Årsrapport for Den kulturelle skolesekken 2023

Del

Rapporten viser at antall kunstmøter i DKS i 2023 gikk opp til samme nivå som før koronapandemien.

Fire personer sitter i et oppblåsbart badebasseng på en scene og kaster baller i opp i lufta, mens en person står ved siden av og tar på seg skoene.
Illustrasjonsbilde: «LAUS.» på Markedet for scenekunst 2023. Foto: Marte Glanville/Kulturtanken

18. juni publiserte Kulturtanken funn og analyser fra kommuner og fylkeskommuners arbeid med Den kulturelle skolesekken (DKS) i 2023.

Les rapporten, inkludert nøkkeltall fra alle fylkeskommuner og direktekommuner, her: 
DKS Årsrapport 2023

Årsrapporten for 2023 viser hvordan den nasjonale DKS-ordningen oppfyller samfunnsoppdraget og målet sitt om å gi alle elever i norsk skole et profesjonelt kunst- og kulturtilbud av høy kvalitet. I samarbeid med utdanningssektoren fikk den nasjonale ordningen igjen satt kunst og kultur på dagsordenen til alle landets 823 125 elever.

Gjennomsnittlig antall kunstmøter per elev var 3,0, det samme nivået som i 2019 da snittet lå på 3,1 møter per elev. Omfanget av DKS-ordningen er dermed tilbake til et normalnivå sett i forhold til tiden før koronapandemien.

– Det er gledelig at tallene har gått opp, men uten at ordningen styrkes, er det ikke sannsynlig at antallet kunstmøter vil fortsette å stige i de nærmeste årene, sier Kulturtankens direktør Matias Hilmar Iversen.

– For at ordningen skal fungere, er det nødvendig med et godt samarbeid mellom kultursektoren og kunnskapssektoren. Vi opplever at dette samarbeidet er i god utvikling.

Tettere samarbeid med skolen og elevene

Årsrapporten reflekterer arbeidet som har blitt gjort på nasjonalt og lokalt nivå i 2023 for å sikre DKS’ relevans i opplæringen, gjennom å utvikle eller videreutvikle tiltak som skal koble tilbudet tettere på skolens læreplan. Av nye tiltak er det flere som rapporterer at de har tatt i bruk DKS-portalens koblingsverktøy, som knytter DKS-produksjoner til spesifikke læreplanmål. DKS Agder og DKS Oslo brukte det for å koble alle sine produksjoner til relevante mål i læreplanen.

I 2023 var medvirkning en sentral del av Den kulturelle skolesekkens utvikling, der elever, lærere og eksterne aktører spilte viktige roller i både planlegging, produksjon og evaluering av kulturtilbud. Blant andre DKS Møre og Romsdal og DKS Troms og Finnmark involverte elever direkte i vurderingen og utvelgelsen av kulturproduksjoner. Dette sikret at tilbudene var tilpasset elevers interesser og behov, og bidro til dypere forankring av programmene i målgruppen. DKS Nordland rapporterer at de bruker ungdom i programråd for alle kunstneriske uttrykk.

– Det systematiske fokuset på medvirkning i alle faser av kulturtilbudene sikret at DKS i 2023 fortsatte å være relevant og tilpasningsdyktig i møte med ungdommens og utdanningssektorens ulike behov, sier Ståle Stenslie, avdelingsdirektør for Kunnskapsutvikling, kunst og skole (KKS) i Kulturtanken.

Kulturelt mangfold

Når det gjelder kulturelt mangfold i ordningen, rapporterer samtlige fylker og direktekommuner at de har hatt fokus på dette i 2023. Blant annet har alle fylkene gjennomført produksjoner med samisk innhold, og innhold relatert til nasjonale minoriteter ble presentert i alle regioner. Rapporten viser også flere eksempler på at DKS-enheter benyttet forskjellige tilnærminger for å sikre mangfold, fra å integrere mangfoldskriterier i sine programmeringsprosesser til å samarbeide med kulturinstitusjoner og ungdomsutvalg.

DKS Trøndelag prioriterte det sørsamiske i sitt mangfoldsarbeid, mens DKS Troms og Finnmark fokuserte på det samiske og kvenske, samt internasjonale temaer gjennom produksjoner som «Viva Capoeira» og «Abraham i Bibelen og Koranen».

– Disse tiltakene viser en betydelig innsats fra DKS for å gjøre kulturtilbudene mer inkluderende og relevante for et bredt spekter av elever, bidra til en rikere forståelse av mangfold, og fremme en inkluderende kulturforståelse blant unge i Norge, sier Ståle Stenslie.

– Vi vil takke alle som arbeider med DKS for det solide arbeidet med å gjøre barn og unges hverdag rikere gjennom kunst og kultur. Dere er alle med på å gjøre en viktig forskjell.

Fakta om Den kulturelle skolesekken

  • Den kulturelle skolesekken (DKS) favner alle kunstneriske uttrykk og når alle barn og unge i hele landet, uavhengig av bosted og sosiokulturell bakgrunn.
  • DKS er en felles satsing fra Kultur- og likestillingsdepartementet og Kunnskapsdepartementet.
  • De samlede registrerte disponible midler til ordningen var på 573 millioner i 2023. Av dette utgjorde fylkenes, direktekommunenes og kommunenes egen finansiering 203,7 millioner.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Fire personer sitter i et oppblåsbart badebasseng på en scene og kaster baller i opp i lufta, mens en person står ved siden av og tar på seg skoene.
Illustrasjonsbilde: «LAUS.» på Markedet for scenekunst 2023.
Last ned bilde
Portrett av Matias Hilmar Iversen
Matias Hilmar Iversen, direktør for Kulturtanken
Last ned bilde
Portrett av Ståle Stenslie
Ståle Stenslie, avdelingsdirektør for Kunnskapsutvikling, kunst og skole (KKS) i Kulturtanken
Last ned bilde

Lenker

Følg pressemeldinger fra Kulturtanken

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kulturtanken på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Kulturtanken

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye