Medietilsynet: Lotto-trekningen på NRK er ikke reklame
NRKs sendinger med Norsk Tippings pengespill er ikke markedsføring, og er dermed lovlige. Det er Medietilsynets konklusjon etter å ha vurdert om Lotto-, Vikinglotto- og Extratrekningene er i strid med kringkastingsloven.

Det er det utenlandske online-pengespillselskapet Kindred Group som har bedt Medietilsynet vurdere om sendingene som viser trekningen av de tre pengespillene er markedsføring, og dermed i strid med kringkastingslovens bestemmelse om at NRKs virksomhet ikke kan finansieres gjennom reklame.
– Vår vurdering er at disse programmene er redaksjonelt begrunnet. NRK har heller ikke mottatt betaling for å vise sendingene, men har, slik Medietilsynet ser det, betalt markedspris for visningsrettighetene, sier direktør i Medietilsynet, Mari Velsand.
Medietilsynet vurderer sendingene som redaksjonell omtale
Medietilsynet har gjennomgått flere av sendingene som viser trekning av pengespill, og vurderer at de fremstår som redaksjonell omtale, også for publikum. Trekningen av spillene er dempet og uten fremtredende markedsføringselementer, heter det i vurderingen fra Medietilsynet. For eksempel vises ikke logoen for Norsk Tipping, og seerne oppfordres i svært liten grad til å spille. Ved kåring av vinnere, er programleders gratulasjon nøytral og dempet.
I avtalene som er inngått mellom NRK og Norsk Tipping er det presisert at NRK fullt ut er redaksjonelt ansvarlig for sendingene og skal godkjenne det visuelle uttrykket.
– Norsk Tipping har enerett på å tilby pengespill i Norge og dette stiller store krav til at trekningen formidles på en tillitsskapende og troverdig måte. Det er ikke unaturlig at NRK, som allmennkringkaster med formål om å oppfylle demokratiske, sosiale og kulturelle behov i befolkningen, formidler informasjon om trekningene til publikum, sier Velsand.
Kontakter
Mari Velsanddirektør i Medietilsynet
Tel:+47 913 28 448mari.velsand@medietilsynet.noBengt-Eigil RuudkommunikasjonsrådgiverKommunikasjon og rådgivning
Tel:+4790667828bengt-eigil.ruud@medietilsynet.noOm oss
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Nær 25 millionar kroner til lokale lyd- og bildemedium18.12.2025 11:20:15 CET | Pressemelding
Lokalradio, lokal-tv, podkast og ikkje-direktesende bildeprogram med sendingar for eit lokalt publikum, kan nå søke Medietilsynet om støtte for 2026. Til saman 24,7 millionar kroner skal fordelast gjennom tilskottsordninga for lokale lyd- og bildemedium i 2026.
Nå kan også digitale medium søke tilskott for journalistikk på samisk17.12.2025 08:25:14 CET | Pressemelding
Den nye tilskottsordninga for samiske nyheits- og aktualitetsmedium opnar for søknader også frå digitale medium. Til nå har ordninga berre vore omfatta av aviser som kjem ut på papir.
TV 2 får gebyr for brot på sponseregelverket12.12.2025 07:51:30 CET | Pressemelding
Medietilsynet gir TV 2 gebyr på 300 000 kroner for brot på sponsereglane under sommarens Tour de France. Sponsorplakatane i sendingane hadde for lang varigheit.
X får 1,4 milliarder kroner i bot av EU – viktig for brukernes sikkerhet, sier Medietilsynet11.12.2025 12:31:32 CET | Pressemelding
EU-kommisjonen bøtelegger X med 120 millioner euro, drøyt 1,4 milliarder kroner, for alvorlige brudd på Digital Services Act, DSA.
Medietilsynet foreslår endringer i mediestøtten19.11.2025 13:22:08 CET | Pressemelding
Flere endringer foreslås for å gjøre de direkte mediestøtteordningene mer treffsikre og forutsigbare.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom