Oslo tar grep mot miljøgifter og legemidler

Oslo kommune forbereder seg på forventede EU-krav om legemidler og miljøgifter fra avløpsvann. I samarbeid med Rambøll skal kommunen nå jobbe for å finne best mulig renseprosess for dette på Bekkelaget RA. Med dette ønsker Oslo å ta tak i byens miljøutfordringer og forpliktelse til å beskytte vannkvaliteten.

Bekkelaget renseanlegg i Oslo tilrettelegges nå for å teste ut nye prosesser som skal rense legemidler og miljøgifter. Foto: Rambøll

- Alle snakker om å redde Oslofjorden! Vi må rigge oss for fremtiden og strengere krav til avløpsrensing. Dette tar vi tak i allerede nå, og setter i gang et omfattende arbeid for å gjøre vårt for Oslofjorden, og samarbeide med globale Rambøll som har praktisk erfaring med dette, sier Helge Eliassen, funksjonsleder i Vann- og avløpsetaten i Oslo kommune.

Norske kommuner må følge EU
I et kommende direktiv fra EU forventes det tydelige og konkrete krav om fjerning av mikroforurensning fra avløpsvannet. Dagens direktiv dateres tilbake til 1991, og er moden for fornying. Miljødirektorat har allerede slått fast at disse fremtidige kravene også får betydning for norske kommuner, og flere anlegg er godt i gang med planleggingen for å kunne etterleve EU-kravene.

Bekkelaget renseanlegg i Oslo tilrettelegges nå for å teste ut nye prosesser som skal rense legemidler og miljøgifter. Avdelingsleder Tor Håkonsen i Rambøll forteller at dette er et viktig satsningsområde for Rambøll Globalt, og at denne kompetansen forventes å bli viktig når de store anleggene her hjemme nå begynner å forberede seg på de nye kravene fra EU.
– De fleste kommuner rundt om i landet mangler mye på å være tilpasset de kommende kravene. Spesielt de store anleggene har lange planprosesser, som gjør at det er nyttig å starte planleggingen nå. Oslo er en foregangskommune i forhold til å ta utfordringene på alvor.

Nesten umulig å fjerne ved tradisjonelle anlegg
Miljøgifter og legemidler som kan være nærmest umulig å fjerne ved tradisjonelle renseanlegg. Disse stoffene har skadelige virkninger på vannlevende organismer og økosystemene de er en del av. Det kan være en viktig brikke å fjerne disse for å bedre tilstanden i Oslofjorden.

Rambøll stiller med internasjonal kompetanse
Prosjektet er det første i sitt slag i Norge, men Rambøll har erfaring fra mange anlegg med tilsvarende teknologi i Europa og i USA.

–Vi kobler på våre eksperter både i Norge og i vår globale virksomhet for å støtte Oslo kommune i dette arbeidet. I tillegg kravene til rensing av mikroforurensning vil vi bidra med vår kompetanse for rensing av nitrogen. Det kreves avansert teknologi og et langsiktig arbeid for å løse dette. Men miljøgevinsten er desto mer positiv. Ikke minst med tanke på Oslofjordens tilstand er det helt nødvendig å ta grep nå, sier Tor Håkonsen i Rambøll.

Med på laget har Rambøll også sin samarbeidspartner Hollinger, som allerede har prosjektert en rekke slike anlegg i Sveits og Tyskland.

VA-dagene på Østlandet arrangeres 13.-14. november i Tønsberg! Her blir det nettverksbygging og det er den største møteplassen på Østlandet for VA-bransjen. I programmet kan du forvente å høre mer om fremtidens renseanlegg, hør om siste nytt fra Mattilsynet og Statsforvalteren, samt om siste nytt fra forskningen! Tema på arrangementet vil også være om mikroforurensninger.

For mer informasjon:

Tor Håkonsen, avdelingsleder Water Treatment, Rambøll, mob.97 00 29 10 -
tor.hakonsen@ramboll.no

Charlotte Marie Trovaag, sivilingeniør, Vann, mob. 97 61 21 50 - charlotte.marie.trovaag@ramboll.no

Bekkelaget renseanlegg sin organisasjon deltok på et oppstartsmøte for å planlegge det viktige arbeidet for Oslofjorden!
Befaring på Bekkelaget renseanlegg.

Rambøll er en global samfunnsrådgiver innen bygg, transport, vann, miljø, energi og ledelseskonsultering. I Norge har vi 13 kontorer med om lag 1700 eksperter, som jobber tverrfaglig på store og små prosjekter. Arkitektfirmaet Henning Larsen er en del av Rambøll Gruppen, og er et studio for arkitektur, landskap, urbanisme og interiør, grafikk og lysdesign.

Rambøll ble grunnlagt i Danmark i 1945. Rambølls 17.500 eksperter skaper inspirerende og bærekraftige løsninger som skal gi rom for vekst og utvikling, og som er til det beste for kunden, sluttbrukeren og samfunnet omkring. Våre tjenester skal resultere i verdier både for oss som lever i dag, og for dem som kommer etter oss.