Setter strek for strekkoden
Norsk og internasjonal dagligvarehandel vil erstatte strekkoden med QR-koder med GS1-standarder innen utgangen av 2027.
26. juni kom 20 ledende globale selskaper innen dagligvarehandelen – inkludert Lidl, Nestle, L’Oreal, og Mondelez – med et felles opprop kalt Sunrise 2027. Oppropet oppfordrer dagligvarebransjen til å ta i bruk QR-koder innen utgangen av 2027.
Ambisjonen er at QR-kodene, som er basert på en standard fra GS1, skal bli tatt i bruk av hele bransjen i løpet av fire år. Bakgrunnen for utskiftningen er større krav fra myndigheter og forbrukere til økt sporbarhet, produktinformasjon og bærekraftsinformasjon. QR-kodene gjør det mulig å tilgjengeliggjøre mer informasjon i strekkoden på pakningen, noe som kan redusere matsvinn og bidra til mer åpenhet ved å gjøre mer informasjon om varen tilgjengelig for forbrukere.
Uttalelsen kommer samme dag som 50-årsjubileet for første skanningen av en vare med strekkode. Også norske merkevareleverandører og varehandel jobber for å ta de nye QR-kodene i bruk.
Kan spore hele verdikjeden
Det er den globale standardiseringsorganisasjonen GS1 som står bak QR-kodene med standarden GS1 Digital Link. Fordi kodene er todimensjonale, kan de inneholde langt mer informasjon enn tradisjonelle strekkoder.
Den tradisjonelle strekkoden inneholder kun varens unike ID. QR-kodene kan i tillegg inneholde ekstra informasjon som identifiserer hver enkelt vare eller batch, produksjonstidspunkt og -sted, utløpsdato og vekt, i tillegg til en web-adresse hvor man kan lenke til all den informasjon man ønsker.
– Standarden åpner opp muligheten for å gi forbrukeren sporingsinformasjon om et produkts reise gjennom verdikjeden. Dette vil kunne gi en helt annen åpenhet i hele verdikjeden, sier Geir Paulsen, daglig leder i GS1 Norway.
QR-kodene kan skannes med telefonen for å få opp en nettside. Her kan merkevareleverandøren legge inn det de måtte ønske av relevant informasjon. Ambisjonen til GS1 er at informasjon om sporing, produksjonsforhold, produkt og bærekraft skal gjøres direkte tilgjengelig for forbrukerne i butikk.
Norsk leverandør går foran
Kylling- og eggprodusenten Den Stolte Hane ble i fjor den første leverandøren til å lansere produkter med QR-kode med GS1-standard i norske butikker.
– Vi har ønsket å bytte til et system som gir mer informasjon om varen. QR-kodene vil gjøre det enklere for kjøpmenn og butikksjefer å redusere matsvinn. Samtidig gir det kunden mer informasjon om bærekraft og større transparens i verdikjeden. Vår motivasjon for å gjøre dette er at vi kan bidra til en mer bærekraftig matproduksjon. Samtidig gir QR oss mulighet med å kommunisere direkte med forbrukerne når de skanner koden fra sin mobiltelefon, sier Geir Johannesen, kategori- og salgssjef i Den Stolte Hane.
QR-kodene inneholder vare-ID (GTIN - Global Trade Item Number -, batch-nummer, produksjonstidspunkt, web-adresse, utløpsdato og eventuelt vekt. Det kan bidra til lavere matsvinn, blant annet fordi butikkene kan bruke dynamisk prising til å selge unna produkter som snart går ut på dato.
Faktaboks
- QR-koder med formatet GS1 Digital Link fra GS1 skal erstatte tradisjonelle strekkoder i butikk.
- QR-koder kan inneholde mer informasjon til butikk og forbruker, og brukes til å spore varene gjennom verdikjeden.
- 20 globale selskaper har nå signert et felles opprop, Sunrise 2027, der de oppfordrer bransjen til å ta i bruk den nye standarden innen utgangen av 2027.
- Disse selskapene har signert oppropet: CP ALL Thailand (7-Eleven), Taobao & Tmall Group (Alibaba.com), AS Watson, Barilla Group, Carrefour, Independent Grocers Alliance (IGA), JD.com Group, Lidl International, L’Oréal, Tingyi Holding Corp. (Master Kong), Mengniu Group, Metro, Migros Ticaret A.S., Nestlé, The Procter & Gamble Company, Savencia Fromage & Dairy, The J.M. Smucker Co., Tsingtao Beer Ltd., Henan Shuanghui Development Co. (WH Group), Yili Group, Mondelez
Nøkkelord
Kontakter
Susanne LavollKommunikasjonssjef
sl@gs1.noBilder
Dokumenter
Lenker
Om GS1 Norway
GS1 Norway er en nøytral, not-for-profit, FN-godkjent NGO, som utvikler åpne standarder som brukes på tvers av alle bransjer og sektorer.
Vi er kjent over hele verden for strekkoden som vi ser på alle produkter i varehandelen. GS1 utvikler og vedlikeholder de globale standardene som brukes for å koble det fysiske produkt til den digitale tvillingen av produktet.
Standardene bidrar til både standardisering og digitalisering av produktdata. Det muliggjør bedre kontroll og mer effektiv vareflyt, bedre kvalitet på produktinformasjon og ikke minst sporbarhet gjennom hele verdikjeden.
GS1 Norway er del av den globale GS1-organisasjonen, men eid og styrt av våre medlemmer i Norge.
Følg pressemeldinger fra GS1 Norway
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra GS1 Norway på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra GS1 Norway
Cathrine Pia Lund går inn i styret til GS1 Norway21.5.2024 08:24:51 CEST | Pressemelding
Administrerende direktør i Miljømerking Norge – Svanemerket, Cathrine Pia Lund, er valgt inn i styret til standardiseringsorganisasjonen GS1 Norway.
Jon Arne Grøttum går inn i styret til GS1 Norway16.5.2024 08:55:12 CEST | Pressemelding
Jon Arne Grøttum ble på generalforsamlingen til GS1 Norway valgt som nytt styremedlem. Grøttum har flere års erfaring fra arbeid med datautveksling i sjømatbransjen.
Espen Braathe starter som direktør for marked og forretningsutvikling hos GS1 Norway12.12.2023 10:53:46 CET | Pressemelding
Espen Braathe starter i sin nye stilling i desember. Med en bakgrunn som inkluderer over to tiår med erfaring fra sporbarhetsløsninger og Internet of Things (IoT), står Braathe klar til å bidra betydelig til bransjen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom