Rekkeviddeangst fremdeles et problem for noen få

Det er fremdeles noen elbilister som har rekkeviddeangst, viser undersøkelsen Elbilisten 2024. 17 prosent sier de er enig eller veldig enig i at de ofte opplever rekkeviddeangst.

Til tross for rask og god utbygging av hurtigladere, er det liten endring i i antall elbilister som opplever rekkeviddeangst. Foto: Jamieson Pothecary

Samme spørsmål ble stilt i tilsvarende undersøkelse i 2022 og 2021. Da var det også henholdsvis 17 og 16 prosent som svarte at de ofte opplever rekkeviddeangst.

Etter dette har det vært høy fart i utbyggingen av hurtigladere. Siden starten av 2022 har vi faktisk doblet antall hurtigladere og det er nå over 8400 hurtigladere i Norge.

– Det er overraskende at vi ikke ser mer endring i opplevelsen av rekkeviddeangst i takt med utbyggingen av hurtigladere, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

De fleste har ikke rekkeviddeangst

Men de aller fleste elbilister opplever ikke rekkeviddeangst. Hele 62 prosent oppgir at de er uenige eller veldig uenige i påstanden «jeg opplever ofte rekkeviddeangst».

Dessuten er erfarne elbilister mindre bekymret enn de som nettopp har fått elbil.

Undersøkelsen viser at rekkeviddeangsten påvirkes av bilens batterikapasitet og hvor lenge du har vært elbilist, sier Christina Bu.

Av de som har kjørt elbil i mer enn fire år er det bare 13 prosent som ofte har rekkeviddeangst.

Til de ferske elbilistene som bekymrer seg over rekkevidden på tur har Bu følgende melding:

– Det blir lettere når du er blitt kjent med bilen og har hurtigladet noen ganger.

Begrepet rekkeviddeangst kom med elbilene og handler om frykten eller bekymringen for at elbilen skal gå tom for strøm før man kommer fram til destinasjonen eller neste hurtiglader.

Fakta om «Elbilisten 2024»

• Elbilisten er en årlig spørreundersøkelse gjennomført av Norsk elbilforening blant norske elbilister
  • Elbilisten 2024 er den trettende undersøkelsen som er gjennomført.
  • Undersøkelsen gir blant annet svar på hvem elbilistene er, hvorfor de valgte elbil, hvordan de bruker elbilen og hvor fornøyde de er med elbilen sin.
  • Undersøkelsen ble gjennomført i perioden 21.3. – 22.4.2024
  • 15 300 personer har svart på undersøkelsen.

─ Det er overraskende at vi ikke ser mer endring i opplevelsen av rekkeviddeangst i takt med utbyggingen av hurtigladere, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening. Det er overraskende at vi ikke ser mer endring i opplevelsen av rekkeviddeangst i takt med utbyggingen av hurtigladere, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø. Vi har 14 lokalforeninger og over 120.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.