NAF

NAF: Sammen for en sommer uten MC-ulykker

Del

Sommeren er høysesong for motorsyklistene. - Dessverre ser vi også i år at det har vært mange alvorlige ulykker, sier leder for NAF MC, Jan Harry Svendsen.

Motorsykkel med bagasje.
En feriepakket sykkel, kanskje til og med passasjer på i tillegg, vil ha helt andre kjøreegenskaper enn hva man er vant til fra når man kjører alene. - Det er ikke mye bagasje man skal ha på før kjøreegenskapene på en motorsykkel endres, sier Jan Harry Svendsen i NAF MC. NAF

Vakker natur, motorsykkel og ferie. Få ting gir like sterke naturopplevelser og mer frihetsfølelse. NAF har en klar oppfordring til både bilister og motorsyklister før årets sommersesong.  

- Vær ekstra oppmerksom på tohjulingene på veien. Det er lett å feilbedømme avstand til en motorsykkel, sier Svendsen.  

Han oppfordrer også feriesugne motorsyklister om å ta det med ro på sommerturen og om å kjøre med ekstra store marginer. 

- Pakk lett og riktig, ta hyppige pauser og kjør med ekstra gode sikkerhetsmarginer, sier han.  

- Husk på at du ofte kjører på ukjente veier. Det øker faren for ulykker, og redusert fart inn mot kurver og uoversiktlige situasjoner gir deg mer handlingsrom og større sjanse til å unngå en ulykke. 

Økt vekt gir endrede kjøreegenskaper  

- Man tenker kanskje ikke over det, men det er ikke så mye bagasje man skal ha med på en motorsykkel før kjøreegenskapene endres, påpeker Svendsen.  

En feriepakket sykkel, kanskje til og med passasjer på i tillegg, vil ha helt andre kjøreegenskaper enn hva man er vant til fra når man kjører alene. Det betyr lengre bremselengde og dårligere svingegenskaper, samtidig som sykkelen blir vanskeligere å håndtere i lave hastigheter. 

Stopp ofte 

NAF anbefaler hyppige pauser når man er på tur. 

- Å være på motorsykkeltur handler om opplevelser. Stopper man ofte får man flere opplevelser og man er mer uthvilt. Pass også på at dagsetappene ikke blir for lange. Det krever mye å kjøre motorsykkel, og da er det spesielt viktig at man er uthvilt og ikke kjører seg selv sliten, sier Svendsen. 

Tung bagasje må ned og frem 

Enten man bruker originale kofferter, myke veske eller andre bagasjeløsninger er det viktig at man pakker motorsykkelen riktig.  
 
- De tunge gjenstandene skal så langt ned og frem som mulig. Ikke legg tung bagasje i toppboksen. Da forskyver du tyngdepunktet opp og bakover. Resultatet blir en motorsykkel som blir mer ustabil og som har mindre vekt på forhjulet. Om du bruker uoriginal bagasje er det også viktig å passe på at eventuelle stropper ikke kan surre seg inn i hjul, kjede eller andre ting som roterer. 

Kontakter

Bilder

Om oss

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye