5-års markering for kampen mot ulovlig fiske
Kystverket og Fiskeridirektoratet er sterkt involvert i den globale kampen mot fiskerikriminalitet. Gjennom initiativet Blue Justice har Analyseenheten i Vardø en sentral rolle, og i tillegg lager BarentsWatch nå et felles digitalt verktøy for over 60 av verdens kyststater.
Blue Justice-initiativet er en viktig del av Norges kamp mot fiskerikriminalitet i det globale sør. Fem års arbeid blir markert med en konferanse som avholdes på Oscarsborg ved Drøbak denne uken. Her ble kommunikasjonsverktøyet fra BarentsWatch lansert tirsdag, og de to neste dagene skal et 20-talls kystnasjoner få opplæring i systemet.
Med tjenesten, som har fått navnet Blue Justice Community, kan myndigheter samarbeide på tvers av maritime grenser. I tillegg til overvåkning av den ulovlige fiskeriaktiviteten, etableres det en felles kunnskapsdatabase der samhandling skjer mellom en rekke nasjoner. Denne digitale kommunikasjonsplattformen som BarentsWatch nå utvikler bidrar til et samarbeid mot fiskerikriminalitet som både er sikkert og effektivt.
Deler på norsk ekspertise
Allerede nå får mer enn en tredjedel av verdens kyststater tilgang til norsk satellittdata og ekspertise, som de kan bruke til å overvåke sine egne farvann. Dette skal være et bidrag til å bekjempe de store utfordringene med organisert økonomisk kriminalitet som tømmer havet for ressurser verdt milliarder av kroner.
Analyseenheten i Vardø fungerer i denne sammenheng som det internasjonale sporingssenteret for Blue Justice. Enheten samler og analyserer data om aktiviteten i mer enn bare norske kyst- og havområder. Denne ekspertisen gir verdifull informasjon til de deltakende land. Gjennom den digitale plattformen gis det tilgang til denne informasjonen, slik at landene selv kan analysere dataene og bruke dette til å bekjempe fiskerikriminalitet. Dette initiativet er unikt siden Norge her kombinerer statlig fagkunnskap med digitalisering og datadeling, og deler dette globalt.
En trussel mot havets bærekraft
Bidraget spiller en viktig rolle i arbeidet for å nå FNs bærekraftsmål. Organisert kriminalitet i den globale fiskeindustrien truer havets bærekraft og maritime økosystemer, og berøver lokale samfunn gjennom tap av arbeidsplasser og ressurser.
﹘Å bekjempe fiskerikriminalitet er svært viktig for en stor maritim nasjon som Norge. Gjennom Blue Justice deler vi nå teknologi og ekspertise med mange andre land for å løse et globalt problem, forklarer avdelingsdirektør Arve Dimmen i Kystverket.
Det norske sporingssenteret i Vardø, bemannet med analytikere fra Kystverket og Fiskeridirektoratet, kan både tilby AIS-data fra norske satellitter og assistanse i tolking av disse. Sporing av fiskefartøy kan bli et avgjørende verktøy for disse landene.
﹘Dialog og erfaringsutveksling med berørte land er nødvendig for å forstå omfang og operasjonsmønster som grunnlag for effektiv bekjempelse.
Dimmen viser til at norske myndigheter lenge har vært en pådriver for et felles internasjonalt initiativ mot fiskerikriminalitet og finansierer allerede et prosjekt for å bekjempe fiskerikriminalitet under FNs utviklingsprogram (UNDP). Blue Justice Community vil være et viktig tillegg til dette arbeidet.
Fakta:
- Norge lanserte «Blue Justice-initiativet» i 2019 for å bistå i implementeringen av den Internasjonale erklæringen om grensekryssende fiskerikriminalitet (Københavnerklæringen). Satsingen skal bistå land med å forebygge identifisere tiltak mot fiskerikriminalitet internasjonalt, spesielt i sårbare regioner. Initiativet følges opp av FNs utviklingsprogram (UNDP) og inngår i et samarbeid med en rekke andre norske etater og internasjonale samarbeidspartnere.
- Initiativet adresserer problemet med ulovlig fiske, som igjen fører til hvitvasking av penger og menneskehandel knyttet til organisert kriminalitet.
- Tirsdag 18. juni var det en 5-års markering for Blue Justice på Oscarsborg festning utenfor Oslo. I etterkant av markeringen vil det være opplæring av overvåkningsverktøyet for en rekke av de involverte nasjonene.
Nøkkelord
Kontakter
Anders RøeggenSeniorrådgiver kommunikasjon
Kommunikasjonsrådgiver knyttet til Barents Watch
Bilder
Lenker
Om Kystverket
Kystverket er ein nasjonal etat for kystforvalting, sjøsikkerheit og beredskap mot akutt forureining. Kystverket arbeider aktivt for ein effektiv og sikker sjøtransport gjennom å ivareta transportnæringas behov for framkome og effektive hamner. Kystverket driv førebyggande arbeid og reduserer skadeeffektane ved akutt forureining, og medverkar til ein bærekraftig utvikling av kystsona. Kystverket ligg under Nærings- og fiskeridepartementet.
Følg pressemeldinger fra Kystverket
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kystverket på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kystverket
Stad skipstunnel ut på anbud 1. desember13.11.2024 13:13:37 CET | Pressemelding
Endelig starter prosessen med å finne en entreprenør som kan bygge verdens første skipstunnel. Kystverket tror det er stor interesse for prosjektet i entreprenørmarkedet.
Vil du bli Kystverket sin nye leigetakar på Hellisøy fyr?8.11.2024 11:02:13 CET | Pressemelding
Brenn du for kystkultur? Har du ein god idé til aktivitetar på eit fyr, som samstundes gjer det tilgjengeleg for folk? Ettersom avtalen med Fedje kommune går ut ved årsskiftet, søker Kystverket no etter ein ny leigetakar for Hellisøy fyrstasjon. Som leigetakar må du gjere fyrstasjonen tilgjengeleg for ålmenta, formidle kystkultur og halde fyrstasjonen godt ved like.
Havner som redder liv – historien bak Norges fiskerihavner29.10.2024 15:00:49 CET | Pressemelding
Visste du at fiskerihavnene langs kysten vår har vært selve livsnerven for mange lokalsamfunn i over 150 år? Bli med og utforsk historien til havnene som har bidratt til å redde både liv og næring langs Norges kyst.
Går fra Møreaksen til Stad skipstunnel9.10.2024 12:58:14 CEST | Pressemelding
I ti år har prosjektsjef Harald Inge Johnsen i Statens vegvesen planlagt Møreaksen. Nå er han lånt ut til Kystverket for å være med å bygge Stad skipstunnel.
Innseiling Borg Havn: Gjør seg klar for kvalitetssikring og videre fremdrift2.10.2024 14:43:19 CEST | Pressemelding
Kystverket har etter anbudskonkurransen våren 2024 sett at kostnadene for Innseiling Borg havn-prosjektet har blitt høyere enn forventet. Dette betyr at prosjektet nå overstiger terskelverdien som krever en kvalitetssikring (KS2) i henhold til statens prosjektmodell. Kystverket forbereder seg derfor på å gjennomføre denne prosessen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom