Sirkulær teori blir praktisk

Nye internasjonale standarder ble lansert tirsdag 18. juni, og gir deg verktøyene virksomheten din trenger for å måle og forbedre innsatsen for en sirkulær økonomi.

Slik kan prosessene i en sirkulær økonomi illustreres
Slik kan prosessene i en sirkulær økonomi illustreres Standard Norge

– Sirkulær økonomi må fungere i markedet og samfunnet for å bli mer enn gode intensjoner og sirkelmodeller på et papir. Da er det helt sentralt at vi har en felles forståelse for problemstillingene, og et begrepsapparat som kan bidra til felles løsninger, sier Jacob Mehus, administrerende direktør i Standard Norge

Hvordan kan de nye standardene hjelpe?

Med en felles forståelse for utfordringene kan vi jobbe likt i hele verden, og det er her kraften i standardisering virkelig utgjør en forskjell. Standardene bidrar med veiledning til å legge om til sirkulære forretningsmodeller, og gir en strukturert tilnærming for måling og vurdering av i hvilken grad man klarer å implementere sirkulær økonomi. Dette er nyttig for alle som vil bidra til økt sirkularitet i samfunnet enten det er myndigheter, produsenter, tjenesteytere, miljøorganisasjoner eller andre.

Ta i bruk kunnskapen

Over 400 eksperter fra 81 land og en rekke internasjonale organisasjoner har deltatt i utviklingen av standardene. Arbeidet har vært koordinert av den internasjonale standardiseringsorganisasjonen ISO, og fra Norge har vi deltatt med eksperter som representerer forskning, næringsliv og arbeidstakere.

– Vår sterke oppfordring nå er at norske myndigheter og virksomheter ser til kunnskapen som ligger i disse standardene når Norge skal gjøres mer sirkulært, og tar dem i bruk. Det vil gi et viktig bidrag til å oppnå miljø- og klimamål, og styrke vår konkurransekraft i Europa og verden, mener Jacob Mehus.

EU-kravene kommer

Nytt regelverk er på vei og det vil komme økte krav til dokumentasjon. Varer må utformes på en måte som gjør at de kan repareres, gjenbrukes og materialgjenvinnes. Det må alle norske bedrifter og myndigheter ha et aktivt forhold til.

Fra handlingsplan til handling

I regjeringens handlingsplan for en sirkulær økonomi, som ble presentert tidligere i vår, pekes det på standarder og standardisering som en forutsetning for videre arbeid i ulike sektorer, verdikjeder og/eller produkter. Stortinget bevilget et tilskudd til Standard Norge på fire millioner kroner som går til å styrke dette arbeidet.

Lær mer om de nye standardene og sirkulær økonomi på Standard Norges nettsider:

Jacob Mehus, administrerende direktør i Standard Norge