Offisiell markering av byggestart for Nye Rikshospitalet

Onsdag 12. juni tar helseminister Jan Christian Vestre første spadetak for Nye Rikshospitalet. Spadetaket markerer byggestart for det siste av de fire nye sykehusprosjektene i Oslo. Nye Rikshospitalet skal samle nasjonale og regionale funksjoner og være lokalsykehus for 200 000 innbyggere i Oslo. Sykehuset skal stå klart i 2031.

Nye Rikshospitalet, adkomst fra Øst
Nye Rikshospitalet, adkomst fra Øst Helse Sør-Øst RHF

Helse Sør-Øst og Oslo universitetssykehus ønsker pressen velkommen til markeringen. I tillegg til første spadetak vil det være taler ved:

• Helseminister Jan Christian Vestre
  • Ordfører Anne Lindboe
  • Administrerende direktør Terje Rootwelt i Helse Sør-Øst
  • Administrerende direktør Bjørn Atle Lein Bjørnbeth i Oslo universitetssykehus
  • Leder av brukerutvalget i Oslo universitetssykehus Erna Hogrenning
  • Overlege og klinikkontakt i Oslo universitetssykehus Sturla O. Solheim
  • Programdirektør HSØ prosjektorganisasjon Dag Bøhler

Oppmøtested: Rikshospitalet ved trikkeholdeplass. Markeringen er utendørs på anleggsområdet.

Oppmøtetid: 12. juni klokken 09.30

Programmet varer fra 10.00 til 11.00. Talerne er tilgjengelig for fotografering og intervju etter spadetaket.

Vedlagt finner dere en sammenstilling av fakta om prosjektet. Mer informasjon finnes også på nettsiden helse-sorost.no under nye sykehus og utviklingsprosjekter.

Kontakt kommunikasjonsrådgiver Bjørn Hødal i HSØ prosjektorganisasjon hvis det er noen spørsmål. Siden markeringen skjer på et anleggsområde vil vi gjerne at dere gir oss en tilbakemelding om dere ønsker å delta.

Telefon 90696181 e-post: bjorn.hodal@sykehusbygg.no

Velkommen!

Vennlig hilsen Helse Sør- Øst og Oslo universitetssykehus.

Om Helse Sør-Øst