Når langtidsplaner får ulik betydning
Nylig samlet Stortinget seg om en historisk langtidsplan for Forsvaret Samtidig er hele Stortinget enige i at det skal utarbeides en langtidsplan for Politiet. I transportsektoren har vi i mange år hatt en langtidsplan, Nasjonal transportplan (NTP), men hvilken forutsigbarhet gir den egentlig?
I en tid preget av usikkerhet og behov for samling og klare beskjeder, er det nødvendig at Stortinget samler seg rundt sikkerhetspolitikken. Dette fordi investeringene som kreves er enorme og langsiktige. Planlagte investeringer må blant annet tåle vekslende Stortingsflertall og en form for forutsigbarhet.
I transportsektoren skal mange store og langsiktige investeringer gjøres fremover. Landet skal fortsatt bygges, mobiliteten skal sikres og vi skal bli flinkere til å ivareta naturen på en bedre måte. Da er det et problem når ny NTP graderes i viktighet, og blir gjenstand for ulikt politisk flertall.
Finansieringen er høyst usikker
Opposisjonen i Stortinget har ved behandlingen av NTP for perioden 2025-2036 samlet seg om en rekke prosjekter som bør gjennomføres og startes opp raskere enn det regjeringen selv legger opp til. Men hvilken forutsigbarhet sitter sektoren og samfunnet igjen med når det nå blir fullstendig usikkert hvordan disse skal finansieres? Det er ikke enighet om noen økt økonomisk ramme totalt sett, og i hvert fall frem til statsbudsjettet for 2026, er det fortsatt SV regjeringen skal forhandle med. De har ikke lik inndekning og prioritering i sine forslag som for eksempel Høyre eller Rødt har.
Trenger målestokkonkurranse i jernbanesektoren
Veisektoren har de senere årene lyktes godt med å få mer ut av hver krone investert. Det samme kan neppe sies om jernbanen. Behovet vokser og vokser, til tross for milliardinvesteringer de senere årene. Politikerne bør nå sette foten i bakken og se på sterkere virkemidler for å få til en målestokk-konkurranse også her. Vi har sett det før, og det virker.
Ta tak i forfallet
Planer både skal og bør endres hvis forutsetningene endrer seg betraktelig. Men NTP, som en viktig langtidsplan, må få et betydelig sterkere status. OFV mener at planen må i mye større grad fange opp, avsette midler og iverksette konkrete tiltak i den sentrale delen av fylkesveinettet som lider under sterkt forfall. Stortinget peker i sin behandling av NTP at flere alvorlige ulykker kommer av dårlig standard på veiene. Men å sikre vedlikeholdsetterslepet særlig på fylkesveier gjøres det ingen ting med utover å peke på fylkeskommunene. Transportsektoren har en helt sentral rolle i å ivareta beredskapen vår. Uværet «Hans» og en tøff og snørik vinter har for alvor vist hvor store sårbarhetene egentlig er.
Investeringer i transportsektoren er store og omfattende. Planleggingstiden er lang og en rekke arealer båndlegges ofte over mange år. Det er mange berørte parter som har behov for en større grad av forutsigbarhet enn det den Nasjonale transportplanen nå bidrar til.
Tiden vil vise hvilke av prosjektene det er skapt flertall for blant opposisjon som faktisk blir realisert.
Siri Hov Eggen – Fagsjef OFV
Rikard G. Knutsen – Fagsjef OFV
Kontakter
Rikard Gaarder KnutsenFagsjef
Tel:45632450rgk@ofv.noSiri Hov EggenFagsjef
Tel:97767238she@ofv.noBilder
Om OFV
Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er en politisk uavhengig medlemsorganisasjon som arbeider for tryggere, bedre og mer effektive veier i Norge. OFV publiserer statistikk om bilsalget og kjøretøyparken, og har Norges beste database med priser og data på alle nye biler og motorsykler.
Opplysningsrådet for Veitrafikken
Wergelandsveien 1 - 3
0167 Oslo
www.ofv.no
Følg pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Nybilsalget: Litt berg-og-dalbane i første halvår1.7.2024 12:09:17 CEST | Pressemelding
Nybilsalget har svingt kraftig så langt i år. I mai falt det markant, mens juni ga en økning på 12,5 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Juni endte med 17 512 registrerte nye personbiler. I første halvår ble det totalt registrert 61 258 nye personbiler – det er 8 prosent færre enn på samme tid i fjor.
- NTP trenger forutsigbarhet og forpliktelse19.6.2024 15:14:02 CEST | Aktuelt
Et samlet Storting har gitt grønt lys for omfattede og forpliktende langtidsplaner for forsvar og politi. Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) mener det også er et sterkt behov for en tilsvarende forpliktelse i forhold til Nasjonal transportplan (NTP), som nettopp skal sikre en trygg og effektiv veitransport for alle veibrukere. Også forsvar og politi.
Annenhver danske nybilkjøper valgte elbil i mai13.6.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Både Norge og Sverige hadde et tydelig fall i nybilsalget i mai, sammenlignet med samme måned i fjor. Her hjemme var fallet på hele 23 prosent, mens nybilsalget i Sverige falt med 11 prosent. Danmark var alene om oppturen, der økte nybilsalget med fire prosent.
Laveste nybilsalget i mai siden pandemien3.6.2024 10:27:20 CEST | Pressemelding
Takten i nybilsalget bremset kraftig opp i mai, og er det laveste for denne måneden siden 2020 da den første pandemi-sesongen stengte ned det meste. Totalt ble det registrert 10 253 nye personbiler i mai, og det er 23 prosent færre enn i samme måned i fjor. Også elbilandelen falt merkbart.
Nybilsalget i Skandinavia: Fra nedgang til oppgang14.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
I april snudde tendensen som har preget nybilsalget i Skandinavia gjennom vinteren – kraftig nedgang og bilbutikker nærmest uten kunder. Samtlige skandinaviske land hadde i april en merkbar økning i bilsalget. Økningen var størst i Danmark, solid i Norge og minst i Sverige.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom