Togpassasjerer på fritidsreise mest fornøyd
Årets andre kundeundersøkelse viser en liten oppgang i tilfredshet blant togpassasjerene etter en krevende vinter.
Passasjerene gir togselskapene 78 av 100 poeng på spørsmål om hvor tilfredse de er med togreisen i sin helhet. Resultatet er 2 poeng høyere enn sist kvartal, men 2 poeng lavere enn samme periode i fjor. Undersøkelse ble gjennomført i april og mai, og totalt var det 6322 reisende som besvarte undersøkelsen.
- Vi har vært gjennom en krevende vinter for togreisende, så det er gledelig å se at tallene er på vei oppover igjen. En av de viktigste jobbene vi gjør er å sørge for at de reisende har en positiv opplevelse med toget, og føler seg ivaretatt før og under reisen, sier jernbanedirektør Knut Sletta.
Mest fornøyde passasjerer i vest og i nord
Blant passasjerene er det fritidsreisende som er mest fornøyd, og togselskapene får mest skryt over informasjonen om bord på toget og ombordpersonellet. På strekningene har Vy Vest hatt en signifikant fremgang i tilfredshet blant passasjerene. SJ Norge gjør det også denne gangen godt, og kommer best ut blant de reisende i 2 kvartal.
- Jeg vil gratulere SJ Norge med nok en god måling. Det viser at det langvarige arbeidet med kundetilfredshet gir gode resultater. Så vil jeg også få skryte av Vy Vest som har hatt en markant fremgang blant passasjerene, det er veldig positivt, sier Sletta.
Fortsatt et stykke å gå på punktlighet
For de reisende er opplevd punktlighet det største ankepunktet. Det har vært flere planlagte og uplanlagte avvik i togtrafikken i perioden. Sørlandsbanen og Østlandsregionen har også hatt utfordringer knyttet til gammelt togmateriell og infrastruktur.
- Store deler av jernbaneinfrastrukturen trenger vedlikehold, og gammelt utstyr er også skylden i mange av de forsinkelsene og avvikene vi ser. Å få ned disse avvikene er noe hele sektoren jobber hardt for å få til. Det er også viktig å huske at passasjerene må få god informasjon når avvik har oppstått, slik at de føler seg godt ivaretatt og kan fullføre sin reise, derfor jobbes det også godt på dette feltet avslutter jernbanedirektøren.
Fakta om kundeundersøkelsen:
-
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse gjennomføres hvert kvartal
-
Undersøkelsen gjelder de togselskapene Jernbanedirektoratet har inngått trafikkavtale med, det vil si Vy Gruppen, SJ Norge og Go Ahead Nordic (Flytoget omfattes ikke av undersøkelsen),
-
Undersøkelsen gjennomføres om bord på toget, hvor passasjerene får anledning til å svare på en rekke tilfredshetsrelaterte spørsmål.
Kontakter
Kristian B. HelgelandRådgiver kommunikasjonJernbanedirektoratet
Tel:48 15 35 19kristian.helgeland@jernbanedirektoratet.noRuth Høyland JønsrudKommunikasjonsdirektørJernbanedirektoratet
Tel:95 18 31 08ruth.jonsrud@jernbanedirektoratet.noFølg pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jernbanedirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Turister og passasjerer i nord er mest fornøyd19.9.2024 11:53:56 CEST | Pressemelding
De mest fornøyde togpassasjerene er på fritidsreise. Blant togselskapene er det SJ Norge, som kjører Dovrebanen og Nordlandsbanen, som har høyest kundetilfredshet, ifølge Jernbanedirektoratets nyeste kundeundersøkelse.
Marie Beate Rise blir ny direktør for Norsk jernbanemuseum29.4.2024 10:15:00 CEST | Pressemelding
Rise tiltrer 5. august, og kommer fra stillingen som daglig leder på Prøysenhuset. –Jeg ser veldig fram til å ta fatt på oppgaven, sier Rise.
Værutfordringer ga litt mindre fornøyde togpassasjerer21.3.2024 13:00:00 CET | Pressemelding
Første kundetilfredshetsundersøkelse for 2024 viser en nedgang i tilfredshet blant passasjerene, det kalde været i starten på året ga utfordringer med punktligheten og avvik.
Togpassasjerene er litt mindre fornøyde18.12.2023 15:30:00 CET | Pressemelding
Årets siste kundeundersøkelse, gjennomført av Jernbanedirektoratet, viser at passasjerene er litt mindre fornøyde med togtilbudet. For de reisende er det spesielt punktlighet og avviksinformasjon som trekker ned.
Nasjonal transportplan 2025-36: Vil prioritere punktlighet og ruste jernbanen for fremtiden3.10.2023 15:00:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratet og Bane NOR ønsker å bruke mer penger på vedlikehold og fornyelse av dagens jernbane i neste Nasjonale transportplan, for å styrke punktligheten og gjøre jernbanen rustet mot klimaskapte endringer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom