På topp i Europa: Norske flyplasser best på klimavennlige landinger og avganger

Del

Ferske tall fra Eurocontrol, Europas fellesorgan for flykontroll, viser at norske flyplasser er best i Europa på landinger og avganger som sparer utslipp og reduserer støy.

Foto: Avinor / Øystein Løwer.
Foto: Avinor / Øystein Løwer.

En mer klimavennlig landing, eller «Continous Descent Operations» (CDO) som det egentlig heter, defineres som en uavbrutt nedstigning fra marsjhøyde til landing  

– Dette innebærer at flygningen kan fly «på tomgang» og nærmest glidefly inn til flyplassen uten å måtte flate ut i høyder underveis. Dermed reduseres motorbruk, flyselskapene sparer drivstoff og kostnader, utslippene går ned og flyene støyer mindre, forteller konserndirektør Flysikring i Avinor, Jan Gunnar Pedersen. 

Det samme prinsippet gjelder for klimavennlige avganger, «Continous Climb Operations» (CCO), som er en uavbrutt klatring til marsjhøyde. 

I mai måned fløy nesten 7 av 10 landinger og 9 av 10 avganger til og fra Norske flyplasser på den mer klimavennlige måten. Dette gir flyselskapene besparelser på drivstofforbruk, mindre CO2-utslipp og betydelig mindre flystøy. 

Til sammenligning flyr under 5 av 10 av landingene og under 8 av 10 av avgangene i Sverige på denne måten. Hvis vi sammenligner med mer sentral-Europeiske land, er det for eksempel kun 1 av 10 av landingene i Tyskland og i underkant av 2 av 10 av landingene i Frankrike som flyr uavbrutt fra marsjhøyde til landing. 

Norwegian best i klassen 
Det er særlig to av de større flyselskapene som bidrar til at tallene blir så gode i Norge, nemlig Norwegian og Widerøe. I mai 2024 var ca. 80 prosent av ankomster og 95 prosent av avgangene fra Norwegian og Widerøe ved Norske flyplasser mer klimavennlige inn- og utflyginger.  

– For oss er det viktig å jobbe med å få så optimale flyvninger som mulig, fra avreise til ankomst. Når våre piloter samarbeider med flyplassene om å gjøre avganger og landinger så effektive som mulig, tjener alle på det. Ikke minst sparer vi samfunnet for klimautslipp og støy, sier Henrik Fjeld, driftsdirektør i Norwegian.   

I mai 2024 gjennomførte Norwegian og Widerøe 13 763 grønne innflygninger i norsk luftrom.  

– Dermed er Norwegian og Widerøe med og bidrar til at Avinor er best i Europa på mer klimavennlige landinger og avganger, sier Pedersen.  

Han påpeker at Avinor kontinuerlig jobber med å oppfordre flere flyselskap til å øke antallet CDO-landinger og COO-avganger.  

– Vi i Avinor er opptatt av å ha et moderne luftrom og innflygingsprosedyrer som legger til rette for effektive landinger sparer flyselskapene drivstoff og CO2-utslipp reduseres. 

Statistikk fra Europa:  

Norge 

Sverige 

Danmark 

Finland 

Europa totalt 

UK 

Tyskland 

Frankrike 

Mer klimavennlige landninger 

69,47 % 

49,51 % 

47,11 % 

60,57 % 

31,89 % 

21,26 % 

12,16 % 

14,90 % 

Mer klimavennlige avganger 

92,48 % 

88,07 % 

86,47 % 

81,76 % 

76,10 % 

63,73 % 

73,84 % 

67,72 % 

Kilde: https://ansperformance.eu/ 

Nøkkelord

Kontakter

Pressetelefon (ikke SMS)Kun til bruk for journalister.

Vi svarer ikke på mediehenvendelser mellom kl. 21:00 - 06:30 med mindre det inntreffer større hendelser. For informasjon om flytrafikken ved våre lufthavner, se www.avinor.no, og velg flyplass.

Tel:+47 918 15 614presse@avinor.no

Bilder

Konserndirektør Flysikring i Avinor, Jan Gunnar Pedersen. Foto: Avinor / Ylva Celius Trulsen
Konserndirektør Flysikring i Avinor, Jan Gunnar Pedersen. Foto: Avinor / Ylva Celius Trulsen
Last ned bilde

Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.

Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av el-fly, og leveranse av biodrivstoff til fly.

Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.

Rundt 2.800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.

- Avinors offentlige journal

Følg pressemeldinger fra Avinor

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Avinor

Signerer intensjonsavtale om testing og demonstrasjon av nullutslippsfly i Norge10.12.2024 08:00:00 CET | Pressemelding

Oslo 10. desember 2024 — Nøkkelaktører innen luftfart har i dag signert en intensjonsavtale om å delta i en internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart i Norge. Avtalen — som involverer Luftfartstilsynet, Avinor AS, BETA Technologies og Bristow Norway AS (et datterselskap av Bristow Group Inc.) — markerer partenes felles forpliktelse til å akselerere innføringen av null- og lavutslippsfly, og er et betydelig skritt mot å bringe denne fremtiden til Norge.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye