lav hastighet mange steder. På den måten er den ulik øvrige strekningen som inngår i analysen. Det er strekningen sør for Fiskevollen som er mest utsatt for forsinkelser i morgenrushet, ellers er det god fremkommelighet. Men også på ettermiddagen, er det saktegående kø ut av byen.
Fordeles de samlede forsinkelseskostnadene for året per virkedag, så gir det en daglig prislapp på 1,1 millioner kroner.
Forslag til ny indeks for framkommelighet
Undesøkelsen er gjort for å bidra til større vektlegging av fremkommelighet i arbeidet med – og oppfølging av - Byvekstavtalen og Oslopakke 3 som nylig ble vedtatt videreført.
I motsetning til tradisjonelle indekser for fremkommelighet, som kun viser gjennomsnittlige reisetider, har OFVs forslag til ny fremkommelighetsindeks en mer direkte kobling mot de samfunnsøkonomiske kostnadene som følge av redusert fremkommelighet.
Analysen har målt trafikkmengden og fremkommeligheten på de seks mest trafikkerte og viktigste hovedveiene inn og ut av Oslo. Disse strekningene er:
- E18 Vest (Asker-Sørenga)
- E6 Nord (Kløfta-Sørenga)
- E6 Sør (Vinterbro-Sørenga)
- Ring 3 (Ryen-Lysaker)
- E18 Sør (Vinterbro-Sørenga)
- Rv159 (Lillestrøm-Furuset)
Målt over hele døgnet er det ikke så store forskjeller mellom de ulike strekningene, og veikapasiteten er god på de ulike strekingene – døgnet sett under ett. Men ikke i rushtiden, da er kapasiteten sprengt en rekke steder.
Nøkkelord
Kontakter
Siri Hov EggenFagsjef
Tel:97767238she@ofv.noØyvind Solberg ThorsenAdministrerende direktør
Tel:95926018ost@ofv.noLenker
Om OFV
Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er en politisk uavhengig medlemsorganisasjon som arbeider for tryggere, bedre og mer effektive veier i Norge. OFV publiserer statistikk om bilsalget og kjøretøyparken, og har Norges beste database med priser og data på alle nye biler og motorsykler.
Opplysningsrådet for Veitrafikken
Wergelandsveien 1 - 3
0167 Oslo
www.ofv.no

Følg pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Fagjury: Dette er Norges ti verste fylkesveier15.9.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Hullete asfalt, rasfare og veier så smale at busser og vogntog ikke kommer frem. Over 1500 nominasjoner har kommet inn fra folk over hele landet. Nå er ti finalister klare og folket kan stemme frem «Norges dårligste fylkesvei».
Nordisk nybilsalg i medvind – bortsett fra i Finland12.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Etter en meget god julimåned, var det også i august økning i nybilsalget i Norge, Sverige og Danmark, mens det falt i Finland. Økningen var størst i Norge og Sverige, men også i Danmark pekte pilen så vidt oppover. Og i Danmark var elbilandelen for første gang tett på 70 prosent.
Nybilsalget fortsetter å øke – og flere vil eie bilen selv1.9.2025 10:29:59 CEST | Pressemelding
Nybilsalget i august hadde god fart, og det ble registrert 13 915 nye personbiler. Det er hele 25,2 prosent flere enn i august 2024, og elbilandelen var på 97 prosent. Registreringstallene tyder også på at flere nå ønsker å eie bilen selv, fremfor å lease en ny bil.
Fristen nærmer seg: Nå skal Norges dårligste fylkesvei kåres26.8.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Over 1500 nordmenn har allerede nominert sin kandidat til Norges dårligste fylkesvei. Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) har mottatt bilder og beskrivelser fra hele landet – og tilbakemeldingene tegner et tydelig og alvorlig bilde av veistandarden. Nå ber OFV folk om å bruke muligheten før fristen 29. august – og sende inn sine forslag mens det fortsatt er tid.
God fart i det nordiske nybilsalget i juli13.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
I feriemåneden juli hadde Norge, Sverige, Danmark og Finland én ting felles: Nybilsalget økte i samtlige fire land, sammenlignet med juli 2024. Samtidig tronet Tesla Model Y på modelltoppen i Norge i juli, mens Tesla ikke var å se på Topp 10 listen i de andre nordiske landene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom