DS N°8 kombinerer luksus med lang rekkevidde og firehjulsdrift
Takket være svært lav luftmotstand blir rekkevidden opptil 750 kilometer. DS N°8 kommer også med 350 hestekrefter og firehjulsdrift - en kombinasjon som sikrer både ytelser og fremkommelighet.

DS N°8 er starten på en ny navnestrategi. Fra nå av skal alle nye modeller fra DS nummereres på denne måten. DS N°8 er flaggskipet til merket og er basert på plattformen STLA-Medium. Med en lengde på 4,82 meter, akselavstanden på 2,9 meter og en bredde på 1,9 meter, er dette en stor bil. Likevel ligger luftmotstanden på lave 0,24 Cd.
Aerodynamisk
Luftmotstanden gjør at standard rekkevidde på basismodell er 572 kilometer. Denne versjonen har et batteri på 74 kWt. Det store batteriet kan lagre 97,2 KWt, noe som gir en rekkevidde på hele 750 kilometer med forhjulsdrift og 686 kilometer med firehjulsdrift. DS N°8 kan trekke tilhenger med totalvekt mellom 1.400 og 1.600 kilo og bagasjerommet rommer 620 liter.
21-tommers smidde felger ser ikke bare svært bra ut. I tillegg gir det også praktiske egenskaper. Denne produksjonsmetoden gjør hjulene både lettere og sterkere. 21-tommers smidde felger veier 6 kilo mindre enn støpte 20-tommere. Dette utgjør en betydelig forskjell med lavere uavfjæret masse. Dette påvirker både komfort og kjøreegenskaper.
DS N°8 er inspirert av DS AERO SPORT LOUNGE-konseptet, og bekrefter dermed den energieffektive karosseriformen. Bilen er slank og stram og smalner inn bakover. Dette er i tråd med arven til den originale DS som ble introdusert i 1955, SM lansert i 1970 og pionerånden som har drevet merket siden det ble opprettet i 2014.
Bilen kommer i fem farger, inkludert tre nye. De nye er Topaz blå, Palladium grå og Alabaster hvit. I tillegg kommer den i to kjente farger: Crystal perle og Perla Nera sort.
Motor, rekkevidde og drivhjul
DS N°8 vil være tilgjengelig med tre elektriske drivlinjer som utvikler henholdsvis 230, 245 og 350 hestekrefter. Sistnevnte er utstyrt med to elektriske motorer og dermed firehjulsdrift. Alle motorer har en funksjon for å utnytte overskytende energi som kan gi inntil 30 hestekrefter ekstra på tohjulsdrift, 35 hestekrefter ekstra på tohjulsdrift Long Range og 25 hestekrefter ekstra på firehjulsdrift.
Arbeidet som er utført på bilens aerodynamikk har gjort det mulig å forbedre rekkevidden betydelig. DS N°8 er tilgjengelig med to batteristørrelser. Standard batteri har en utnyttbar kapasitet på 74 kWt til DS N°8 med 230 hestekrefter og tohjulsdrift . Den andre, med en utnyttbar kapasitet på 97,2 kWt, kan kombineres med 245 hestekrefter og tohjulsdrift og 350 hestekrefter og firehjuldrift. DS N°8 Long Range har en rekkevidde på 750 kilometer og et oppgitt forbruk på 12,9 kWt/100 km (standard WLTP-syklus).
I en konstant fart på 120 kilometer i timen har bilen en rekkevidde på over 500 kilometer.
Intelligent styring av firehjulsdrift
DS N°8 med firehjulsdrift er satt opp med et fleksibelt system for å makismere rekkevidden. Fører kan selv bestemme når firehjulsdrift skal benyttes. I ECO-modus er bilen forhjulsdrevet, men ved kick-down aktiveres full effekt og firehjulsdrift uansett. I normalmodus har den firehjulsdrift, men bakakselen vil koble seg inn og ut automatisk basert på kjøreforhold. Denne periodiske utkoblingen optimaliserer energieffektiviteten betydelig. I Sport- og 4x4-modus har bilen permanent firehjulsdrift med en dreiemomentstyring som er spesifikk for hvert program. I Sport-modus prioriteres kraft, mens 4x4-modus maksimerer fremkommelighet. Føreren kan overvåke all kjørerelatert informasjon på det digitale instrumentdisplayet.
Komfort på 1.klasse
DS N°8 har som standardutstyr et variabelt dempersystem koblet til et kamera plassert øverst på frontruten. Avanserte sensorer analyserer veibanen på noen få millisekunder og overfører informasjonen til en styringsenhet som er koblet til hvert hjul. Denne mekanismen aktiverer en motorisert magnetventil som styrer passasjen av olje fra støtdemperens nedre til øvre kammer. Fjæringen tilpasser seg perfekt, og i sanntid, til veiens ujevnheter, noe som gir DS N°8 fantastiske kjøreegenskaper og komfort.
Enklere lading og kortere stopp med DS N°8
DS N°8 kan kjøre lange etapper uten stopp takket være over 500 kilometer rekkevidde i 120 kilometer i timen. Likevel er den utstyrt med gode ladeegenskaper som gjør livet med bilen ytterligere komfortabelt.
Maks ladefart er 200 kilowatt. Forvarming av batteriet er på plass, og 20 til 80 prosent batteristatus er mulig på 27 minutter.
Bilen kan også leveres med 11 eller 22 kw ombordlader.
Både motorer og batteri produseres i Frankrike. Batteriet produseres av ACC, et joint venture der Stellantis er en av grunnleggerne og den største aksjonæren. Motor er designet og produsert i Trémery av NPE, et annet joint venture som Stellantis er med på.
DS N°8 er ventet på markedet sommeren 2025.
Nøkkelord
Kontakter
Stein PettersenPR og informasjonsdirektør Stellantis Norge
Tel:+4790080436stein.pettersen@bos.noBilder


























Lenker
Om Bertel O. Steen
Bertel O. Steen importerer bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, smart, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede.
Konsernet eier også Snap Drive AS, en frittstående verkstedkjede med 27 verksteder lokalisert i de største byene i Norge, samt bildelingstjenesten Otto som tilbyr delebiler i flere kommuner.
I Bertel O. Steen har vi satt oss et ambisiøst formål – «Vi bringer kundene og samfunnet fremover på en ansvarlig og enklere måte». Vi skal gjøre det mulig for folk å reise slik de vil, uten bekymringer. Bertel O. Steen er garantisten for kvalitet og trygghet. Vi bryr oss om hver eneste kunde, om samfunnet og om hverandre.
Følg pressemeldinger fra Stellantis Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stellantis Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stellantis Norge
Nye Citroën Ë-C5 Aircross: Komfortkonge fra 358.900 kroner11.12.2025 12:06:52 CET | Pressemelding
Citroën slipper nå prisene på den helt nye, helelektriske Ë-C5 Aircross. Med en startpris på 358.900 kroner pluss levering, posisjonerer modellen seg som en av de mest komfortorienterte og familievennlige SUV-ene i det norske markedet.
Citroën ELO: Smart, fleksibel og lekende mobilitet10.12.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
ELO er konseptbilen som åpner et nytt kapittel for Citroën. Etter OLI i 2022 fortsetter Citroën å utfordre konvensjoner gjennom et rullende idéverksted fylt av kreative løsninger for fremtidens mobilitet. ELO er dristig, smart, lekent og sterkt fokusert på komfort – selve essensen av Citroëns verdier.
Peugeot gir kundene valgfrihet19.11.2025 10:01:16 CET | Pressemelding
Peugeot lanserer nå en ordning som gir norske bilkjøpere økt forutsigbarhet i en tid med politiske endringer rundt elbilavgifter. For alle nye personbiler som bestilles i 2025 med levering etter nyttår, kan kundene velge mellom en gunstig kampanjepris eller en egen momsgaranti på inntil 50 000 kroner.
Jeep Recon – en ny generasjon eventyrlyst19.11.2025 08:53:52 CET | Pressemelding
Jeep tar et kraftfullt steg inn i fremtiden med lanseringen av 2026 Jeep Recon, merkets første helelektriske modell som er Trail Rated. Nye Recon er bygget fra grunnen av for ekte eventyr, og kombinerer elektrifiseringens fordeler med de rå egenskapene som Jeep er kjent for. Resultatet er en elektrisk SUV som leverer umiddelbart moment, presis kontroll og imponerende rekkevidde.
Peugeot Polygon Concept – et glimt av fremtidens kjøreopplevelse12.11.2025 13:36:14 CET | Pressemelding
Peugeot presenterer Polygon Concept, en kompakt og dristig konseptbil som viser merkets visjon for fremtidens mobilitet, og setter en ny standard for kjøreglede, design og ansvarlig innovasjon.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom