Dette meieriproduktet haler innpå gulostens popularitet
På spørsmål om hva nordmenn ville savnet mest hvis melken skulle blitt borte, er det gulosten som blir nevnt av flest, viser en ny landsrepresentativ undersøkelse. Den har riktignok sterk konkurranse med andreplassen på listen.

Så mange som 58 prosent oppgir at de ville savnet gulost aller mest, hvis tilgangen til melk, og dermed alle meieriprodukter, skulle forsvinne. Det kommer frem i en ny landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av Norstat for Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Det er kanskje ikke så overraskende, ettersom gulost er blant meieriproduktene det selges mest av i norske butikker. Det er noen flere kvinner som svarer gulost, enn menn.
Vanlig hvit melk er også favoritt
45 prosent oppgir at de blir å savne smør, mens 19 prosent svarer rømme/crème fraîche og 17 prosent brunost. Men, det meieriproduktet som legger seg inn på en andreplass over hva folk ville savnet mest, er faktisk vanlig hvit melk.
For hele 57 prosent oppgir vanlig hvit melk som noe de ville savnet, viser undersøkelsen. Vanlig hvit melk er grunnlaget for alle meieriprodukter, så det er kanskje ikke så rart at den er høyt oppe på listen.
- Melk har en stor plass i kostholdet vårt, både som sunn måltidsdrikk, og i populære retter som vafler og grøt. Mange nordmenn er opptatt av å spise sunt, og melk og meieriprodukter bidrar med mer enn 60 prosent av inntaket vårt av kalsium og jod. Melken er derfor viktig å beholde i et sunt hverdagskosthold, sier Terese Glemminge Arnesen, ernæringsrådgiver i MELK.
Undersøkelsen er gjennomført av Norstat for Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter i mai 2024. 1023 intervjuer.

Kontakter
Karoline PedersenKommunikasjonsrådgiver
Tel:97956423karoline@melk.noTerese Glemminge ArnesenErnæringsrådgiver, presseansvarlig
Tel:951 95 129terese@melk.noBilder


Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. Melk.no besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Lag påskens beste vafler – og unngå matsvinn14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nystekte vafler bidrar til hyggelig påskestemning – enten du er på fjellet, ved sjøen, i byen eller bare vil gjøre noe koselig sammen med familie og venner. Og når ferien går mot slutten og det fortsatt står melk, yoghurt eller rømme igjen i kjøleskapet, er vaffelrøra en enkel og smakfull redning.
Yoghurt naturell i vinden: Opp 40 % siden 202010.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Yoghurt naturell vokser kraftig i popularitet. Nye tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter viser at salget har økt med 40 prosent siden 2020. Bare det siste året steg volumet med 17 prosent. I 2024 ble det solgt over 13 700 tonn yoghurt naturell i Norge.
Melk med smak tar av – 37 % økning siden 202021.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Nordmenn elsker melk med smak! Salget har økt med 37 % på fire år, ifølge Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Den tradisjonelle sjokolademelken er fortsatt den store favoritten, men bransjen har vært rask til å følge nye trender og skape flere smakfulle alternativer.
Brunosten er tilbake – flere får smaken på nasjonalosten7.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Etter flere år med nedgang gjør brunosten comeback. Tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at salget har økt med 9,2 % de siste to årene. Nasjonalosten er igjen en favoritt på nordmenns brødskiver.
Melketrend: Økologisk helmelk opp 25 prosent20.2.2025 08:36:52 CET | Pressemelding
For første gang på mange år øker melkeforbruket i Norge, og økologisk melk leder an i veksten. Tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at salget av økologisk helmelk har skutt i været med hele 25,3 % i 2024, mens konvensjonell helmelk økte med solide 6,1 % fra året før. Helmelk er den største kategorien innen økologisk melk.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom