Svalun AS

Svalun er valgt som energileverandør til et av Norges største logistikk- og lageranlegg

Svalun er blitt valgt som energileverandør for et av Norges største logistikk- og lageranlegg på Holmenga i Eidsvoll kommune. Logistic Contractor (LC) er både totalentreprenør og utvikler på prosjektet, hvor Ahlsell er leietaker.

Illustrasjonsfoto av anlegget

Både LC og Ahlsell har begge høye miljøambisjoner, og de har derfor valgt Svalun til forsyning av varme, kjøling og varmt tappevann til bygget. Svalun vil investere i bergvarmeanlegg og energisentral og forsyne bygget med stabil, fornybar og lokal energi. I tillegg til Svaluns energisentral basert på bergvarme og varmepumper, er det planlagt for et stort solcelleanlegg som vil produsere minst like mye energi som forbrukes.

Ahlsells sentrallager flyttes fra Gardermoen, til det nye gigantanlegget på 64.000 m2, hvor hele området er på 266.000 kvm. Dette er mer enn det dobbelte av dagens lokale hos Ahlsell. Tomteopparbeidelsen er påbegynt og etter planen skal anlegget stå klart i 2025 og være driftsklart i 2027, og ha gode muligheter for videreutvikling.

Svalun vil levere cirka 3 GWh per år, og det vil være behov for cirka 60 brønner på 300 meters dyp for å forsyne bygget med tilstrekkelig energi og effekt. Energibehovet er tilsvarende cirka 350 leiligheter.

Om Svalun

Svalun tilbyr lokal, fornybar og miljøvennlig termisk energi til oppvarming, kjøling og tappevann. Svalun eier energisentralen og leverer stabil termisk varme og kjøleenergi og kunden slipper samtidig å bekymre seg for drift, teknisk og økonomisk ansvar. Alle investeringer og uforutsigbare driftskostnader håndteres av Svalun! Svalun er eid av solide selskaper fra energibransjen: Eidsiva Bioenergi, Akershus Energi og Stokk Energi (nøkkelpersoner fra Nordisk Energikontroll) med 1/3 hver.

Følg pressemeldinger fra Svalun AS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Svalun AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Svalun AS

Svalun etablerer energisentral for Bulk i Hanekleiva næringspark31.10.2023 12:13:51 CET | Pressemelding

Svalun er valgt som totalleverandør av termisk energi til nytt produksjons- og lageranlegg i Holmestrand kommune. Svalun vil levere cirka 800.000 kWh termisk energi per år til oppvarming, varmt tappevann og kjøling for eiendommen. For å forsyne bygget med nok energi og effekt, vil det bli etablert cirka 20 bergbrønner, hver med rundt 300 meter dybde. Den termiske energien som hentes ut fra berget, vil ved hjelp av varmepumper, dekke byggets behov for oppvarming av lokalene og varmt forbruksvann. I sommerhalvåret vil anlegget sørge for kjøling av bygget ved lagring av varme i berget.