NTP: Tapt mulighet for elektriske varebiler
Stortinget vedtar ikke et eneste tiltak som kunne fått fart på elektrifiseringen av varebilene når de i dag behandler Nasjonal transportplan.
─ Stortinget burde ha fått på plass en nasjonal regel om bompengefritak for elektriske varebiler, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.
![Elbilforeningen har foreslått flere virkemidler for å elektrifisere varebilene. I dag kunne Stortinget ha vedtatt bompengefritak, men benytter ikke muligheten til å få fart på elektrifiseringen av varebilene.](/data/images/public/15519297/18147188/5cf4b484-62d9-45f1-aa81-216663e12074-w_720.jpg)
Elbilforeningen mener at Stortinget burde benyttet anledningen til å lage en troverdig klimaplan for de over 500.000 varebilene på norske veier.
─ Det er ikke mulige virkemidler som mangler, men mangel politisk vilje til å satse, sier generalsekretæren i Elbilforeningen.
Så langt i år er bare 3 av 10 nye varebiler elektriske. Til sammenligning er 85 prosent av nye personbiler elbiler.
─ Målet om at alle nye lette varebiler skal være nullutslipp i 2025, er nå dessverre langt utenfor rekkevidde. Likevel klarer ikke Stortinget å gjøre det som trengs, sier en oppgitt Christina Bu.
Nesten flertall, men regjeringen ville ikke
I behandlingen av Nasjonal transporplan er det blitt flertall for en nasjonal regel som slår fast at elektriske lastebiler skal få bompengefritak. Det samme ønsker partiene Høyre, SV og Venstre for elektriske varebiler, men uten regjeringspartiene blir det ikke flertall.
Dermed gjør ikke Stortinget et eneste vedtak for å få fart på utskiftingen av forurensende varebiler.
Verktøykassa er stappfull, men det trengs politisk vilje
Elbilforeningen har foreslått en virkemiddelpakke for å elektrifisere varebilene.
I tillegg til bompengefritak, inkluderer forslaget økt engangsavgift for nye fossile varebiler, skjerpede miljøkrav i offentlige anskaffelser, tilgang for elektriske varebiler i kollektivfeltet og fritak for trafikkforsikringsavgift.
Sistnevnte har regjeringen og SV blitt enige om å se på fram mot statsbudsjettet for 2025, men kun for de lette varebilene, som utgjør bare en fjerdedel av markedet.
Norge trenger et nytt klimamål for varebilene
Stortingets har gjennom behandlingen av tidlegere nasjonale transportplaner vedtatt at alle nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslipp i 2025, mens alle nye tunge varebiler skal være nullutslipp i 2030.
─ Det er ingenting i salgstallene som rettferdiggjør at man burde ha ulike klimaambisjoner for tunge og lette varebiler. Når man feiler i å nå klimamålet for 2025 for de lette varebilene, burde Stortinget legge en ny plan. Det nye målet bør være at alle nye varebiler i 2027 skal være nullutslipp, sier Bu.
Nøkkelord
Kontakter
Christina BuGeneralsekretær
Tel:+47 959 23 139christina@elbil.noInger Elisabeth SagedalKommunikasjonsrådgiver
Kontaktperson for nasjonale media
Bilder
![─ Målet om at alle nye lette varebiler skal være nullutslipp i 2025, er langt utenfor rekkevidde, allikevel klarer ikke Stortinget å gjøre det som trengs, sier en oppgitt Christina Bu .](/data/images/public/15519297/18147188/75f7e226-2661-4ae3-86ca-747f999a382f-w_240.jpg)
Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø. Vi har 14 lokalforeninger og over 120.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Tre av fire syns elbil krever mer planlegging enn fossilbil27.6.2024 08:27:36 CEST | Pressemelding
Tre av fire opplever at elbiltur krever ekstra planlegging. Det skremmer likevel ikke elbilistene fra å dra på elbilferie, viser tall fra spørreundersøkelsen Elbilisten 2024.
Is og brus trumfer ladepris på elbilferie21.6.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
For ladende elbilister er butikk, matservering og toalettmuligheter viktigere enn ladepris. – Jeg er litt overrasket og hadde trodd at pris skulle komme høyere på lista, sier Christina Bu i Elbilforeningen.
Elbilistene er lei av å bruke mobiltelefonen for å lade18.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Elbilistene vil helst betale med bankkort, mens betaling med mobiltelefon er ganske upopulært. – Det er tydelig at elbilistene er lei av å måtte finne frem mobiltelefonen til alt mulig, sier Christina Bu i Elbilforeningen.
Rekkeviddeangst fremdeles et problem for noen få14.6.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det er fremdeles noen elbilister som har rekkeviddeangst, viser undersøkelsen Elbilisten 2024. 17 prosent sier de er enig eller veldig enig i at de ofte opplever rekkeviddeangst.
Alternativet til elbil er fossilbil10.6.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
84 prosent av norske elbilister ville ha reist med fossilbil dersom de ikke hadde hatt elbil, ifølge den store undersøkelsen Elbilisten 2024. – Det er i hovedsak fossilbilen som blir utkonkurrert av elbilen, ikke sykkel, kollektiv og gange, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom