Elbil: Disse elbilnyhetene kommer seg raskest frem på langtur
Bilen som kjørte lengst i sommerens rekkeviddetest er samtidig langt fra den mest effektive fra Halden til Alta. - Ladetiden er vel så viktig som rekkevidden til bilen på langturene, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

I elbiltestene til NAF og Motor testes både rekkevidden til bilene og hvor fort de lader. For å finne ut hvor lang tid bilene ville brukt på en kjøretur fra Halden til Alta, har vi brukt rekkevidde- og laderesultatene fra sommerens elbiltest. Strekningen tilsvarer rundt 2000 kilometer.
-Det utregningen viser er at det er kombinasjonen av ladetid og rekkevidde som er viktig på langturene, sier Sødal.
Renault Scenic E-Tech var den bilen som hadde kjørt lengst da det var igjen 10 prosent strøm på batteriet i rekkeviddetesten. Likevel er det 15 andre biler som er mer effektive på langturen fra Halden til Alta.
I en annen ende av skalaen finner vi Hyundai Ioniq 5 N, som var blant bilene som kjørte kortest i rekkeviddetesten. Ioniq 5 N er likevel femte raskeste bil mellom Halden og Alta fordi den lader raskt.
Aller raskest på den 2000 kilometers lange kjøreturen er Porsche Taycan, Xpeng G6 og Lotus Eletre. Disse bilene har både lang rekkevidde og lynrask lading.
-Mange av dagens biler har nok rekkevidde. Utviklingen nå handler om raskere lading. Bilene som var med i sommerens test viser at det er akkurat på ladetid utviklingen går raskt fremover nå, avslutter Nils Sødal.
Tabell: Topp 10 elbilnyheter fra Halden til Alta
Bil |
Antall ladestopp |
Total ladetid Halden - Alta |
Total ladetid + kjøretid Halden - Alta |
Porsche Taycan |
5 |
1:27:30 |
29:27:30 |
Xpeng G6 |
5 |
1:37:55 |
29:37:55 |
Lotus Eletre |
5 |
1:39:55 |
29:39:55 |
Kia EV9 |
5 |
2:03:10 |
30:03:10 |
Hyundai Ioniq 5 N |
7 |
2:26:25 |
30:26:25 |
NIO ET5 |
6 |
2:33:54 |
30:33:54 |
BMW i5 eDrive40 |
5 |
3:35:15 |
30:35:15 |
MG4 Extended Range |
5 |
2:39:40 |
30:39:40 |
Tesla Model Y RWD |
5 |
2:43:15 |
30:43:15 |
NIO EL6 |
5 |
2:43:40 |
30:43:40 |
Tabellen viser hvor mange ladestopp de ulike bilene ville trengt fra Halden til Alta, basert på hvor langt de kjørte i rekkeviddetesten. "Total ladetid Halden-Alta" er hvor lang tid bilene brukte på å lade 10 til 80 prosent i ladetesten, ganget med antall ladestopp de trenger fra Halden til Alta. Den siste kolonnen er total ladetid pluss kjøretid på 28 timer.
Fakta:
I denne øvelsen ser vi på hvor mange kilometer bilene kjørte i rekkeviddetesten fra 100 til 10 prosent. Ved 10 prosent må bilene stoppe og lade opp igjen til 80 prosent.
Antall ladestopp de ulike bilene trenger i løpet av den 2000 kilometer lange turen, og hvor lang tid de bruker på å lade fra 10 til 80 prosent, avgjør hvor lang tid bilene totalt må bruke på lading.
Mens noen biler kun trenger fem ladestopp på den lange turen, må andre stanse syv ganger for påfyll av energi.
I ren kjøretid tar turen rundt 28 timer, som er likt for alle bilene.
Merk at dette er et tenkt eksempel for å se hvilke biler som er mest effektive på langtur – i virkeligheten vil man ta hyppigere pauser og neppe kjøre hele strekket i ett.
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Om oss
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
7 av 10 må snart finne fram vinterdekkene17.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Fremdeles kjører sju av ti bilister på sommerdekk uavhengig av om de bor i Nord-Norge eller Oslo. - Nå er det meldt kaldere og fare for snø flere steder i landet. Da er det på tide å finne fram vinterdekkene, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Statsbudsjettet 2026: – Mer bompenger, større veiforfall15.10.2025 11:31:18 CEST | Pressemelding
Hverken fylkesveiene, rassikring, byene eller nye store nye veiprosjekter blir prioritert i statsbudsjettet for 2026. – Her er det ingen store ambisjoner hverken for å fjerne forfallet på veinettet eller sette i gang store prosjekter. Samtidig skal det igjen settes ny bompengerekord de neste årene, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.
Elbilmoms: – Avgiftsjokk for bilistene15.10.2025 10:10:38 CEST | Pressemelding
Regjeringens forslag om å øke momsen på elbiler vil bety avgiftssjokk for bilkjøperne. – De bilene som det selges mest av, kan over natta bli 50 000 kroner dyrere, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF. I tillegg vil det bli dyrere med bensin- og dieselbiler.
Trenger 62 milliarder til rassikring av fylkesveiene – fikk én milliard i fjor13.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Mer enn fem hundre steder langs fylkesveiene har betydelig rasfare. I fylker som Vestland, Møre og Romsdal og Troms vil rassikring koste milliarder av kroner. – Det er et utømmelig behov for penger til rassikring og vedlikehold av fylkesveiene, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF advarer: Kollektivkrisen kan bli en ond spiral10.10.2025 09:10:17 CEST | Pressemelding
Det kan bli dyrere billetter og kutt i kollektivtilbudet i mange fylker. – Det kan bety at flere må bytte fra kollektivtransport til bil, advarer NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom