NTP: Tapt mulighet for elektriske varebiler

Stortinget vedtar ikke et eneste tiltak som kunne fått fart på elektrifiseringen av varebilene når de i dag behandler Nasjonal transportplan.

─ Stortinget burde ha fått på plass en nasjonal regel om bompengefritak for elektriske varebiler, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.

Elbilforeningen har foreslått flere virkemidler for å elektrifisere varebilene. I dag kunne Stortinget ha vedtatt bompengefritak, men benytter ikke muligheten til å få fart på elektrifiseringen av varebilene. Foto: Jamieson Pothecary, Norsk elbilforening

Elbilforeningen mener at Stortinget burde benyttet anledningen til å lage en troverdig klimaplan for de over 500.000 varebilene på norske veier.

─ Det er ikke mulige virkemidler som mangler, men mangel politisk vilje til å satse, sier generalsekretæren   i Elbilforeningen.

Så langt i år er bare 3 av 10 nye varebiler elektriske. Til sammenligning er 85 prosent av nye personbiler elbiler.

─ Målet om at alle nye lette varebiler skal være nullutslipp i 2025, er nå dessverre langt utenfor rekkevidde. Likevel klarer ikke Stortinget å gjøre det som trengs, sier en oppgitt Christina Bu.

Nesten flertall, men regjeringen ville ikke

I behandlingen av Nasjonal transporplan er det blitt flertall for en nasjonal regel som slår fast at elektriske lastebiler skal få bompengefritak. Det samme ønsker partiene Høyre, SV og Venstre for elektriske varebiler, men uten regjeringspartiene blir det ikke flertall.

Dermed gjør ikke Stortinget et eneste vedtak for å få fart på utskiftingen av forurensende varebiler.

Verktøykassa er stappfull, men det trengs politisk vilje

Elbilforeningen har foreslått en virkemiddelpakke for å elektrifisere varebilene.

I tillegg til bompengefritak, inkluderer forslaget økt engangsavgift ​for nye fossile varebiler, skjerpede miljøkrav i offentlige anskaffelser, tilgang for elektriske varebiler i kollektivfeltet og fritak for trafikkforsikringsavgift.

Sistnevnte har regjeringen og SV blitt enige om å se på fram mot statsbudsjettet for 2025, men kun for de lette varebilene, som utgjør bare en fjerdedel av markedet.

Norge trenger et nytt klimamål for varebilene

Stortingets har gjennom behandlingen av tidlegere nasjonale transportplaner vedtatt at alle nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslipp i 2025, mens alle nye tunge varebiler skal være nullutslipp i 2030.

─ Det er ingenting i salgstallene som rettferdiggjør at man burde ha ulike klimaambisjoner for tunge og lette varebiler. Når man feiler i å nå klimamålet for 2025 for de lette varebilene, burde Stortinget legge en ny plan. Det nye målet bør være at alle nye varebiler i 2027 skal være nullutslipp, sier Bu.

─ Målet om at alle nye lette varebiler skal være nullutslipp i 2025, er langt utenfor rekkevidde, allikevel klarer ikke Stortinget å gjøre det som trengs, sier en oppgitt Christina Bu .

Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø. Vi har 14 lokalforeninger og over 120.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.