Alfa Romeo gir Junior 280 hester
Noen dager før de første journalistene skal teste merkets nye elbil på Balocco – den legendariske testbanen til Alfa Romeo – bekrefter de også at Junior får samme ytelser som VELOCE-utgavene av storebrødrene Giulia, Stelvio og Tonale – 280 hestekrefter.
Den første kjøringen skjer dermed på den samme banen som ingeniørene til Alfa Romeo allerede i mange måneder har testet den nye kompakte sportsbilen.
Med sine 280 hestekrefter får Alfa Romeo Junior en elmotor som har fokus på å maksimere ytelse, veigrep og kjøreglede, Styringen er den mest direkte i segmentet (14,6:1) og ekstremt presis for å bidra til eksepsjonelle kjøreegenskaper. VELOCE er senket med 25 millimeter, og stabiliseringsstag foran og bak er satt opp for å optimalisere kjøring i raske svinger der behovet for grep er høyt.
Klasseledende kjøreegenskaper
Foran sitter det bremseskiver på 380 millimeter med monoblokk-kalipere med fire stempler. De nye 20-tommers dekkene er spesielt utviklet for sportslige elbiler.
En Torsen limited slip differensial sørger for best mulig trekkraft under alle forhold. Den mekaniske låsingen av differensialen sørger for maksimalt grep under akselerasjon og i svingkjøring.
Alfa Romeos D.N.A er også på plass. Dette er tre innstillinger av effekt, dreiemoment, styring og kalibrering av gasspedalen. D «Dynamic» betyr maksimal sportslighet. N «Natural» er for daglig bruk, og skulle man trenge det, A «Advanced Efficiency» for maksimal energieffektivitet.
Første gang
Som for alle Alfa Romeo-modeller har målet vært å ha klasseledende kjøreegenskaper. Derfor har det samme teamet av ingeniører som har skapt unike prosjekter som 4C, 8C, Giulia og Stelvio Quadrifoglio, Giulia GTA, og den pågående utviklingen av 33 Stradale blitt hentet inn til dette prosjektet.
Det er første gang Alfa Romeo slipper journalister inn for å kjøre banen som kalles «Langhe» - denne banen har ikke vært tilgjengelig for andre enn førerne som er i fabrikkens utviklingsteam.
Alle Alfa Romeo-modeller som er utviklet de siste tiårene har blitt utviklet på samme bane, det samme gjelder løpsbilene som har konkurrert i internasjonal motorsport.
Kontakter
Stein PettersenPR og informasjonsdirektør Stellantis Norge
Tel:+4790080436stein.pettersen@bos.noBilder
Følg pressemeldinger fra Stellantis Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stellantis Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stellantis Norge
Nye Opel Mokka Electric fra 333.90021.1.2025 07:58:48 CET | Pressemelding
Opel fortsetter demokratiseringen av teknologi og lanserer en oppgradert og godt utstyrt utgave av Opel Mokka Electric GS til 333.900 kroner. Det er en reduksjon i prisen med 25.000 kroner, sammenlignet med den utgående Ultimate-modellen.
Alfa Romeo Junior Veloce klar for Norge14.1.2025 10:02:42 CET | Pressemelding
Italiensk kjøreglede og design er nå priset for det norske markedet.
Jeep Avenger: Mer utstyr til lavere pris7.1.2025 11:24:04 CET | Pressemelding
Jeep reduserer startprisen på Avenger med 40.000 kroner, samtidig får den standardutstyr som gjør den enda mer attraktiv for norske bilkjøpere.
DS N°8 kombinerer luksus med lang rekkevidde og firehjulsdrift12.12.2024 10:31:19 CET | Pressemelding
Takket være svært lav luftmotstand blir rekkevidden opptil 750 kilometer. DS N°8 kommer også med 350 hestekrefter og firehjulsdrift - en kombinasjon som sikrer både ytelser og fremkommelighet.
Nye Opel Grandland fra 438.900 kroner4.11.2024 09:00:39 CET | Pressemelding
Opel har hentet mange av elementene som først ble vist på konseptbilen Experimental, og laget en ekte familiefrakter som tar plass i det viktigste norske bilsegmentet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom