Topsøe, ABB og Fluor inngår allianse for å utvikle standardisert konsept for SOEC elektrolysefabrikk

• Den nye alliansen vil bygge Topsøes Solid Oxide Electrolysis Cells (SOEC) fabrikk i Virginia, USA basert på en standardisert tilnærming, forutsatt endelig investeringsbeslutning.
  • Fabrikken vil levere toppmoderne elektrolysatorer for effektiv produksjon av grønt hydrogen.
  • Grønt hydrogen og dets derivater, som grønn ammoniakk og eMethanol, kan brukes som e-drivstoff eller kjemikalier som er nøkkelen til å avkarbonisere energikrevende næringer og langdistansetransport.
Luftfoto av Topsøes SOEC-fabrikk i Herning, Danmark.
Topsøes SOEC-fabrikk i Herning, Danmark. Foto: Topsøe

Topsøe, en global leder innen teknologi for redusert karbonutslipp, ABB, en teknologileder innen elektrifisering og automatisering, og Fluor, en leder innen engineering, innkjøp og byggetjenester, har dannet en allianse for å designe et standardisert konsept for å bygge Topsøes neste SOEC-fabrikk.

Målet er å stadig utvikle prosesser for å redusere kostnader, forbedre sikkerheten og sikre en effektiv prosjektgjennomføring via standardisering.

Etterspørselen etter grønne hydrogenprosjekter vokser, og produksjonsnivået kan potensielt øke betydelig innen 2030 hvis alle annonserte prosjekter blir realisert. Ifølge Det internasjonale energibyråets (IEA) Global Hydrogen Review 2023* kan den årlige produksjonen av hydrogen nå 38 millioner tonn per år i 2030, med nesten 75 prosent fra elektrolysatorer som drives av fornybar energi.

Danmark først ut

Topsøe bygger nå sin første SOEC-fabrikk i Herning i Danmark. Den forventes å være i drift mot slutten av 2024. Ved å bygge videre på prosjekterfaringen fra Herning-fabrikken, vil alliansen kunne bygge den neste fabrikken mer effektivt gjennom et standardisert konsept.

Den neste fabrikken vil – forutsatt endelig investeringsbeslutning – bygges i Chesterfield, Virginia. Denne fabriken forventes å være i drift innen 2028.

– Vi er forpliktet til å ta en ledende rolle i å drive energiovergangen fremover. E-drivstoff er en viktig del av ligningen for å nå global netto null i 2050, og vi må skalere elektrolyserkapasitet og produksjon av e-drivstoff i et høyere tempo enn det som skjer i dag, sier Kim Hedegaard, administrerende direktør for Topsøe  Power-to-X.

– Våre SOEC-løsninger for produksjon av grønt hydrogen kan gi et betydelig bidrag til e-drivstofføkonomien, og med alliansen kan vi bygge vår neste SOEC-fabrikk raskere og mer effektivt, sier han.

Krever samarbeid

– Å drive energiovergangen videre i et akseptabelt tempo og skala vil kreve samarbeid og balanse mellom eksisterende og nye teknologier, drevet av formelle partnerskap som spenner over hele energiverdikjeden, sier Brandon Spencer, administrerende direktør i ABB Energy Industries.

– Ved å slå oss sammen med Topsøe og Fluor og levere vår automasjons- og elektriske ekspertise som en del av denne alliansen, kan vi støtte skalering av teknologi som gjør det mulig å bevege seg mot et utslippsnøytralt samfunn, legger han til.

Avkarbonisering

–  Fluor er stolt over å være en del av dette samarbeidet som støtter toppmoderne produksjon av elektrolysatorer for grønt hydrogen som en del av den globale energiovergangen. Fluor ser frem til å fortsette å hjelpe våre kunder og partnere med å nå sine mål for avkarbonisering, sier Richard Meserole, direktør for forskningsviksomheten i Fluors Advanced Technologies & Life.

Grønt hydrogen

Topsøes SOEC-elektrolyseteknologi er en modulær design som opererer ved betydelig høyere temperaturer sammenlignet med andre elektrolyserteknologier - en testet og velprøvd prosess som muliggjør industriell produksjon av grønt hydrogen ved hjelp av fornybar elektrisitet.

Kombinert med spillvarme fra nedstrøms produksjon (fra ammoniakk-, metanol- eller stålproduksjon), vil Topsøes SOEC-teknologi produsere mer hydrogen av tilført effekt sammenlignet med konvensjonelle elektrolyserteknologier. Det gir mulighet for den laveste hydrogenkostnaden per megawattvolum, uansett bransje.

* https://www.iea.org/reports/global-hydrogen-review-2023/executive sammendrag

Luftfoto av Topsøes SOEC-fabrikk i Herning, Danmark.
Topsøes SOEC-fabrikk i Herning, Danmark.

ABB er en teknologileder innen elektrifisering og automatisering som legger til rette for en mer bærekraftig og ressurseffektiv fremtid. Selskapets løsninger kobler ingeniørkunnskap og programvare for å optimalisere hvordan ting produseres, transporteres, drives og opereres. ABBs mer enn 105 000 ansatte bygger på over 140 år med ekspertise, og er forpliktet til å drive innovasjoner som akselererer industriell omstilling. www.abb.com

Topsøe er en ledende global leverandør av teknologi og løsninger for det grønne skiftet. Vi bekjemper C:\Users\NOESSWA\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Outlook\VJLR15QR\SOEC factory-1.webpklimaendringer ved å hjelpe våre kunder og partnere med å nå sine mål for avkarbonisering og utslippsreduksjon. Basert på flere tiår med vitenskapelig forskning og innovasjon, tilbyr vi verdensledende løsninger for å omdanne fornybare ressurser til drivstoff og kjemikalier for en bærekraftig verden, og for effektiv og lavkarbon drivstoffproduksjon og ren luft. Vi ble grunnlagt i 1940 og har hovedkontor i Danmark, med over 2.800 ansatte som betjener kunder over hele verden. Hvis du vil vite mer, kan du gå til www.topsoe.com.

Fluor bygger en bedre verden ved å bruke kompetanse i verdensklasse for å løse kundenes største utfordringer. Fluors nesten 34 000 ansatte leverer profesjonelle og tekniske løsninger som leverer trygge, godt utførte og kapitaleffektive prosjekter til kunder over hele verden. Fluor hadde en omsetning på 15,5 milliarder dollar i 2023 og er rangert som nummer 265 blant Fortune 500-selskapene. Med hovedkontor i Irving, Texas, har Fluor levert ingeniør-, innkjøps- og byggetjenester i mer enn et århundre.

ABB hjelper bedrifter med å kartlegge en vei til energi-besparelser med ny online-kalkulator8.5.2024 09:54:06 CEST | Pressemelding

I forkant av IEAs globale konferanse om energieffektivisering, ønsker ABB å vise beslutningstakere hvordan energieffektivisering kan bidra til å kutte utslipp og øke produktiviteten ABBs online kalkulator hjelper bedrifter med å estimere besparelsen ved å forbedre energieffektiviteten til lavspenningsmotorer i pumpe- og vifteapplikasjoner Kalkulatoren er en enklere versjon av ABBs mer omfattende energianalyse «Energy Efficiency Audit» og er basert på samme algoritme