Dette meieriproduktet haler innpå gulostens popularitet
På spørsmål om hva nordmenn ville savnet mest hvis melken skulle blitt borte, er det gulosten som blir nevnt av flest, viser en ny landsrepresentativ undersøkelse. Den har riktignok sterk konkurranse med andreplassen på listen.

Så mange som 58 prosent oppgir at de ville savnet gulost aller mest, hvis tilgangen til melk, og dermed alle meieriprodukter, skulle forsvinne. Det kommer frem i en ny landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av Norstat for Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Det er kanskje ikke så overraskende, ettersom gulost er blant meieriproduktene det selges mest av i norske butikker. Det er noen flere kvinner som svarer gulost, enn menn.
Vanlig hvit melk er også favoritt
45 prosent oppgir at de blir å savne smør, mens 19 prosent svarer rømme/crème fraîche og 17 prosent brunost. Men, det meieriproduktet som legger seg inn på en andreplass over hva folk ville savnet mest, er faktisk vanlig hvit melk.
For hele 57 prosent oppgir vanlig hvit melk som noe de ville savnet, viser undersøkelsen. Vanlig hvit melk er grunnlaget for alle meieriprodukter, så det er kanskje ikke så rart at den er høyt oppe på listen.
- Melk har en stor plass i kostholdet vårt, både som sunn måltidsdrikk, og i populære retter som vafler og grøt. Mange nordmenn er opptatt av å spise sunt, og melk og meieriprodukter bidrar med mer enn 60 prosent av inntaket vårt av kalsium og jod. Melken er derfor viktig å beholde i et sunt hverdagskosthold, sier Terese Glemminge Arnesen, ernæringsrådgiver i MELK.
Undersøkelsen er gjennomført av Norstat for Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter i mai 2024. 1023 intervjuer.

Kontakter
Karoline PedersenKommunikasjonsrådgiver
Tel:97956423karoline@melk.noTerese Glemminge ArnesenErnæringsrådgiver, presseansvarlig
Tel:951 95 129terese@melk.noBilder


Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. Melk.no besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Verdens Melkedag: Melken gjør comeback som trygg motvekt30.5.2025 09:25:18 CEST | Pressemelding
Etter nesten femti år med jevn nedgang, er melken på vei oppover igjen. Nye tall viser at salget av helmelk og smaksatt melk øker – og at stadig flere nordmenn finner tilbake til det kjente og trygge. Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) ser en positiv utvikling i forkant av Verdens Melkedag 1. juni.
Proteinboom på norske kjøkken13.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Norske forbrukere fyller kjøleskapene med proteinrike meieriprodukter som aldri før. I første kvartal 2025 økte salget av cottage cheese med hele 40 %, kvarg med 36 % og naturell yoghurt med 24 %, viser ferske tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Smør og helmelk i vinden: Norske forbrukere søker ekte smak30.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn vender seg mot mer naturlige råvarer: Salget av smør økte med 5,8 % i første kvartal 2025 sammenlignet med samme periode året før, viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Helmelk følger samme trend med en økning på 4,5 %. Økningen peker mot en bredere bevegelse der flere ønsker mat laget fra bunnen av – basert på rene og tradisjonelle ingredienser.
Lag påskens beste vafler – og unngå matsvinn14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nystekte vafler bidrar til hyggelig påskestemning – enten du er på fjellet, ved sjøen, i byen eller bare vil gjøre noe koselig sammen med familie og venner. Og når ferien går mot slutten og det fortsatt står melk, yoghurt eller rømme igjen i kjøleskapet, er vaffelrøra en enkel og smakfull redning.
Yoghurt naturell i vinden: Opp 40 % siden 202010.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Yoghurt naturell vokser kraftig i popularitet. Nye tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter viser at salget har økt med 40 prosent siden 2020. Bare det siste året steg volumet med 17 prosent. I 2024 ble det solgt over 13 700 tonn yoghurt naturell i Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom