Bondens marked

Bondens Grøntmarked hver lørdag på Fisketorget

Hver lørdag fram til 12. oktober vil bergensere og tilreisende finne ferske lokalproduserte grønnsaker, frukt, bær og blomster på Fisketorget.

Det dyrkes et stort mangfold av grønnsaker i markedshager og småskala gartnerier rundt Bergen. Visualdays Bondens marked

Bondens grøntmarked arrangeres lørdager fra klokken 10 til 16. Dette initiativet bringer tilbake en gammel tradisjon hvor lokale bønder selger ferske, sesongbaserte produkter direkte til innbyggerne.

Fremmer lokal produksjon

Frem til slutten av 1900-tallet ble det produsert store mengder frukt, grønnsaker og blomster i Bergen og omliggende kommuner, og mange bønder reiste til byen for å selge varene sine i høysesongen. Med oppstart av Bondens Grøntmarked, vekkes denne tradisjonen til live igjen.

– Lokale gartnere og småbønder vil tilby sesongens duggfriske blomster, grønnsaker og bær. Utvalget vil variere med sesongen – i juni og juli kan du finne sommergrønnsaker som reddik, salat, fersk løk og tomat, mens rotgrønnsaker og norsk frukt vil dominere i august. Mange av produktene vil også være økologiske, forteller Katinka Kilian fra Bybonden i Bergen og prosjektleder for produsentsamarbeidet.

-Sammen med mange andre har vi mobilisert over flere år for å skaffe kundene lokale grønnsaker og blomster, derfor er det ekstra hyggelig å se dette bugnende utvalget, sier Randi Ledaal Gjertsen i Bondens marked Norge.

Spis med sesongene

– Vi ønsker å gi bergenserne et tydelig forhold til norsk sesong, vareutvalg og kvalitet. Vi håper bergenserne tar varmt imot oss, og at dette kan bli et marked som vokser med årene og blir en del av manges handlevaner, sier Kilian.

Som vanlig vil Bondens marked i Bergen arrangeres jevnlig. Disse lørdagene vil grøntmarkedet delta som en del av Bondens marked. Datoene finner du på bondensmarked.no.

Bak initiativet står Bybonden, Bondens marked Bergen og lokale gartnere og bønder. Bymiljøetaten i Bergen kommune har lagt til rette og markedshageprosjektet til Bondens marked Norge har også bistått. Vestland fylkeskommune har bidratt med økonomisk støtte.

Illustrasjonsbilde av markedshage

Om Bondens marked

På Bondens marked kan du kjøpe mat direkte fra bonden. Produktene du kan få kjøpt vil variere gjennom sesongen og fra marked til marked. Som oftest vil du finne ost, økologisk kjøtt, fisk og vilt, bakervarer, honning, frukt, bær og grønnsaker.

Bondens marked Norge er prosjekteier av "Robust småskala grønt" som støttes av Landbruksdirektoratet, se markedshage.no

Følg pressemeldinger fra Bondens marked

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bondens marked på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Bondens marked